حمید رضا جانباز در حاشیه سفر وزیر نیرو به استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:در سال گذشته بیش از هزار و 500 میلیارد تومان به پروژه‌های آبرسانی روستایی در کشور اختصاص یافت و امسال نیز طرح های آبرسانی روستایی با شتاب خوبی اجرا شده است .
وی با بیان اینکه قبل از انقلاب کمتر از 22 درصد روستاها زیرپوشش آب روستایی بودند گفت:دولت می کوشد از همه ظرفیت های قانونی و استفاده از منابع برای آبرسانی به روستاهای مختلف کشور با قوت استفاده کند.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در عین حال شهروندان را به مصرف بهینه آب فرا خواند و گفت:‌ باید تلاش کنیم که از هدررفت آب در سامانه توزیع جلوگیری شود و این کار به حداقل برسد ، میزان آب بدون درآمد کشور اکنون 25.3 درصد است که 13 درصد آن هدر رفت واقعی محسوب می شود.
جانباز با اشاره به اینکه براساس استانداردهای جهانی از واژه آب بدون درآمد برای هدر رفت آب استفاده می کنیم افزود: هدر رفت به دو شکل ظاهری و واقعی صورت می گیرد و هدر رفت واقعی آبی است که از شبکه ها هدر می رود.
وی گفت: براساس برنامه توسعه قانون بهینه سازی و اصلاح آب شرب در کشور سالانه باید یک درصد از میزان هدر رفت آب کاهش یابد که این موضوع به صورت قانون دائمی اصلاح و بهینه سازی آب شرب در برنامه ششم توسعه نیز آمده است.
جانباز افزود: پیش بینی می کنیم براساس برنامه های در نظر گرفته شده برای کاهش هدر رفت آب نیمی از اهداف محقق شود که دلیل این امر کمبود منابع مالی و پیچیدگی های این صنعت مانند مسائل فنی، طراحی شبکه، کیفیت محصولات به کار رفته و رفتار مشترکان است.
معاون وزیر نیرو همچنین استفاده از پساب برای مصارف صنعت را مورد تاکید قرار داد و گفت : این موضوع باید با جدیت مدنظر قرار گیرد که با توجه به صنعتی بودن برخی استانها ، توجه به این مهم ضروری به نظر می رسد.
وی اضافه کرد : آمادگی استفاده از پساب فاضلاب در نقاط مختلف در بخش صنعت وجود دارد و در این مسیر با الگوهای جا افتاده در صنعت آب و فاضلاب نسبت به تامین آب صنعت از پساب در برخی مناطق اقدام کرده ایم.
وی همچنین در باره اقدامات انجام شده پیرامون آبرسانی به شهرها و روستاهای استان فارس گفت : وزارت نیرو با مدیریت تأمین آب سعی بر اتصال بیشتر مناطق استان فارس به آب‌های سطحی دارد تا از منابع پایدار دراین زمینه بهره گیری کند .
جانباز گفت : فارس امسال و سالها یگذشته بیشترین تأثیر را از کمبود بارش و خشکسالی متحمل شده ، صرفه‌جویی در مصرف آب و مصرف بهینه باید به یک فرهنگ در زندگی مردم تبدیل شود ، در عین حال با وجود نگرانی‌های جدی در خصوص کمبود آب در تابستان سال آینده استان فارس٬ برای کاهش مشکلات مشترکین و جلوگیری از جیره بندی آب در شهرها یا کاهش زمان آن برنامه‌ریزی شده است.
معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، وزیر نیرو را پنجشنبه گذشته در سفر به استان فارس همراهی کرد.
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.