گل های رز فارس که با اتوبوس و در کنار ساک مسافران در قسمت حمل بار به تهران برای توزیع بین گل فروشی ها ارسال می شود و در بین راه طراوت خود را از دست می دهد، این روزها دچار تنش بیشتری شده و قطع برق، آن ها را کاملا پژمرده کرده و تا رسیدن به تهران از رنگ و لعاب و طراوت میافتند، معضلی که به گفته محمد بلاغی رئیس اتحادیه گلخانه داران فارس، باعث شده بخشی از این گلها پس از رسیدن به پایتخت روانه سطل زباله شوند.

فارس با تولید سالانه بالغ بر 34 میلیون شاخه گل رز، جزو استان های ممتاز کشور است، این در حالی است که این گلها تابستان خوبی را سپری نمی کنند.

محمد بلاغی، رئیس اتحادیه گلخانه داران فارس در گفت وگو با سرویس اقتصادی «خبرجنوب» در این خصوص گفت: قطع برق در مناطق پررونق گلخانه های فارس از جمله خانزنیان روزانه بین 3 تا 5 ساعت است که گاها به 8 ساعت هم میرسد که این معضل باعث شده محصولات گلخانه ای دچار تنش های جدی شود که تا نابودی محصول پیش می رود.

وی بیان کرد: در گلخانه های سبزی و صیفی، قطع برق و به تبع آن از کار افتادن سیستم های سرمایشی و گرمای ناشی از آن باعث قارچ زدن محصولات و در گلخانه های تولید گل باعث پژمردگی گلها می شود.

وی گفت: علاوه بر از کار افتادن سیستم های سرمایشی، آبیاری محصولات نیز دچار اختلال می شود و این روند آسیب جدی به گلخانه داران می زند.

بلاغی با یادآوری اینکه هیچ بیمه و یا ارگان دولتی این خسارتها را قبول ندارد، افزود: خسارت ها بسیار هنگفت است، به عنوان مثال در یک گلخانه 5 هزار متری، 80 بسته گل با 1600 شاخه روزانه برداشت میشود که با احتساب قیمت 30 هزار تومانی هر بسته آن، گلهای برداشت شده در هر روز 2 میلیون و 400 هزار تومان ارزش دارد که بر اثر برق رفتگی چند ساعته و حمل نامناسب تا تهران، همگی از بین میرود. در حقیقت یک گلخانه دار باید روزانه 2 میلیون و 400 هزار تومان ضرر را متحمل شود بیآنکه ارگانی این خسارت را جبران نماید.

رئیس اتحادیه گلخانه داران فارس بیان کرد: به ما اعلام شده ژنراتور بخریم، دستگاهی که گران است و بین 80 تا 200 میلیون تومان بسته به مساحت و ولتاژ ژنراتور هزینه روی دست گلخانه داران میگذارد. با این وضعیت بازار و گرانیهای اخیر، کمتر گلخانه داری میتواند این هزینه را متقبل شود.

بلاغی با تاکید بر اینکه عدم حمایت های این چنینی باعث می شود فارس نتواند به تعهدات خود برای توسعه گلخانه عمل کند، افزود: هر فردی که وضعیت گلخانه های موجود را ببیند کمتر مایل به راه اندازی گلخانه میشود و شاید همین موارد بوده که توسعه گلخانه در فارس موفق نبوده است.

وی اظهار امیدواری کرد با تدابیر مسئولان، جلوی ادامه این وضعیت گرفته شود و فکری به حال تامین برق گلخانه ها که حیاتشان به برق گره خورده، نمایند.

وی با اشاره به فعالیت 55 گلخانه در فارس، یادآور شد: صنعت گلخانه داری یک صنعت گران قیمت است و پایه های گل که وارداتی است با قیمت های بالا تامین میشود. سازه گلخانه ها و سیستم های آبیاری، سرمایشی و تهویه هوا نیز هزینه های بالایی روی دست گلخانه دار میگذارد. در چنین شرایطی روا نیست با قطع طولانی مدت برق، صنعت گلخانه داری دچار تهدید دیگری یعنی قطع مداوم و طولانی مدت برق شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 976866
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.