یدالله رحمانی، چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ارزش این سرمایه گذاری ها که در زمینه برنامه ملی ارتقای توان تولید است یک هزار و 105 میلیون دلار است که 95 میلیون دلار مربوط به طرح های سال 95 و یک هزار و 10 میلیون دلار نیز مربوط به طرح های سال 96 است.
وی ادامه داد: بر این اساس، میزان سرمایه گذاری خارجی که در 11 ماه سال گذشته مجوز سرمایه گذاری گرفت، 455 میلیون دلار بیش از کل رقم هدفگذاری شده توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران برای استان فارس (555 میلیون دلار) است.
او اظهار کرد: عملکرد فارس در این زمینه سبب شد که این استان در سال 96 مقام نخست جلب سرمایه گذاری خارجی را کسب کند.
رحمانی از دیگر برنامه های ملی ارتقای توان تولید را انجام فاینانس نیروگاه سیکل ترکیبی 930 مگاواتی لامرد به میزان 500 میلیون یورو برشمرد و افزود: این فاینانس که زمینه ایجاد حداقل 500 فرصت شغلی را استان فراهم خواهد کرد توسط کشور چین انجام خواهد شد.
معاون استاندار فارس بیان کرد: انجام فاینانس با شرکت CITIC کشور چین برای اجرای خط دوم مترو شیراز به طول 15 کیلومتر با سرمایه گذاری 771 میلیون دلار از دیگر برنامه های ارتقای توان تولید است که گشایش اعتبار آن به میزان 750 میلیون دلار انجام شده و تاکنون نیز عملیات حفاری پنج و نیم کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
وی اظهار کرد: نهایی شدن فاینانس راه آهن شیراز- بوشهر با شرکت چینی به طول 450 کیلومتر و مبلغ 700 میلیون دلار که فاز نخست آن به طول 250 کیلومتر حد فاصل شیراز – فراشبند اجرا خواهد شد.
رحمانی افزود: از جمله مهمترین طرح های فاینانس گشایش اعتبار شده استان فارس در دولت تدبیر و امید می توان به طرح های فولاد و سیمان خاکستری نی ریز، تولید شمش آلومینیم جنوب، توزیع انتقال برق در فارس، جمع آوری فاضلاب 6 شهر فارس، خط 2 قطار شهری شیراز و بیمارستان یک هزار و 216 تختخوابی نمازی شیراز جمعا به ارزش 2 هزار و 956 میلیون دلار اشاره کرد.
او گفت: علاوه بر این، پروژه انتقال برق فارس – بوشهر – قشم به مبلغ 190 میلیون یورو نیز جهت تامین مالی به بانک توسعه اسلامی معرفی شده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری فارس ادامه داد: برنامه ریزی برای احدث بیش از 100 نیروگاه خورشیدی در مناطق مستعد استان با 2 هزار و 300 مگاوات ظرفیت و برآورد سرمایه گذاری بالغ بر 11 هزار و 500 میلیارد تومان، صدور موافقت نامه جهت اجرای تعداد 139 واحد نیروگاه خورشیدی به ظرفیت یک هزار و 147 مگاوات برق و سرمایه گذاری پیش بینی شده پنج هزار و 161 میلیارد تومان طی سال های 94، 95 و 96 از دیگر اقداماتی است که برای ارتقای توان تولید در استان انجام شده است.
رحمانی افزود: از مجموع 139 واحد نیروگاهی مذکور، مکان یابی 30 واحد به ظرفیت 240 مگاوات قطعی شده و 15 مورد نیز در شهرستان های آباده، اقلید، نی ریز، خرامه، لامرد، خرم بید و سروستان با ظرفیت 121 مگاوات موفق به عقد قرارداد خرید تضمینی با سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی شده و از این تعداد نیز چهار واحد با ظرفیت 40 مگاوات در حال احداث است و یک واحد نیز با ظرفیت چهار مگاوات سال گذشته در شهرستان سروستان به بهره برداری رسید.
وی گفت: سال گذشته از مجموع 86 واحد نیروگاه گازی با ظرفیت 789 مگاوات برق و سرمایه گذاری یک هزار و 578 میلیارد تومان که موافقت نامه احداث آنها توسط شرکت برق منطقه ای و توزیع استان و توزیع شیراز صادر شد، 39 واحد با ظرفیت 339 مگاوات موفق به عقد قرارداد شدند که از این تعداد 29 واحد در حال احداث است و 10 واحد نیز به بهره برداری رسیده است.
6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.