دکتر محمد مهدی رزمجو روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بوفه مدارس نزدیکترین محل عرضه مواد غذایی به دانش آموزان است و روزانه هزاران دانش آموز از این بوفه ها مواد غذایی تهیه می کنند و می نوشند و می خورند، اگر مواد غذایی بوفه ها حاوی فراورده های طبیعی، گوشت مناسب و نمک مناسب باشد در تامین سلامت کودکان موثر است اما اگر حاوی مواد غیر استاندارد و مضر مانند سوسیس و کالباس و نوشابه و مواد اینچنین باشد به سلامت کودکان آسیب می رساند .
مدیرنظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد : کارشناسان بهداشت در شیراز و دیگر شهرهای فارس بر عرضه مواد غذایی در بوفه مدارس نظارت دارد و به مدارسی که بوفه مناسبی نداشته باشند یا مواد غذایی نا مناسب توزیع کنند اخطار می دهد ، کمک به تامین مواد خوراکی با ارزش غذایی مناسب از جمله کارکردهای حوزه نظارت دانشگاه علوم پزشکی شیراز دراین زمینه است .
رزمجو درادامه گفت : تامین ساندویچ آماده مصرف که با مواد و محصولات استاندارد و قابل مصرف پر شده است از جمله اقداماتی است که دراین زمینه انجام شده ، حدود 30 درصد از مدارس شیراز اکنون این نوع ساندویچ ها را در بوفه ها عرضه می کنند ، این نوع ساندویچ معمولا با تقاضای مدرسه و بوفه تهیه می شود .
مدیرنظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین گفت : خانواده های هم باید دراین زمینه با حساسیت بیشتر ورود کنند ، خانواده ها نباید اجازه دهند دانش آموزان از بوفه مدارس هر چیزی بخرند و بخورند ، اصلاح فرهنگ مصرف مواد غذایی از خانواده شروع می شود ، برخی از خانواده ها دراین زمینه کوتاهی می کند و نمی توانند ذائقه دانش اموزان را از مواد نمکی مانند چیپس و پفک دور کنند ، آموزش و پرورش ، مدرسه و دانشگاه هر چقدر هم که در این زمینه نظارت کند دانش آموزی که در خانواده یاد نگرفته باشد که پفک برای سلامتی اش خوب نیست پفک را تهیه می کند و می خورد .
رزمجو با بیان اینکه عرضه نوشابه در بوفه مدارس تخلف است گفت : بوفه ها مواد نوشیدنی سالم را جایگزین نوشابه کرده اند و اگر بوفه ای نوشابه عرضه کند تخلف کرده است ، تاکید ما بر این است که 80 درصد از مواد عرضه شده در بوفه مدارس محصولات صنعتی بسته بندی شده دارای برچسب سلامت و 20 درصد محصولات و مواد سنتی سالم و بدون شائبه باشد .
اخیرا تفاهمنامه همکاری مشترک دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با هدف ارتقای سلامت دانش آموزان و بهبود بهداشت مدارس به امضا رسید .
این تفاهم نامه بین دکتر محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و حمید رضا آذری مدیرکل اداره کل آموزش و پرورش استان فارس با هدف همکاری همه جانبه دو سازمان در امر سلامت دانش آموزان و بهبود وضعیت ایمنی و بهداشتی مدارس امضا شده است.
بر اساس آمار موجود پنج هزار و 86 مدرسه در استان فارس تحت پوشش برنامه های سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که از این تعداد یک هزار و 56 مدرسه عنوان مدارس مروج سلامت را به خود اختصاص داده اند. جمعیتی افزون بر 600 هزار دانش آموز در مدارس تحت پوشش برنامه های سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشغول به تحصیل هستند.
6113/ 2027
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.