در این یادداشت به قلم محمدمهدی جعفری زاده صاحب امتیاز و مدیرمسئول این روزنامه آمده است: اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب کردند که افراد بازنشسته و از جمله استانداران، معاونان استاندار، مدیران کل و سفرای کشور، پس از بازنشستگی اجازه ادامه کار در مسئولیت های دولتی را ندارند.
بسیار جای تعجب است که در بین نمایندگان مجلس افرادی پیدا نشوند که بگویند اگر از امروز قراربر برکناری استانداران بازنشسته باشد و دو ماه بعد بخواهند همگی همزمان از مسئولیتشان کنار روند با پیامدهای زیر چه باید کرد:
از آن لحظه به بعد مدیران دستگاههای تحت امر چنین استانداری، در مدت این دو ماه، دیگر به طور جدی به دستورات او عمل نخواهند کرد و صرفا با گفتن«چشم» فرصت ها را می سوزانند. برای کشورهای پیشرفته «یک دقیقه» هم مهم است ولی برای کشور ما «دوماه و چندماه»، ارزشی ندارد و به راحتی فرصت ها را هدر می دهند.
خود شخص استانداری که می داند دو ماه بعد باید حتما خداحافظی کند، دیگر نمی تواند به برنامه های درازمدت و استراتژیک فکر کند و با همه تعهدی که دارد ولی این مدت کوتاه را صرف امور غیر استراتژیک خواهد کرد و خطر روزمرگی استان را تهدید خواهد کرد.
مدیران کلی که با این مصوبه، چند ماه بعد برکنار خواهند شد نیز در اداره خود کم اثر و شاید بلااثر می شوند و لذا بخشی از پروژه های ادارات عملا از رونق و پیگیری جدی باز خواهند ماند.
سفرایی که در کشورهای مختلف مشغول فعالیتند از زمانی که کشور میزبان متوجه تعویض عنقریب آنها می شوند، فتیله مراودات و پیگیری های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی را پائین خواهند کشید و ضررهای زیادی به کشور مربوطه وارد خواهد آمد.

** سوال: چگونه باید این مصوبه، مطرح، تصویب و اجرا می شد که جلوی این همه آسیب ها گرفته شود؟
پاسخ این است که معمولا چنین طرح ها یا لوایحی، ابتدا در جلسه غیرعلنی و غیررسمی مجلس بین نمایندگان و هیات دولت مطرح می شود و اگر عزم نمایندگان برای تصویب آن جدی باشد به طور محرمانه به دولت شش ماه یا یک سال وقت می دهند که ابتدا افراد بازنشستته را در دستگاه های مشمول طرح یا لایحه، شناسایی و به تدریج نیروهای جدید را جایگزین آنها کند و پس از جایگزینی کامل، چنین مصوبه ای در صحن علنی مجلس مطرح و به تصویب می رسد تا هیچ اتفاق غیرمنطقی در مدیریت امور امور کشور رخ ندهد.
این ملاحظات مدیریتی و علمی که متاسفانه لحاظ نمی شود و به طور ناگهانی با مصوبه ای، نیمی از مدیران استانها را با تصمیمی عجولانه ،غیرمنتظره و ناگهانی مواجه می کنند، شوک بدی به بدنه اجرایی کشور وارد می شود و برای ماه ها، پشتوانه مدیران فرو می ریزد . این ضعیف ترین روشی است که نمایندگان مجلس ما اتخاذ کردند.
اما از نظر «زمان» طرح و تصویب آن، در شرایطی که همه اقتصاد کشور به هم ریخته و امواج اعتراضات مردمی در گوشه و کنار کشور تکرار می شود، تعویض نیمی از مدیران استانهای کشور و آمدن افراد جدید که تجربه ای در آن استان ندارند، اوضاع را بغرنج تر می کنند.
در استان فارس نیز با مطرح شدن بازنشستگی استاندار، همه پروژه ها و طرح ها و برنامه های استان با سستی مواجه می شود و حدود 2 ماه اکثر امور اداری و اجرایی معلق می ماند. استانی که در یک سال گذشته مرتب با بحران در بحران و اعتراضات و تجمعات مردمی همراه بوده و استاندار باید محور حل و فصل آنها باشد، حال باید در این شرایط ویژه چگونه اداره شود؟
استاندار جدید تا بخواهد لیست مشکلات مردم شهرستانها و مرکز استان را مطالعه کرده و باهمه نقاط استان و ضعف ها و قوت هایش آشنا شود حداقل 4-5 ماه طول می کشد و این فرصت ها نیز از بین خواهد رفت.
پیشنهاد می شود جهت پیشگیری از این آسیب ها و صدمات که به 15 استان (نیمی از کشور) وارد خواهد آمد یک فرصت شش ماهه به این 15 استاندار داده شود و استانداران جدید در سمت معاون آنها قرار گیرند تا با انتقال تجارب و تسلط فرد جدید بر اوضاع استان، با روشی علمی و منطقی این تعویض ها صورت گیرد.
ف.ت/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.