حاشیه‌نگاری لحظه به لحظه جی پلاس/ گزارش کامل

جشنواره فیلم فجر سی و نهم در 18 بهمن + عکس و ویدئو/ سینما 20 سال به عقب رفت!

جشنواره سی و نهم فیلم فجر وارد هفتمین روز خود شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه فرهنگ و هنر جی پلاس، جشنواره سی و نهم فیلم فجر امروز (18 بهمن) هفتمین روز خود را آغاز کرد و علاقه‌مندان به سینما فیلم‌های دلخواه خود را در سینماهای سراسر کشور به تماشا می‌نشینند. در سینمای برج میلاد تهران هم که میزبان اهالی رسانه و منتقدان سینماست، امروز قرار است دو فیلم به نمایش درآید. فیلم نخست "خط فرضی" ساخته فرنوش صمدی و تهیه‌کنندگی علی مصفا است.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «خط فرضی» آمده است: سارا به همراه همسرش حامد و دختر خردسالشان به یک عروسی در شمال ایران دعوت شده‌اند، اما حامد به دلیل مشکلات کاری نمی‌تواند به این سفر برود و این سرآغاز اتفاقی است که زندگی سارا را دگرگون می‌کند.

سحر دولتشاهی، پژمان جمشیدی، حسن پورشیرازی، آزیتا حاجیان، امیررضا رنجبران، صدف عسگری،  محمد حیدری، بازیگر خردسال: آیلین جاهد در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

سایر عوامل فیلم عبارتند از: نویسنده و کارگردان:  فرنوش صمدی، مشاور کارگردان: مانی حقیقی، مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی، تدوین : میثم مولایی، صدا گذار: امیرحسین قاسمی، موسیقی:  پیمان یزدانیان، چهره‌پرداز:  مهرداد میرکیانی، صدابردار: امیر نوبخت، طراح صحنه:  سیامک کاری‌نژاد، طراح لباس: سارا خالدی، عکاس: حبیب مجیدی، منشی صحنه: غزل رشیدی، مدیر تولید: جواد راهزانی، اصلاح رنگ و نور: فرهاد قدسی، جلوه‌های ویژه میدانی:  آرش آقابیک، جلوه‌های ویژه بصری: بیتا اخلاقی، سرمایه گذار: درسای شفیعی، مجری طرح: ماهان حیدری، تهیه‌کننده: علی مصفا.

هرچه هوای بیرون مجموعه سینمای برج میلاد سردتر می‌شود، تنور جشنواره و تب و تاب نمایش فیلم‌ها داغ‌تر می‌شود و عوامل فیلم‌ها با سوالات چالشی خبرنگاران روبرو می‌شوند.

1

* فیلم سیاه

فیلم «خط فرضی» در سالن سینمای برج میلاد برای اهالی رسانه و منتقدان سینما به نمایش درآمد. این فیلم با وجود رنگ و لعاب خوبش، داستانی به شدت تلخ دارد.

گپ و‌ گفت خبرنگاران و منتقدان سینما در حد فاصل بین اکران فیلم و نشست خبری‌اش در محلی که برای پذیرایی مختصر از آنها تدارک دیده شده صورت می‌گیرد.

6

برخی از تماشاگران فیلم در پایان با تشویق‌های خود نشان دادند که از آن رضایت دارند اما تعداد بیشتری از فیلم انتقاد کردند و «خط فرضی» را فیلم خوبی ندانستند. شاید فضای فیلم - که جز در یک سوم ابتدایی‌اش - تیره و تار است در نظر منفی مخاطبان بیشترین تاثیر را داشته است.

در نشست خبری فیلم «خط فرضی» پژمان جمشیدی که دیرتر از سایر عوامل به جایگاه آمده بود به درگذشت علی انصاریان و مهرداد میناوند اشاره کرد و گفت: "هنوز فکر می‌کنم این اتفاقات را در خو‌اب دیده‌ام و هر آن ممکن است بیدار شوم."

حضور آزیتا حاجیان در نشست خبری سوژه ویژه‌ای برای عکاسان بود.

5

در خلال نشست خبری یکی از خبرنگاران با کارگردان وارد گفت‌وگوی چالشی شد و اصرار داشت که نیت فیلم تعریف و تمجید از سبک زندگی غربی است اما کارگردان قبول نکرد.

