استاندار فارس شنبه 19 خرداد 97 در آیین تجلیل از دست اندرکاران ستاد خدمات سفر نوروزی فارس به تقاضاهای مطرح شده در مورد تعطیلی روزهای پنجشنبه در استان فارس اشاره و بیان کرد: فعالیت در این زمینه در مقطعی متوقف شده بود که با نامه ای که استان ها به معاون اول رئیس جمهوری نوشتند، دکتر جهانگیری دستور از سرگیری بررسی ها را صادر کرد و مقرر شد که استان ها خواسته ها و پیشنهادهای خود را ارایه دهند.
اسماعیل تبادار افزود: البته این کار هم مسایل و مشکلاتی دارد که باید بررسی شود و زمینه لازم برای اجرای صحیح و مناسب این برنامه فراهم شود.

** فرو رفته در ابهام
اگرچه تعطیلی روزهای پنجشنبه ادارات و دستگاه های اجرایی در دهه گذشته محدود به پایتخت و برخی استان های خاص بود، در سال های گذشته این طرح در برخی استان های همجوار که شرایط آب و هوایی بهتری نسبت به فارس دارند نیز اجرایی شده است.
این طرح دی ماه 1392 به پیشنهاد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در دستورکار شورای توسعه و برنامه ریزی این استان قرار گرفت و گفته شد که به دلیل آنچه برخی دستگاه های نظارتی موانع قانونی را فراروی این طرح می دانند، این طرح در هاله ای از ابهام فرو رفت.
نوذر شفیعی نماینده سابق مردم ممسنی و رستم در مجلس شورای اسلامی در آن مقطع زمانی در دفاع از این طرح گفت: کارمندان و کارکنان ادارات، ارگان ها و نهادها و موسسات، اکثر تصمیمات خود را از مراکز مربوط در پایتخت دریافت می کنند، به دلیل همین وابستگی با قطع اتصال با مرکز متبوع در روزهای پنجشنبه، قادر به پیشبرد کار در این روز پایان هفته نیستند.

** به نفع فارس و کشور
هرچند سید محمد احمدی استاندار پیشین فارس در سال 92 با این خواسته همراهی کرد اما در عمل، این طرح متحقق نشد.
احمدی در آن زمان گفت: بحث تعطیلی اداره های این استان درپنجشنبه ها رابه مرکزمنتقل کرده ایم و با وجود برخی مخالفت ها همچنان پیگیر محقق شدن و تصویب آن هستیم.
استاندار پیشین فارس افزود: تعطیلی اداره ها در روزهای پنجشنبه به نفع استان فارس و کشور است و کارمندان اداره ها فرصت بیشتری برای رسیدن به کارها و امور خود و خانواده دارند.
وی ادامه داد: تعطیلی پنجشنبه ها همچنین به کاهش هزینه های دستگاه های دولتی و رونق گردشگری کمک می کند و مردم می توانند فرصت بیشتری برای انجام سفر داشته باشند.
بررسی آمار سفرهای درون استانی در هفته هایی که دو روز تعطیل متوالی دارند نشان می دهد که میزان بازدیدکنندگان از آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری استان بیشتر بوده است و افزایش قابل ملاحظه ای را در آمار بازدیدکنندگان در این روزها شاهد هستیم. این موضوعی است که مدافعان طرح تعطیلی پنجشنبه ها در فارس به آن اشاره می کنند.
آنها همچنین می گویند: در شمار زیادی از کشورهای جهان، در پایان هر هفته دو روز تعطیل در نظر گرفته شده است که این موضوع در رونق گردشگری و توریسم در این کشورها تاثیر مثبتی داشته است.
بنا بر دیدگاهی دیگر، چنانچه یک کارمند روزانه سه یا چهار ساعت به طور مرتب و مفید کار خود را انجام دهد نیازی به اضافه ماندن وی در اداره در روز پنجشنبه بابت جبران ساعت کار نیست و البته تعهد و تلاش بیشتر در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ملزومات موفقیت این طرح است.

