معرفی برندگان جشنواره کارلووی‌واری

«تا آنجا که می‌توانم راه بروم» به عنوان برنده اصلی جشنواره فیلم کارلووی واری ۲۰۲۱ انتخاب شد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از ورایتی، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم کارلووی واری شب پیش با اهدای جوایز برندگان این دوره به کار خود خاتمه داد.

درامی درباره مهاجرت با عنوان «تا آنجا که می‌توانم راه بروم» به کارگردانی استفان آرسنیویچ به عنوان برنده اصلی این جشنواره بین‌المللی انتخاب شد و گوی بلورین جشنواره را از آن خود کرد.

منتقدان این فیلم را برای نمایش ظریف واقعیت‌های زندگی پناهندگان تحسین کردند.

این فیلم که محصول مشترک صربستان، فرانسه، لوکزامبورگ، بلغارستان، لیتوانی با بازی ابراهیم کوما و نانسی منساح-اوفی و الهام گرفته از شعری اسطوره‌ای از دوران قرون وسطای صربستان است علاوه‌بر جایزه ۲۵ هزار دلاری گوی بلورین جشنواره، جایزه بهترین بازیگر مرد برای کوما، تقدیر ویژه هیات داوران برای فیلمبرداری شاعرانه یلنا استانکوویچ، جایزه کلیسای جهانی و جایزه لیبل سینمای اروپا را هم از آن خود کرد.

این جشنواره که امسال به دلیل کرونا تا حدی محدودتر برگزار شد و شمار مهمانان معمول را کاهش داد با توجه به بارانی که در تمام طول هفته بارید، میزبان بیش از ۹ هزار نفر در سالن‌های نمایش ۱۴۴ فیلم بود. این شمار البته از میزان معمول کمتر، اما پس از یک سال تاریکی ناشی از کرونا، ایجاد کننده حال و هوایی مطلوب بود.

جایزه ویژه هیات داوران به مبلغ ۱۵ هزار دلار هم به اریکا هنیکووا کارگردان برای «هر لحظه منفرد» درباره والدینی که زندگی‌شان را وقف رشد پسرشان کرده‌اند محصولی از چک و اسلوواکی اهدا شد.

دیتریش بروگه‌مان جایزه کارگردانی را برای فیلم آلمانی «نو» فیلمی اپیزودیک درباره تلاش برای خوشبختی برد و جایزه بهترین بازیگر زن به النوره لوسیل برای نقش‌آفرینی در درامی کانادایی با عنوان «جنگ‌ها» ساخته نیکلاس روی اهدا شد.

هیات داوران همچنین از درامی مدرسه‌ای از کرواسی با عنوان «اتاق معلمان» ساخته سونیا تاروکیک تقدیر ویژه به عمل آورد و فیلم موفق شد تا تقدیر داوران کلیسای جهانی را از آن خود کند. وینت رابینسون نیز تقدیر ویژه را برای ایفای نقش در فیلم بریتانیایی «نقطه جوش» دریافت کرد که درباره یک رستوران است.

جایزه مخاطبان با عنوان پراوو به فیلم زندگینامه‌ای «زاتوپک» محصولی از چک، اسلوواکی به کارگردانی دیوید اندریچک رسید که درباره دونده افسانه‌ای دوران کمونیستی این کشور ساخته شده است. این دونده برنده مدال طلای المپیک شد اما در دام سیاست‌های جنگ سرد دهه ۱۹۵۰ گیر کرد.

جایزه بزرگ رقابتی «شرقِ غرب» هم که با تمرکز بر آثار سینمایی بلوک شرق سابق اهدا می‌شود از فیلم روسی «نوچکا» ساخته ولادیمیر مونکوف با اهدای جایزه ۱۵ هزار دلاری تجلیل کرد.

فیلم «خواهری» محصولی از مقدونیه شمالی، کوزوو، مونته‌نگرو به کارگردانی دینا دوماً برنده تقدیر ویژه ۱۰ هزار دلاری شد و از فیلم مستند چک «واحد زندگی فشرده» به کارگردانی آدلا کومرزی تقدیر ویژه به عمل آمد.

جایزه فیپرشی جشنواره نیز به فیلم درام «امتحان» محصول مشترک عراق، آلمان، قطر رسید که ساخته شوکت امین کورکی و درباره فشارهایی است که بر یک زن جوان وارد می‌آید تا وارد دانشگاه شود. این جایزه به یاد «یان فول» منتقد مشهور سینمای چک که امسال درگذشت اهدا شد.

همچنین هیات داوران انجمن منتقدان مدیترانه‌ای و اروپایی جایزه اصلی خود را در بخش رقابتی «شرق غرب» به فیلم «مرگ اوتار» اهدا کردند و از فیلم «واحد زندگی فشرده» تقدیر ویژه به عمل آوردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید