در این نشست سرپرست آموزش و پرورش فارس از توجه استاندار فارس به برگزاری نشست های شورای آموزش و پرورش تقدیر به عمل آورد و گفت: امروز دو دستور کار در جلسه مطرح می شود، یکی بحث استفاده از ظرفیت بند «هـ» تبصره 9 قانون بودجه و در کنار آن ماده 13 قانون شورای آموزش و پرورش مبنی بر تغییر به احسن و فروش املاک آموزش و پرورش و دیگری کمبود نیروی انسانی برای سال آینده تحصیلی است.
عبدالرسول احمدی افزود: آموزش و پرورش یک سری املاک و اموال غیر منقول دارد که قانون این اجازه را داده که تبدیل به احسن کنیم، بعد از آن املاکی داریم که به علت نداشتن نیاز به آن ها باید تغییر کاربری بدهیم و از قِبَل درآمد آنها در جاهای دیگر مورد نیاز هزینه کنیم. اکنون از روند انجام کار گزارشی ارایه می شود تا در جهت تسریع مراحل قانونی توسط دستگاه های مختلف بتوانیم مشکل کمبود فضای آموزشی را حل کنیم.
این مسئول تعلیم و تربیت تصریح کرد: ما در کلان شهر شیراز و سایر شهرها به ویژه شهر صدرا و شهرک های جدید از نظر فضای آموزشی با کمبود رو به رو هستیم. در کنار این مساله به علت خشکسالی های اخیر با مهاجرت ناخواسته عشایر و روستاییان به شهرها و به ویژه شهر شیراز مواجه هستیم طوری که نُرم دانش آموزی از حد میانگین تجاوز کرده و علی رغم خدمات خیرین مدرسه ساز باز هم با کمبود مواجه ایم.
وی با بیان این که در بحث نیروی انسانی با کمبود 8 هزار نیرو رو به رو هستیم و ورودی های دانشگاه فرهنگیان جوابگو نیست گفت: در مهر ماه بیش از 2 هزار نیروی بازنشسته داریم و حداکثر ورودی دانشگاه فرهنگیان تنها 700 نفر است که اغلب جذب نقاط محروم می شوند.
وی با اشاره به این که قرار شده به سمت مدرسه محوری گام برداریم، بیان کرد: اولین بحث این است که ما نیروهای اداری را کاهش دهیم و این افراد به طرف تدریس بروند؛ زمانی آموزش و پرورش به ازای هر 20 دانش آموز یک معلم داشت اما به علت کمبودها مجبور شده ایم در جاهایی دو مدرسه را در هم ادغام کنیم و مدیران و معاونان را مجبور کرده ایم که حداقل 6 ساعت تدریس داشته باشند،‌ اگرچه این مساله از نظر کیفی کار درستی نیست و گاهی مدیران و معاونان اعتراض می کنند.
در ادامه احمدی بیان کرد: سال آینده تحصیلی ما با مشکلات عدیده ای رو به رو هستیم و نباید انتظار داشته باشیم تمامی کلاس های ما دارای معلم باشند.
در ادامه این نشست رییس اداره حقوقی آموزش و پرورش گزارشی از املاک آموزش و پرورش ارایه داد.
به گفته محمد رضا یزدان پناه در استان،‌ آموزش و پرورش 7 هزار و 852 متر املاک دارد که از این تعداد املاک 2 هزار و 999ملک، ‌املاک شهری و 4 هزار و 853 متر املاک روستایی و 720 متر املاک وقفی و استیجاری است.
وی افزود: از این املاک 2 هزار و 600 ملک دارای سند هستند و املاک فاقد سند 5 هزار و 229 ملک هستند.
این مسئول بیان کرد: شورای آموزش و پرورش سال قبل برای فروش املاک مجوزی صادر کرد و از 29 مجوز فروش املاک 18 ملک شامل 10 ملک در شیراز و 8 ملک در سایر شهرستان ها به ارزش ریالی 7 میلیارد و 811 میلیون فروخته شد.
