معصومه پرندوار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان هامون با دارا بودن آثار تاریخی و تمدنی زیبا همچون آسبادها، کوه خواجه، سکوهه و شهر سوخته همه سال در طول ایام سال به ویژه نوروز میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران است.
وی ادامه داد: در نوروز امسال کوه خواجه با 324 هزار و 862 گردشگر، شهر سوخته با 128 هزار و 528 گردشگر و سکوهه با چهار هزار و 232 گردشگر دارای بیشترین مورد بازدید از سوی مسافران بودند.
به گزارش ایرنا شهرستان هامون واقع در شمال سیستان و بلوچستان از شرق با شهرستان زهک، از شمال با شهرستان های زابل و نیمروز، از غرب نیز با بخشی از حوزه شهرستان نیمروز و از جنوب با شهرستان زاهدان و کشور افغانستان همجوار است.
گستره این شهرستان با جذابیت های گردشگری فراوان از جمله شهرسوخته و کوه خواجه و آب و هوای گرم و خشک، چهار هزار و 987 کیلومتر مربع است.
** شهرسوخته
شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است که در 56 کیلومتری زابل و در حاشیه جاده زابل - زاهدان در شرق ایران و در شهرستان هامون واقع شده است این شهر بر روی آبرفت های مصب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون و در ساحل آن رودخانه و دریاچه بنا شده بود.
آثار کهن ترین نمونه جراحی، کهن ترین نمونه پارچه های موجود، کهن ترین اثر معرق کاری و اخیرا پیدا شدن کهن ترین نمونه های زیره، گشنیز و پسته وحشی از جمله اطلاعات و داده های به دست آمده در شهر سوخته است.
**کوه خواجه
کوه خواجه (کوه اوشیدا) یا (کوه رستم) تنها عارضه طبیعی در دشت سیستان است که در 30 کیلومتری جنوب غربی شهر زابل در شهرستان هامون قرار دارد.
این کوه نام خود را از آرامگاه خواجه مهدی یکی از دوستداران خاندان علوی که مزارش بر فراز این کوه واقع شده گرفته است و به دلیل مقدس بودن این کوه نزد ایرانیان باستان، جز در موارد چندی سازندگان و معماران هرگز در صدد برداشت سنگ و استفاده از مواد و مصالح این کوه در ساخت و سازهای خود نبوده و با وجود فراوانی سنگ در محل از خشت استفاده کرده اند.
بر روی این کوه آثاری از دوران اشکانیان، ساسانیان و دوران اسلامی به جای مانده که کهن دژ، قلعه کک کهزاد، قلعه چهل دختران، بقایای راه قدیمی، حصارهای مختلف، قبور سنگی، چند زیارتگاه اسلامی، قبرستان دوره میانه اسلامی و آرامگاه خواجه مهدی ( خواجه غلطان ) از جمله این آثار است.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.