به گزارش ایرنا، واسونک ترانه‌هایی محلی است که به معنای واستاندن دختر از خانواده اوست و در مراحل مختلف عروسی خوانده می‌شود و بیشتر در استان فارس رواج دارد.
حمیدرضا شیبانی مؤلف این کتاب در گفت ‌و‌ گو با ایرنا با بیان اینکه ترانه‌های بومی یا فولکلورهای موسوم به واسونک در شمال فارس در حال نابودی است، ابراز داشت: با برگزاری مراسم عروسی به شیوه‌های جدید واسونک‌ها کم‌کم در حال فراموشی هستند و از همین رو تصمیم گرفتم آن‌ها را در کتابی جمع‌آوری کنم.
وی بیان کرد: این ترانه‌ها در شهر صغاد سینه ‌به‌ سینه نقل شده و از آنجا که خواننده اصلی آن‌ها زنان هستند، از مادران دیروز به مادران امروز رسیده است.
شیبانی دایره تنوع واسونک‌ها را مربوط به مراسم گوناگون عروسی از خواستگاری و نامزدی گرفته تا حنابندان و عقد و عروسی دانست و افزود: واسونک معمولاً‌ باید با لحن و لهجه‌ای خاص خوانده شود که در قدیم به آرامی خوانده می‌شد اما امروز با ریتمی تند اجرا می‌شود.
این گردآورنده آثار محلی ابراز داشت: مطالب کتاب طی یک سال و به صورت شفاهی از زبان بزرگان و افراد قدیمی شهر‌های صغاد، آباده و شیراز جمع‌آوری شده است.
شیبانی بازخوانی مجدد ترانه‌های محلی توسط گروه‌های موسیقی را یکی از راهکارهای ماندگار کردن این ترانه و جلب توجه مردم به آن‌ها می‌داند و معتقد است چاپ این ترانه‌ها در روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌ها مردم را دوباره به این‌ گونه ترانه‌ها جلب می کند.
کتاب ترانه‌های محلی و واسونک‌های فارس شمالی در 212 صفحه توسط نشر ادیب مصطفوی و در قطع وزیری به چاپ رسیده است.
7375 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.