در همین نشست پیرامون حمایت از موسسان مدارس غیر دولتی برای تامین فضای آموزشی مورد نیاز و ابطال قرار دادهای واگذاری اراضی آموزشی متعلق به راه و شهر سازی بحث به عمل آمد.
در این نشست استاندار فارس با بیان این که شورای آموزش و پرورش توجه خاصی به بدنه نهاد تعلیم و تربیت دارد، بیان کرد: ما هر آن چه به نفع آموزش و پرورش است تایید می کنیم و آنچه مغایرت دارد رد می کنیم.
اسماعیل تبادار گفت: اگر امروز مساله مهمی را به فردا موکول کردیم، ‌معلوم نیست در این فرداهای آینده بتوانیم امری را به سرانجام برسانیم. اگر امروز مُصرانه اعتقاد داشته باشیم که فرقی بین مدارس دولتی با غیر دولتی نیست به عدالت آموزشی فکر کرده ایم. امروز باید اندیشه کنیم که نظام آموزش و پرورش نظام واحدی است و هر چیز که برای نظام دولتی در دستور کار داریم، باید در مورد مدارس غیر دولتی نیز رعایت کنیم. به نظرم اگر عهد ببندیم که در شورای آموزش و پرورش این کمبودها را برطرف کنیم، کاری کرده ایم وگرنه انعطاف و گذشت و همه چیز را به آینده موکول کنیم راه به جایی نمی بریم. وقتی در خیابانی در شیراز مثل فرهنگ شهر که در هر واحدی مدرسه درست شده و به مثابه قفسی است که دانش آموزان گرفتار شده و در سردر آن ها بنر و پلاکارد زده که رتبه سوم کنکور و غیره و ردیف عکس بچه ها زده اند،‌ ما را به تعجب وا می دارد که چطور در این محیط های کوچک این همه اتفاق های رنگارنگ رخ می دهد! بنابراین باید همان امکانات که به مدارس دولتی می دهیم، در اختیار موسسان غیر دولتی قرار دهیم و به آن ها فرجه و زمان بدهیم که واحد آموزشی خود را به حد استاندارد برسانند و اگر به این مورد توجه شود، قابل قبول است و در غیر این صورت باید برخورد شود.
مدیر ناحیه 3 آموزش و پرورش نیز با بیان این که یک ششم دانش آموزان در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند، ‌افزود: اکثر موسسان مدارس غیر دولتی مایلند در ناحیه 1 و 2 مدرسه بسازند و کمتر به ناحیه 3 و 4 می آیند، از طرفی خیلی از اهالی جنوب شهر مایلند بچه های خود را به شمال شهر برای تحصیل بفرستند.
محمد کماندار افزود: نرم تحصیل در کلاس های دولتی 38 تا 40 دانش آموز است و معلمان حتی نمی توانند اسم محصلان را به یاد بسپارند!
در این جا استاندار فارس خطاب به کماندار گفت: ما از مجموعه های آموزشی غیر دولتی طالب هستیم و کمک هم می کنیم و تسهیلات به آن ها می دهیم و کمک کرده اند ‌اما ما می گوییم ما یک نظام آموزشی هستیم. شما می گویید خانواده های جنوب شهر خواهان تحصیل در شمال شهر هستند. من در اینجا سوال می کنم شما متولیان آموزش و پرورش به وقت انتخاب معلمان، چقدر معلمان برتر و پر سابقه را از فلکه ستاد به بالا می گذاری؟ بنابراین منِ پایین شهری به دست شما نگاه می کنم. این ها مجبورند با هر فلاکتی که باشد‌ در بهترین جا فرزندان خود را برای آموزش بفرستند. بنابراین جناب احمدی و سایر همکاران باید به راه حل معضلات فکر کنند. ما باید به فرزندان که آینده سازان هستند فکر کنیم. نباید دانش آموزان در محیط های کوچک و دور از ذهن تحصیل کنند. ما باید به همه دلسوختگان نهاد تعلیم و تربیت کمک کنیم، شهرداری هم باید گام پیش بگذارد. کار سخت است اما اگر اهتمام باشد مسایل حل می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 963365
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.