بنا بر گفته کارشناسان حوزه گردشگری با رونق گردشگری شبانه می‌توان، هم رونق اقتصادی منطقه را افزایش داد و هم امنیت و آرامش شبانه را به آنجا برگرداند اما تاکنون این نوع گردشگری که در اکثر شهرهای توریستی اجرا می شود هنوز درشهرهای ایران جایگاهی ندارد و جالب اینجاست که حتی بسیاری از سایت های تاریخی و فرهنگی کشور و به تبع آن در فارس همزمان با غروب آفتاب از پذیرش بازدیدکننده خودداری می کنند و درهای این اماکن به روی گردشگران و مسافران بسته می شود.گردشگری شبانه در استان و بهتر بگوییم تنها در شیراز در روزهایی خاصی از سال رونق دارد به طور مثال در ایام نوروز برخی از سایت های تاریخی این شهر چون مجموعه فرهنگی حافظ ویا باغ ارم به دلیل افزایش ساعت بازدید آن هم تا 12 شب یا دو بامداد پذیرای مسافران هستند امابه باور کارشناسان تغییر ساعت به تنهایی نمی تواند گردشگری شبانه محسوب شود و این نوع گردشگری را رونق دهد
به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری «خبر جنوب »از اماکن تاریخی و باستانی استان فارس که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است سایت های پارسه و پاسارگاد هستند که بی شک افزایش ساعات بازدید از این اماکن و اجرای طرح گردشگری شبانه در این سایت ها می تواند تاثیر به سزایی در توسعه و رونق گردشگری این محوطه ها داشته باشد . هرچند که در ایام پیک سفر چون نوروز سایتی چون پاسارگاد تا ساعاتی بعد از غروب آفتاب پذیرای گردشگران بود اما در حال حاضر مانند دیگر محوطه های رو باز تاریخی کشور ساعت بازدید محدودی دارد و امکان بازدید گردشگران در شب از این محوطه میسر نیست.
حمید فدایی مدیر پایگاه جهانی پاسارگاد در این رابطه به خبرنگار «خبرجنوب» گفت: گردشگری شبانه در محوطه جهانی پاسارگاد از ایام نوروز کلید خورده است اما به دلیل نبود امکانات و زیرساخت های مناسب، این پروژه متوقف شده است.
به گفته وی، نورپردازی محوطه پاسارگاد در اولویت است و به محض به پایان رسیدن این پروژه، بی شک امکان بازدید در شب گردشگران از این محوطه فراهم می شود.
فدایی ادامه داد: با برنامه ریزی های به عمل آمده، ساماندهی و کف سازی محور ورودی مجموعه پاسارگاد در دستور کار است و به زودی عملیاتی می شود به طوری که در این پروژه، مسیر آسفالته گیت ورودی تا مقبره کوروش، کف سازی و مناسب سازی خواهد شد.
مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد افزود: با این اقدام و اجرای کانال در دو طرف مسیر ورودی، نورپردازی محوطه نیز انجام می شود.
فدایی در ادامه اضافه کرد: بی شک با اجرای نورپردازی محوطه، امکان بازدید در شب گردشگران از این سایت تاریخی نیز مهیا می گردد.

گفتنی است محوطه میراث جهانی پاسارگاد با ارزش های ویژه تاریخی و فرهنگی خود، آثار و ساختارهای بی شماری از دوره هخامنشیان در دل خود جای داده که هر کدام بخشی از جنبه های گوناگون اهمیت و ویژگی های این محوطه را نمایان می سازند.
با توجه به اهمیت تاریخی و فرهنگی آن، محوطه پاسارگاد در سال 1383 در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید و از آن زمان اقدامات حفاظتی و مرمتی در این محوطه مستقل از پایگاه پارسه با هدف حفظ ارزش ها و هویت آن مورد توجه ویژه ای قرار گرفت. در سال 1393 با انعقاد تفاهم نامه مشترک با ایتالیا، موسسه عالی حفاظت و مرمت ایتالیا متعهد شد تا در زمینه هایی نظیر شناسایی عوامل فرساینده و ارائه راهکارهای حفاظت و مرمت سنگ به مجموعه میراث جهانی پاسارگاد کمک رسانی نماید.
بخش حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با حضور کارشناسان مجرب در حوزه‌های تخصصی مرمت آثار تاریخی، مرمت بناهای تاریخی و معماری، فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی بسیاری در خصوص کنترل روند فرسایش ساختارهای موجود و مرمت اشیا تاریخی را در دستور کار خود قرار داده است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 928844
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.