** کدام تاثیر مثبت؟
در این میان، شماری از صاحب نظران دیدگاهی متفاوت دارند و بر این باور هستند که تعطیلی پنجشنبه ها تاثیر مثبتی از نظر اقتصادی در استان فارس ندارد.
رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان فارس و عضو شورای عالی اشتغال کشور پیش از این در این باره به خبرنگار ایرنا گفته بود: مخالف تعطیلی پنجشنبه ها هستم و با توجه به شرایط اقتصادی کشور و استان، اتخاذ این تصمیم را به صلاح نمی دانم چرا که تعطیلی ادارات بر روی کارگاه های تولیدی نیز تاثیر خواهد گذاشت.
مهرداد مویدی افزود: در شهری مثل تهران که روزهای پنجشنبه تعطیل است، شرایط ترافیک، دشواری رفت و آمد کارمندان و آلودگی هوا با دیگر شهرهای کشور متفاوت است و تعطیلی پنجشنبه ها در این شهر توجیه مناسبی ندارد.
وی با اشاره به افزایش احتمالی ساعات کار ادارات در روزهای شنبه تا چهارشنبه به منظور جبران ساعت کاری پنجشنبه گفت: در دستگاه هایی که نیاز به کار فکری است، انتظاری نیست که کارمندان بعد از ساعت 14 توانایی انجام ماموریت های محوله را داشته باشند.

** یکسان شدن با پایتخت
دکتر عباس عباسی استاد دانشگاه شیراز که در دولت قبل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس بود، از موافقان اجرای طرح تعطیلی ادارات فارس در روزهای پنجشنبه است.
عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز پیش از این گفته است: طرح تعطیلی پنجشنبه های ادارات استان، در رونق صنعت گردشگری مفید است و از طرفی، فرصتی فراهم می آورد که کارکنان ادارات به امور زندگی و تقویت بنیان خانواده بپردازند.
عباسی افزود: یکسان شدن ساعت کار در فارس با پایتخت کشور نیز می تواند نتایج مثبتی را در پی داشته باشد.

** به دنبال تبصره و قانون
استاندار سابق فارس در مقطعی درباره تعطیلی پنجشنبه آن هم به صورت محدود در مجموعه اداره کل آموزش و پرورش استان سخن گفت.
سید محمد علی افشانی مرداد 96 در جلسه شورای آموزش و پرورش استان فارس اظهار داشت: برای تعطیلی اداره کل آموزش و پرورش این استان و اداره های تابعه آن در روزهای پنجشنبه در حال حاضر هیچ تبصره و ماده قانونی وجود ندارد اما با توجه به ضرورت، تحقق این امر نیاز به پیگیری قانونی دارد.

** آزمایشی باشد تا بعد
عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز پیش از این در اظهارنظری با اشاره به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری تعطیلی روزهای پنجشنبه این کلانشهر را از استاندار فارس خواستار شد.
نوذر امامی در این باره به ایرنا گفت: از استاندار فارس می خواهیم که این طرح را به مدت 6 ماه به صورت آزمایشی اجرا کند و پس از بررسی نتایج تصمیم گیری نهایی در ارتباط با این طرح به عمل آید.
وی ادامه داد: کاهش مصرف سوخت و حامل های انرژی در ادارات و کاهش ذرات سمی آلاینده هوا، کاهش ترافیک، افزایش مدت زمان در اختیار شهروندان برای تفریح و استراحت و تقویت روحیه و کارایی کارمندان در زمان حضور در محل کار از مزایای اجرای این طرح است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز افزود: انتظار می رود که با تعطیلی پنجشنبه ها، گردشگری در نقاط مختلف استان فارس نیز رونق گیرد و علاوه بر آن، شاهد تقویت روحیه نشاط و شادابی و افزایش بهره وری در سطح جامعه باشیم.

** ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری چه می گوید؟
استناد این عضو شورای شهر شیراز برای تعطیلی پنجشنبه ها در این کلانشهر به ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری است.
در این ماده قانونی آمده است: ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران تعیین می گردد و تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذیربط است.
میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیات علمی از ساعات موظف، درطرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.
در تبصره ای از این قانون آمده است: دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیأت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.
در تبصره دیگری از این قانون نیز آمده است: دستگاه های اجرایی استانی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند. ستاد مرکزی دستگاه های اجرایی مشمول این حکم نمی باشند.
با بهره گیری از این ماده قانونی بود که در تابستان پارسال و امسال و در برخی شهرستان های گرمسیری استان فارس ساعت کاری ادارات تغییر کرد تا انرژی کمتری بابت سرمازایی محیط ادارات مصرف شود.
در چنین شرایطی، طرح تعطیلی پنجشنبه ها در استان فارس بار دیگر در معرض بحث و تبادل نظر در این استان قرار گرفته است و باید دید آیا استان فارس نیز مانند برخی دیگر از استان ها با اصطلاح تعطیلات آخر هفته مواجه می شود یا خیر.
9873/ 2027 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.