سن بیماری روانی برای ارائه خدمات بهزیستی 15 تا 64 سال تعیین شده و با وجود گسترش فعالیت های بهزیستی، شیب روبه رشد ابتلا به مشکلات اعصاب و روان، تعداد افراد در انتظار ورود به مراکز توانبخشی شبانه را افزایش داده و این میزان در فارس به بیشتر از 400 نفر رسیده است.
براساس پیمایش ملی سلامت روان وزارت بهداشت، 6/23 درصد افراد 15 تا 64 سال کشور دچار یک یا چند اختلال روانی هستند. در گزارش دیگری هم داریم که 54 درصد افراد جامعه در کشور به نحوی مشکل روانی دارند، بنابراین باید گفت که هرکدام از ما در طول زندگی دچار بیماری جسمی، ذهنی و موارد دیگر خواهیم شد و نباید از این آمارها بترسیم، چرا که هیچ تفاوتی بین بیماری روانی و جسمی نیست و هرکدام از این بیماری ها درمان خاص خود را دارد.
طبق برخی آمار کشوری، پیش بینی می شود 750 تا 800 هزار نفر بیماری روانی مزمن داشته باشند و طبق اظهارات مسئولان کشوری و استان فارس، بهزیستی اصلا راغب نیست بیماران روانی مزمن به صورت طولانی مدت در سازمان بهزیستی نگهداری شوند. در حال حاضر 548 بیمار روانی بهزیستی استان در مراکز شبانه روزی به سر می برند و اگرچه سیاست بهزیستی، بهره مندی بیشتر این بیماران از خدمات مراکز روزانه است اما حتی خانواده ها هم از این امر استقبال نمی کنند و در فارس عده کمی به این مراکز مراجعه کرده و اوقات بعدازظهر و شب را در خانه به سر می برند. این روند به حدی نگران کننده است که بازگرداندن درصدی از بیماران روانی مزمن به جامعه بسیار سخت می شود، بنابراین علاوه بر فرهنگ سازی در این خصوص، خانواده ها نیز باید همکاری کنند.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس در این خصوص به «خبرجنوب» می گوید: بیماران روانی مزمنی که معلولیت و یا ناتوانی آنها به تائید کمیسیون پزشکی استان رسیده باشد از بهزیستی خدمات می گیرند.
حمید گودرزی می افزاید: اگر بیماری این افراد پس از شروع به تدریج پیشرفت کرده و حداقل 2 سال ادامه یابد و حتی در مواردی عود کند، به طوری که منجر به افت عملکرد و یا ایجاد ناتوانی و معلولیت آنها شود، طبق دستورالعمل بهزیستی، جزو بیماران روانی مزمن قرار می گیرند.
وی یادآور می شود: در حال حاضر 6 هزار و 800 بیمار دچار اختلالات روانی در بهزیستی فارس پرونده دارند که 918 نفر از مراکز شبانه روزی و توانبخشی روزانه و درمان در منزل بهزیستی خدمت می گیرند.
گودرزی گفت: 548 بیمار روانی بهزیستی استان تحت پوشش 8 مرکز توانبخشی و درمانی شبانه روزی هستند، 320 نفر نیز از امکانات 5 مرکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل استفاده می کنند.
این مسئول بهزیستی فارس یادآور می شود: در همین خصوص یک مرکز آموزشی توانبخشی روزانه نیز در استان داریم که 50 بیمار اعصاب و روان را تحت پوشش قرار داده است. در این مرکز از ساعت 8 صبح تا 13 خدمات توانبخشی در ابعاد مختلف پزشکی، روانی، اجتماعی، آموزشی و حرفه ای به بیماران و خانواده های آنها ارائه می شود و بیماران پس از آن به منزل می روند.
گودرزی می گوید: مهارت های زندگی، آموزش به خانواده ها در قالب جلسات مستمر و اطلاع رسانی در زمینه بیماری های روانی، بررسی روند درمان بهبودیافتگان و پیگیری وضعیت آنها از جمله خدمات مراکز روزانه است.
** خدمات توانبخشی حرفه ای برای اشتغال بیماران روانی
وی می افزاید: خدمات توانبخشی حرفه ای نیز به منظور اشتغال و به‌کارگیری افراد دچار اختلالات روانی انجام می شود به گونه ای که بیمار بتواند از طریق آن ضمن کسب درآمد و تامین معاش، به منزلت شخصی و اجتماعی نیز دست یابد.
معاون امور توانبخشی بهزیستی فارس همچنین از راه اندازی یک مرکز روزانه توانبخشی و آموزشی بیماران روانی امسال در آباده خبر می دهد که می تواند نقش موثری در بهبود بیماران همزمان با حضور در خانواده ها ایفا کند.
گودرزی می گوید: مراکز شبانه روزی برای بیماران دچار مشکلات شدید اعصاب و روان و مزمن فعال است زیرا امکان نگهداری این بیماران به خصوص هنگام عود مشکل در خانواده ها وجود ندارد. در این مراکز مراقبت های پزشکی، پرستاری، بهداشتی، کاردرمانی، خدمات مشاوره و روانشناسی و دارودرمانی نیز انجام می گیرد.
کارشناس مراکز شبانه روزی توانبخشی و مراقبتی بهزیستی فارس هم می گوید: تعداد بیماران اعصاب و روان در حال افزایش است و در حال حاضر بیش از 400 نفر از آنها برای ورود به مراکز شبانه روزی بهزیستی فارس در نوبت هستند و با توجه به ظرفیت محدود و اهمیت حضور آنها در خانواده ها، سیاست ما، سوق دادن بیماران به سمت مراکز روزانه استان است.
پریسا محمدی می افزاید: طبق تصمیم کمیته توانبخشی بهزیستی استان، مدت زمان نگهداری بیماران روانی در مراکز توانبخشی فارس تغییر می کند و با توجه به اهمیت پیگیری افراد دچار اختلالات روانی، خانواده های آنها پس از ترخیص در صورت لزوم دارودرمانی را باید به طور جدی برای مبتلایان ادامه دهند.
کارشناس مراکز آموزشی توانبخشی روزانه بهزیستی فارس هم یادآور می شود: از سال 94 به بعد درخواست تاسیس مراکز روزانه بیماران روانی به بهزیستی کشور بالا بوده،‌ اما مشکل ما در حال حاضر تامین اعتبارات است و به همین دلیل افراد متقاضی بدون یارانه اندک هستند چرا که امکان ادامه فعالیت آنها بدون حمایت های بهزیستی بسیار سخت است.
شمیم معلاوی می گوید: اگرچه از طریق مددکاران بهزیستی در مورد مراکز روزانه اطلاع رسانی شده، اما خانواده های بیماران هم از آن چندان استقبال نمی کنند و ترجیح می دهند نگهداری بیماران روانی را به مراکز شبانه ما بسپارند که هزینه زیادی را به بهزیستی تحمیل می کند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 928867
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.