به گزارش ایرنا، این مجموعه تلویزیونی قرار است با سرمایه‌ گذاری بنیاد خیریه فرهنگی آموزشی صدر هاشمی نژاد در شیراز فیلمبرداری شود.
مدیرکل صدا و سیمای فارس گفت: شیراز جایگاهی ویژه در برخورداری از چهره های فاخر ادبی، عرفا و اندیشمندان دارد و سعدی، حافظ و خواجوی کرمانی از قله های رفیع ادب فارسی هستند.
محمد تقی سهرابی افزود: امروز حق دنیاست که از ما اندیشه های ژرف سعدی، خواجو و حافظ را در قالب هنر و برنامه‌های رسانه‌ای مطالبه کند.
وی عنوان کرد: تهیه کننده این مجموعه بر لزوم حضور و استفاده از ظرفیت های استان فارس و شیراز برای ساخت این مجموعه تأکید کرده است همچنین با استفاده از استعدادیابی بومی باید زمینه حضور جوانان مستعد استان در میان عوامل تولید این سریال قرار گیرد.
وی ادامه داد:علاوه بر این از تخصص چهره های سرشناس و شخصیت های برجسته کشوری در مباحثی همچون پژوهش و اجرا نیز استفاده خواهد شد.
مدیرکل صدا وسیمای فارس بااعلام اینکه هنوز کارگردانی برای این مجموعه تعیین نشده است بیان کرد:تا زمان معرفی کارگردان نمی توان از دیگر عوامل فیلم همچون بازیگران نام برد اما از بهترین های حوزه سینما در این زمینه بهره مند خواهیم شد.
سهرابی اعلام کرد: ساخت این پروژه 5 تا 7 سال به طول می انجامد و در 90 قسمت ارائه می شود که 60 قسمت آن متعلق به سعدی و 30 قسمت آن به خواجوی کرمانی و حافظ می پردازد.
وی افزود:در مباحث ابتدایی بنا بر ساخت مجموعه ای درباره سعدی بود اما با توجه به ارتباط سه شاعر یادشده با یکدیگر و وضعیت اجتماعی وسیاسی مشخص در ادامه تصمیم بر اختصاص بخشی از زمان این مجموعه به خواجوی کرمانی و حافظ شد به همین دلیل بخش زیادی از این مجموعه به زندگی سعدی اختصاص دارد.
سهرابی بیان کرد: در صورتی که سناریو جذاب باشد محدودیتی برای افزایش تعداد قسمت ها وجود ندارد اما به طور معمول برای ساخت این گونه مجموعه ها سقفی زمانی در نظر می گیرند تا کیفیت و کمیت اثر توامان رعایت شود.
مدیر کل صدا و سیمای فارس وعده پخش این سریال را در شبکه اول سیما داد و گفت: این مجموعه پس از شبکه اول در سایر شبکه ها بازپخش خواهد شد.
سهرابی همچنین وعده ساخت شهرکی سینمایی از دل این اثر داد و بیان کرد: درحال رایزنی با شهرداری هستیم و درصورت جلب همکاری دومین شهرک سینمایی پس از تهران در شیراز ساخته خواهد شد که کارکرد هنری، فرهنگی و تفریحی دارد.
در ادامه این نشست مهدی حسینی، نماینده بنیاد فرهنگی آموزشی صدر هاشمی و مدیر این پروژه گفت: این طرح پس از یک سال رایزنی با صدا و سیما به نتیجه رسیده است و به زودی با مشخص شدن عوامل در شیراز آغاز به کار خواهد کرد.
وی افزود: امروز با تمام تلاش‌های صورت گرفته در حوزه فرهنگ شاهد بروز برخی ناهنجاری های اجتماعی هستیم که بی شباهت به دوران سعدی و حافظ نیست و بدین ترتیب ضرورت جایگزینی رفتارهای بهنجار احساس می شود که باید آن را از طریق فعالیت های رسانه ها همچون ساخت سریال جبران کرد.
حسینی بیان داشت: این رویداد بزرگترین اتفاق فرهنگی هنری استان فارس است بنابراین در حوزه پژوهش با ستون های ادبی و تاریخی ایران در بخش دانشگاهی مذاکره کرده ایم و از حضور استادانی همچون کاووس حسنلی، محمود عابدی و منصور رستگار فسایی بهره مند خواهیم شد.
وی همچنین از امکان ساخت یک یا دو فیلم سینمایی از این سریال سخن گفت و بیان کرد: از آنجا که ساخت لوکیشن این مجموعه نیازمند دو سال فعالیت عمرانی مستمر است باید بیشترین بازدهی را از آن داشته باشیم بنابراین تنها به ساخت یک سریال اکتفا نخواهیم کرد.
مدیر این پروژه همچنین گفت:‌این مجموعه حتی یک دقیقه به دلیل مسائل مالی به تأخیر نخواهد افتاد.
سعدی شاعر و عارف قرن هفتم است که در شیراز متولد شد و در پی حمله مغول برای کسب دانش سی سال در عراق و شام به سفر پرداخت و بزرگترین شاعر غزلسرای فارسی به شمار می رود.
خواجوی کرمانی شاعر اواخر قرن هفتم و اوایل قرن هشتم و هم عصر حافظ است که از کرمان به شیراز آمد و هم اکنون در دروازه قرآن شیراز مدفون است از وی چند منظومه به تبعیت از نظامی و همچنین دیوان غزل برجاست.
حافظ بزرگترین شاعر نام آور ایرانی قرن هشتم است که در مجامع بین المللی شناخته شده است، وی در شیراز زاده شد و همه عمرش را در این شهر سپری کرد و جز دو سفر کوتاه به یزد و جزیره هرمز هرگز از شیراز خارج نشد وی در شعر وامدار شاعران پیش از خود، مخصوصاً سعدی است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.