ایجاد جامعه عاری از خطر و ناهنجاری ها تفکری آرمانی است که شاید هیچگاه تحقق نیابد اما می توان با معرفی این ناهنجاری ها به نوجوانان و در مقطعی که آنان دوران بلوغ را می گذرانند به سمت این جامعه آرمانی گام برداشت.
طرح سنا(سلامت نوجوانان ایرانی) مهارت‌های مقابله با اعتیاد و سوء مصرف مواد مخدر ، مهارت‌های مراقبت از خود، حرکت به سمت جامعه اجتماع محور ، پیشگیری از استعمال دخانیات و پیشگیری از خشونت و روابط ناسالم جنسی را به دانش آموزان می آموزد.
با اجرای طرح سنا در مدارس مروج سلامت با هدف ارتقای سلامت، افزایش آگاهی و کاهش آسیب اجتماعی؛ دانش آموزان شیوه زندگی سالم را می آموزند و با توانایی های خود برای داشتن زندگی سالم بیشتر آشنا می شوند.
مهارت هایی چون حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر انتقادی، کنترل هیجان و آشنایی با رفتار‌های پرخطر نیز در قالب این طرح به دانش آموزان آموزش داده می‌شود.

*** طرح 'سنا' در 19 مدرسه مروج سلامت شیراز
سرپرست مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز بیان داشت : طرح سلامت نوجوانان ایرانی (سنا)، هر ساله با هدف ارتقای سلامت، افزایش آگاهی و کاهش آسیب اجتماعی در مدارس مروج مقطع متوسطه اول در کشور اجرا می شود.
دکتر احمد رضازاده با بیان این موضوع که نوجوانان بخش بزرگی از جمعیت پویا و آینده ساز کشور را تشکیل می دهند به ایرنا گفت: جهان آینده بر اساس دانش، نگرش و رفتار نوجوانان شکل می گیرد؛ بدین لحاظ سرمایه گذاری جوامع در امر سلامت و آموزش آنان، امری زیربنایی و همگام با توسعه یافتگی کشورهاست.
وی افزود: سنین دانش آموزی و فرصت ویژه ای که محیط مدرسه فراهم می آورد، جوامع را قادر می سازد تا شیوه های زندگی سالم را به نسلی که آینده را رقم می زنند و تاثیری شگرف در اجتماع کنونی خود دارند، بیاموزد چرا که آموزش پذیری از ویژگی های این سنین است.
مسئول واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت شهدای والفجر نیز با بیان اینکه طرح 'سنا' در 19 مدرسه مروج سلامت مقطع متوسطه اول اجرا می شود گفت: به کمک این طرح، هزار و 567 دختر پایه هفتم و 267 پسر پایه نهم در مدارس تحت پوشش این مرکز با انواع بلوغ، تغییرات عاطفی، روحی، عواطف، رفتارها و تغذیه دوران بلوغ آشنا شدند.
دکتر هنگامه خضری افزود: به همت واحد سلامت نوجوانان، جوانان و مدارس مرکز بهداشت شهدای والفجر، طرح سلامت نوجوان ایرانی در سال تحصیلی 1397- 1396، در مدارس مروج سلامت مقطع متوسطه اول تحت پوشش این مرکز اجرا شد.
او دوره بلوغ را زیربنای بزرگسالی دانست و گفت: بسیاری از مشکلات جسمانی، روانی و اجتماعی جوانان ریشه در دوران بلوغ دارد و آشنایی با دوران بلوغ برای نوجوانان و پدر و مادرها، امری ضروری است.
این کارشناس سلامت بیان کرد: احساسات فرد می‌تواند در طول این دوره از زندگی طغیان کند و منجر به افسردگی، ناامنی و خشم شود بنابراین دانستن اینکه چگونه می‌توان با بلوغ کنار آمد، بسیار مهم است تا دختران و پسران، انتقال آرام‌تری به دوران بزرگسالی داشته باشند.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.