سهراب مختاری اظهار داشت: در بخش اشتغال فراگیر 2619 تقاضا از سوی متقاضیان اجرای این طرح وصول شد که 1255 طرح آن در کمیته های فنی بررسی و 863 طرح با اعتباری بالغ بر 860 میلیارد تومان در کمیته فنی کارگروه اشتغال استان فارس مصوب گردید.
وی ادامه داد: همچنین در طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایر 12335 تقاضا وصول شد که 3773 طرح تاکنون بررسی و از این تعداد 2529 طرح با اعتباری بالغ بر یک هزار و 58 میلیارد تومان مصوب شد.

وی با بیان این که فارس در بررسی و تصویب طرح های اشتغالزا در سطح کشور پیشرو است، ادامه داد: سهمیه فارس از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایر 29/4 درصد کل اعتبارات کشور به این طرح است که رقمی در حدود 360 میلیارد تومان می باشد.

به گفته مختاری، اعتبار این طرح از صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک ها برای توسعه فعالیت های اقتصادی غیردولتی با اولویت طرح های پر اشتغال جهت پروژه های کشاورزی، منابع طبیعی، صنایع و معادن کوچک،‌ خدماتی و فناوری اطلاعات، گردشگری، فرش دستبافت و نیز سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در روستاها و شهرهای زیر 10 هزار نفر اختصاص می یابد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس گفت: میانگین نرخ تسهیلات این طرح ها 6 درصد و پرداخت در دوره حداکثر 2 سال، دوره تنفس حداکثر یک سال و باز پرداخت حداکثر 6 سال از سوی پست بانک، بانک توسعه تعاون، صندوق کارآفرینی امید و بانک کشاورزی می باشد.

مختاری گفت: در بخش اشتغال پایدار روستایی و عشایر 374 طرح به پست بانک ارسال شده که 311 طرح بررسی و 109 طرح مصوب شده است همچنین 509 طرح به بانک توسعه تعاون معرفی شده که 290 طرح بررسی و 85 طرح در این بانک مصوب گردیده است.

وی بیان داشت: همچنین از 676 طرح معرفی شده به صندوق کارآفرینی امید، 596 طرح بررسی و 416 طرح مصوب شده است. مختاری خاطر نشان کرد: به بانک کشاورزی نیز 964 طرح معرفی شده که 725 طرح در این بانک بررسی و 108 طرح آن مورد تصویب قرار گرفته است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان این که در طرح اشتغال فراگیر نیز 8 بانک کشاورزی،‌ توسعه تعاون، تجارت، صادرات، ملت، رفاه کارگران، ‌سپه و ملی متولی پرداخت تسهیلات هستند، گفت: اعتبار فارس از طرح اشتغال فراگیر 1032 میلیارد تومان است که نرخ سود آن بسته به نقاط اجرایی شهری، روستایی، مرزی،‌ منطقه محروم و دانش بنیان بودن طرح 2 تا 8 درصد از نرخ سود تسهیلات عادی کمتر است.

مختاری بیان داشت: در بررسی طرح ها تلاش شده با همکاری دستگاه های اجرایی، کارگروه های اشتغال شهرستانی به ریاست فرمانداران و تمامی دستگاه های نظارتی و اجرایی،‌ طرح های دارای توجیه فنی و اقتصادی و همچنین اهلیت صاحبان طرح ها به بانک ها معرفی کنیم. این تسهیلات به طرح هایی اختصاص پیدا می کند که ایجادی، توسعه ای و یا تکمیلی باشند و یا با تامین سرمایه در گردش ظرفیت آن ها افزایش پیدا کند و مسئول رعایت این موارد دستگاه های اجرایی معرفی کننده طرح ها هستند.

وی گفت: این طرح ها علاوه بر آن که باید اشتغالزا باشند حتما باید در دوره مقرر به بهره برداری برسند و گرنه تسهیلات پرداختی به آن ها تبدیل به دین حال شده و تسهیلات پرداختی با جریمه از صاحبان طرح ها مطالبه می گردد.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس بیان داشت: در آخرین جلسه کارگروه اشتغال استانداری فارس که همچون جلسات قبل به ریاست استاندار محترم استان در نیمه دوم خرداد ماه برگزار شد، تصمیمات خوبی گرفته شد از جمله آن که دستگاه های اجرایی در معرفی طرح های اشتغالزا بیش از ظرفیت و سهمیه تسهیلات اقدام کنند تا چنانچه طرحی در بانک های عامل واجد شرایط دریافت تسهیلات نبود، بانک ها بتوانند طرح جدید جایگزین، بررسی و در صورت داشتن شرایط به تصویب برسانند.

مختاری ادامه داد: همچنین مقرر گردید بانک ها به افزایش توان کارشناسی و افزایش تعداد کارشناسان اقدام کرده و پرداخت صحیح و سریع تسهیلات را در دستور کار جدی خود قرار دهند ضمن آن که دستگاه های اجرایی همچون جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین سازمان صنعت، معدن و تجارت ملزم شدند طرح های مصوب را تا زمان دریافت تسهیلات مورد پیگیری قرار دهند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس با بیان اینکه طرح های مذکور در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و نیز تاکیدات ریاست محترم جمهور و هیات دولت در رونق تولید و اشتغال و رشد اقتصادی اجرا می شود افزود: در سطح استان فارس نیز این طرح ها با هدایت استاندار محترم فارس و همکاری سازمان برنامه و بودجه،‌ حوزه معاونت اقتصادی و دفتر جذب سرمایه گذاری استانداری و همچنین اداره کل امور روستایی استانداری فارس و نیز دستگاه های اجرایی و بانک های عامل در حال اجراست که امیدوارم ثمرات آن منجر به اشتغالزایی برای جویندگان کار و رشد اقتصادی فارس گردد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 948747
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.