دکتر حسن رزمی در حاشیه گردهمایی سالیانه دندانپزشکان استان فارس افزود: در صورتی که این میزان را به زیر یک برسانیم وضعیت بسیار مطلوبی ایجاد کرده ایم و با توجه به اینکه فارس جزو استان های برخوردار در این حوزه چه در زمینه مدیریت سلامت دهان و دندان و چه ارائه خدمات است، سایر مناطق کشور نیز باید به همین صورت فعالیت نمایند.

وی یادآور شد: متاسفانه در بحث دندانپزشکی، بیمه ها آنچنان نقشی ندارند و با توجه به هزینه های بسیار بالای این خدمات، بیمه ها تمایلی به ورود به این حوزه ندارند.

ضرورت ایجاد صندوق ملی دندانپزشکی
دکتر رزمی گفت: باید به سمتی برویم که بیمه دندانپزشکی از خدمات پزشکی مجزا شود و در همین خصوص ایجاد صندوق بیمه ملی دندانپزشکی ضروری است و پیگیر آن هستیم.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: برنامه های نظام سلامت را در حوزه دندانپزشکی باید به نحوی اداره کنیم که بهداشت و پیشگیری پررنگ تر شود. متاسفانه برخی در این زمینه به دنبال نتایج کوتاه مدت هستند در حالی که آثار آن در درازمدت مشخص می شود.

دکتر رزمی گفت: در زمینه ارائه خدمات درمانی دندانپزشکی در حال حاضر 96 درصد نیازهای مردم توسط بخش خصوصی ارائه می شود و دولتی ها نتوانسته اند آن طور که باید فعال باشند، البته در بحث پیشگیری، بخش دولتی بهتر عمل کرده است.

این ممسئول وزارت بهداشت ادامه داد: هدف ما، سیاست گذاری هایی است که هزینه های درمانی دندانپزشکی را از جیب مردم کاهش دهد، در همین خصوص کلینیک های ویژه دولتی در دانشکده ها با تعرفه های کمتر در شیراز،‌ اصفهان، تهران، تبریز و مشهد، بعدازظهرها فعال است.

وی با اشاره به شاخص دندان های پوسیده، کشیده و پرشده، گفت: طی اقدامات 5 سال گذشته، این شاخص ها در کشور کنترل شده اما همچنان نسبت به میانگین و استانداردهای جهانی فاصله داریم.

دکتر رزمی همچنین افزایش بی رویه مراکز دندانپزشکی در کشور را یک تهدید دانست و افزود: یکی از دغدغه های ما، کنترل این مراکز است تا حداقل آنها را تبدیل به مراکز آموزشی کنیم تا اساتید ما با انگیزه بیشتری کار را ادامه دهند.

رئیس انجمن دندانپزشکی ایران نیز گفت: متاسفانه همچنان نگاه مردم به درمان های دندانپزشکی، سلامت محور نیست و با توجه به مشکلات اقتصادی، یکی از مواردی که در وهله اول از سبد مردم حذف می شود همین خدمات دندانپزشکی است.

دکتر علی تاجرنیا افزود: این وضعیت به نحوی است که بیشتر مردم همچنان امور دندانپزشکی را لوکس تلقی می کنند و عدم پوشش بیمه ای هم مزید بر علت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به نابسامانی های به وجود آمده در بازار ارز و قیمت های غیرمتعادل تجهیزات و مواد دندانپزشکی، اخیراً نیز هزینه بیشتری به بیماران تحمیل می شود.

رئیس انجمن دندانپزشکی ایران یادآور شد: بیمه ها نسبت به گذشته فراگیری بیشتری در زمینه دندانپزشکی پیدا کرده اند و وزارت بهداشت به دنبال پوشش بیمه ای فراگیرتری در این حوزه است و امیدواریم در ماه های آینده تحقق یابد.

عدم پوشش بیمه ای، عمده ترین مشکل دندانپزشکان فارس
رئیس اداره امور دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: بیشترین مشکل دندانپزشکان استان، عدم پوشش بیمه ای برای خدمات مربوطه است، علاوه بر این نوسانات قیمت مواد دندانپزشکی، هزینه ها را افزایش داده و درصد بالایی از مردم نیز قدرت برخورداری از آن را ندارند.

دکتر کوروش افشین پور افزود: افزایش بی رویه دانشجویان دندانپزشکی نگران کننده است و ما تعدیل این وضعیت را بارها به وزارتخانه اعلام کرده ایم و امیدواریم اعمال شود.

وی در ادامه یادآور شد: درمانگاه ها و بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز خدمات دندانپزشکی را با تعرفه دولتی ارائه می دهند که شامل بیمارستان شهید دستغیب و امیر، درمانگاه های قطب الدین، موسی بن جعفر(ع) و قمر بنی هاشم است.

در این مراسم از 17 دندانپزشک برگزیده فارس تجلیل شد که اسامی آنها بدین شرح است: دکتر پریوش نصیری، دکتر رویا نجفی، دردانه عطاپور، دکتر محمدعلی بلادی، دکتر محمدیار موسوی، دکتر شیلا گل باباپور، دکتر جواد علیایی، دکتر شهرام زارع، دکتر سیدابراهیم موسوی، دکتر حمیدرضا پاکشیر، دکتر سیدمحمدحسن انوشه، دکتر حبیب ا... کاظمی، دکتر احمد هوشمندی، دکتر نوید آرسته، دکتر آرش حکمت، دکتر زنگویی و دکتر شهیدی.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 924159
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.