همچنین یک بار هم یکی از خبرنگاران به پژمان جمشیدی گفت که "بازیگر خوبی نیست همانطور که فوتبالیست خوبی هم نبودی!" پیش از آن که جمشیدی بخواهد پاسخ دهد، آزیتا حاجیان از بازی درخشان جمشیدی تمجید کرد. همچنین محمود گبرلو (مجری نشست) گفت که وقتی مردم و کارگردان‌ها پژمان جمشیدی را دوست دارند یعنی کارش خوب است وگرنه خود به خود حذف می‌شود. این حرف مجری با تشویق خبرنگاران روبرو شد.

3

جمشیدی هم در پاسخ به حرف خبرنگار مبنی بر این که "راه دیگری جز بازیگری برای دیده شدن پیدا کن،" گفت: "اصلا در قید و بند دیده شدن نیستم."

4

* به لطافت نوستالژی

دومین فیلم اکران شده در سینمای رسانه‌ها در هفتمین روز جشنواره فیلم فجر ۳۹ «گیج‌گاه» ساخته عادل تبریزی بود.

جمشید هاشم پور، حامد بهداد، باران کوثری، سروش صحت، فرهاد آییش، بهرنگ علوی، امیرحسین رستمی، نادر سلیمانی، بیژن بنفشه خواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد الهی، مریم همتیان، ایمان اسماعیل پور، علی باغفر، حامد شیخی، داود ونداده و با معرفی بازیگر نوجوان علی راد و با هنرمندی حسن رضایی و رضا صفایی پور در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

1

به گفته گروه تولید «گیج گاه فقط نوستالژیک نیست، حالی‌ است که دیگر نیست.»

فیلمنامه «گیج‌گاه» بر اساس ایده‌ای از عادل تبریزی، به طور مشترک توسط ارسلان امیری و عادل تبریزی به نگارش درآمده است و سرمایه‌گذاری این اثر را محمد حسینخانی و حنیف سروری بر عهده دارند.

دیگر عوامل این فیلم عبارتند از ؛

مشاور کارگردان: علی مصفا / مدیرفیلمبرداری: کوهیار کلاری / تدوین: عماد خدابخش، حنیف سـروری / صدابردار: سعید بجنوردی / صداگذاری و میکس: اسحاق خانزادی و عرفان یزدی / طراح گریم: امید گلزاده / طراح صحنه: مرتضی شریف پناهی، طراح لباس: حدیث حسنوند / سرپرست گروه کارگردانی و برنامه‌ریزی: علی جناب / جانشین تهیه‌: وحید رحمتی / مدیرتولید: مهدی چراغی /  دستیار اول کارگردان: سعید غلامی /  منشی صحنه: آنیتافیروزبخت / مدیرتدارکات: محمدعزیزی زاده/  عکاس: نوشین جعفری / مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ /  تهیه کننده‌اجرایی‌‌و مجری‌طرح‌: حنیف سروری.

2

داستان فیلم در حال و هوای تهران دهه ۷۰ جریان دارد و ضمن اینکه از شاخصه‌های فیلم‌های آن زمان هم سود برده، چند چهره خاطره‌ساز سینمای آن روزها یعنی جمشید هاشم‌پور، رضا صفایی‌پور و حسن رضایی در این فیلم حضور دارند.

در آغاز نشست خبری، مجری (محمود گبرلو) اعلام کرد که رضا صفایی‌پور در سالن حضور دارد و به این ترتیب حاضران این بازیگر قدیمی و پیشکسوت را به شدت تشویق کردند.

هنگامی که حامد بهداد با دعوت مجری ایستاد تا در جایگاه قرار بگیرد، به شدت تشویق شد. او‌ همچنین از حاضران خواست که معلم دوران دبستانش (محمد الهی که در فیلم هم نقش کوتاهی دارد) در مشهد را که در سالن حضور داشت، تشویق کنند. بهداد در این فیلم نقش یک‌ معلم را ایفا کرده است.

7

بهداد در آغاز صحبت‌هایش از همسر و مادر عادل تبریزی (کارگردان) تمجید کرد و از آنها خواست بایستند. حاضران هم این دو را تشویق کردند.

جمشید هاشم‌پور که در نشست خبری حضور نداشت پیام مکتوبی را به کارگردان داده بود که توسط حامد بهداد خوانده شد.

در پایان نشست، بهرنگ علوی (بازیگر) از برگزارکنندگان جشنواره خواست که در کنار جوایز امسال، جایزه‌ای به رسم یادبود برای علی انصاریان تدارک ببینند.

دیدگاه تان را بنویسید