معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای فارس در حاشیه برگزاری نشست های آموزشی طرح 'داناب ' (طرح ملی دانش آموزی نجات آب) سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : بخش های بزرگی از استان فارس و کشور دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است و امسال با توجه به بارش های اندک و پراکنده و تداوم خشکسالی ، اثرات این پدیده مشهودتر شده است از این رو آموزش همگانی برای همه اقشار جامعه از جمله دانش آموزان ضروری است.
حسین صالح جهرمی ادامه داد:‌دانش آموزان از جمله طیف های جامعه هستند که می توانند در مصرف بهینه آب و ترویج آموزه های فرهنگی مصرف بهینه در خانواده موثر باشند و ‌این طرح از پایه هفتم مدارس آغاز شده است.
معاون حفاظت وبهره برداری شرکت سهامی آب منطقه ای فارس با بیان اینکه بارندگی در استان فارس نسبت به متوسط بلند مدت این استان کاهش چشمگیر دارد گفت : وضعیت منابع آب سطحی، رودها و رودخانه ها و آب زیرزمینی که از طریق چاه، چشمه و قنات در اختیار ما قرار می گیرد بشدت ناپایدار است ، ظرفیت اغلب سدهای فارس به مرحله قرمز و غیر قابل برداشت رسیده و امسال با محدودیت جدی در تامین آب شرب بسیاری از شهرها مواجه شده ایم.
صالح جهرمی با بیان اینکه همچنان چشم امید به بارش های بیشتر در ماه پایانی امسال و ابتدای سال آینده داریم گفت : بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نجات آب در صورتی محقق می شود که عموم افراد و نخبگان در مورد آن حساس مسوولیت کنند و دغدغه مند باشند و در پیاده شدن طرح های فرهنگی مشارکت کنند.
این مقام گفت: اگر تا زمانی تصور عمومی این بود که تامین آب به هر اندازه و در هر کجا، از وظایف حاکمیت است که توسط متخصصان آبی انجام می گیرد امروز باید این نگاه تغییر کند و همگان خود را در حفاظت از منابع آب مسئول بدانند.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز داناب را طرحی برای تحکیم آموزش از کلاس هفتم تا مقاطع بالاتر دانست و گفت : در این طرح نظام های شش گانه شامل نظام های آموزشی ، مشارکت ، ارتباط ، نظام انگیزشی ، رسانه ای و ارزشیابی مورد تاکید قرار گرفته است.
محمد نظری بیان کرد: در نظام آموزشی طرح داناب که به مثابه قلب طرح است ؛ آموزش مفاهیم، مسائل و ابعاد مختلف طرح به مخاطبین با استفاده از اقلام آموزشی و کارگاه های آموزشی دنبال می شود.
وی اضافه کرد:اقلام آموزشی به کار گرفته شده در این طرح شامل کتابچه های آموزشی ویژه معلمان است که دستورالعمل آموزش دانش آموزان و توضیحات لازم در مورد طرح، چرایی و ابعاد مختلف آن را توضیح می دهد.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس افزود: همراه با این کتابچه ها لوح فشرده نیز در اختیار معلمان قرار می گیرد و همچنین پوسترهای آموزشی برای معرفی طرح و برنامه های آن ویژه دانش آموزان طراحی و در تابلوی مدارس نصب می شود بروشورهایی مشتمل بر داستان های مختلف در رابطه با نقشی که دانش آموزان برای حل مسائل آب می توانند داشته باشند نیز در طرح گنجانده شده است.
نظری گفت: پس از اتمام انتقال آموزش در همه سطوح مخاطبین، برنامه های مشارکتی با هدف تثبیت آموخته های نظام آموزشی و نیز بازخورد گرفتن از مخاطبین و مشارکت دادن آنان در طرح تعریف می شود.
وی افزود: دانش آموزان با همراهی و راهنمایی معلم خود در هر مدرسه، در مناسبت هایی همچون روز آب، روز درختکاری و در برنامه های اردو مصرف بهینه آب را ترویج می دهند همچنین هر دانش آموز به صورت انفرادی و یا با مشارکت چند دانش آموز دیگر در مسابقاتی متنوع از قبیل، نقاشی، وبلاگ نویسی، مقاله نویسی، اجرای نمایش و … شرکت می کند.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان فارس همچنین با تبیین اهداف نظام ارتباطی دراجرای طرح داناب گفت :
ارتباط و تعامل با مخاطبان گسترده و متنوع طرح به منظور پاسخگویی به سوالات، ترغیب آنها به مشارکت در طرح و اطلاع رسانی از طرح، مستلزم ساختاری منسجم در ابعاد ملی و استانی است.این مهم از طریق سایت، مرکز پیامک، تلفن گویا و بخشنامه های آموزش و پرورش در استان در طول اجرای طرح دنبال می شود.
محمدرضا ارجمند مدیر روابط عمومی سازمان آب استان فارس نیز سایر اهداف اجرای طرح داناب را تبیین کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : طرح داناب در نظام رسانه ای نیز دنبال می شود ، هر چند هدف اصلی طرح، ایجاد ظرفیت اجتماعی در میان دانش آموزان است اما درگیر کردن افکار عمومی از یک سو و نیز اطلاع رسانی تکمیلی در کنار نظام ارتباطی طرح به مخاطبان گسترده طرح مستلزم اقداماتی رسانه ای است که به طور سازماندهی شده در قالب نظام رسانه ای دنبال می شود.
ارجمند افزود: تولید تیزر آموزشی، کلیپ تبلیغاتی و محتوای آموزشی رسانه ای در سایت ها و خبرگزاری ها و روزنامه های ملی و محلی از جمله برنامه های این نظام محسوب می شود.
به گفته مدیر روابط عمومی سازمان آب استان فارس ، داناب در نظام ارزشیابی به سنجش اثربخشی طرح در مناطق مختلف در فازهای نخستین و در فاز ملی می پردازد.
وی ادامه داد : از الزامات مهمی است که از سویی نقاط قوت و ضعف کار را مشخص می نماید که راهنمایی برای تصحیح آن برای اجرا در دوره و فازهای بعد می باشد نظام ارزشیابی است ، این مرحله از طرح توجیه استمرار و یا عدم استمرار اجرای آن را در اختیار مدیران و مسئولان قرار می دهد.
ارجمند گفت: طرح داناب یک طرح فوق برنامه نسبت به نظام رسمی آموزشی محسوب می شود، وجود محرک ها و انگیزه هایی برای درگیر شدن سطوح مختلف در آن مورد نیاز است.
وی اضافه کرد : مهمترین انگیزه ای که تلاش می شود در مخاطبان ایجاد شود، حس مشارکت در داشتن کشور و منطقه ای بهتر از لحاظ منابع آبی پاک و کافی است.
ارجمند اضافه کرد : وظیفه مندی اخلاقی در رابطه با محیط زیست از دیگر انگیزه هایی است که در این نظام مورد تاکید قرار می گیرد. در کنار این عوامل معنوی، تعریف جوایز و نیز بازدید های علمی و یا تشویق های سازمانی ویژه معلمان از دیگر عناصری است که برای عاملان و مخاطبان طرح منظور می شود.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.