به گزارش خبرنگار ایرنا، جهانگیری در این بازدید هوایی در جریان آخرین وضعیت و اقدامات صورت گرفته برای احیای دریاچه بختگان قرار گرفت.
معاون اول رئیس جمهوری همچنین از سد چشمه عاشق که سال گذشته با دستور رئیس جمهوری افتتاح شد به صورت هوایی بازدید کرد.
دریاچه بَختِگان که در شهرستان نی ریز فارس و در فاصله 250 کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده، در سال های کم باران به طول کامل خشک می شود.
این دریاچه در سال‌های پر باران به دریاچه طشک می‌ پیوندد و طشک و بختگان را می‌ سازد، بختگان هنگام پر آبی زیستگاه زمستانه پرندگانی است که از روسیه و دشت‌ های سیبری به ایران مهاجرت می ‌کردند.
پرواز فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی، غاز و سایر پرندگان که سال‌هاست که دراین دریاچه مشاهده نشده است امسال به لحاظ شرایط جوی نسبتا مناسب کمی ترمیم شده است.
محمدرضا امیری فرماندار نی ریز درباره وضعیت دریاچه بختگان به خبرنگار ایرنا گفت: دریاچه بختگان سال هاست که خشک شده است، با بارندگی های سال گذشته یک سوم این دریاچه آبگیری شد اما پس مدتی شاهد تبخیر آن بودیم، در حال حاضر تنها بخش کوچکی از دریاچه طشک آب دارد.
امیری با تاکید بر اینکه احیای دریاچه بختگان نیازمند مشارکت بخش های مختلف است افزود: بحث احیای دریاچه بختگان صرفا با دولت نیست، بخشی از مسایل مربوط به شرایط اقلیمی است.
وی ادامه داد: مطالعات زیادی توسط کارشناسان در خصوص دریاچه بختگان صورت گرفته و جلسات متعددی در سال های اخیر برای آن برگزار شده و کارگروهی ویژه احیای دریاچه نیز برای آن تشکیل شده است.
فرماندار نی ریز گفت: معاون اول رئیس جمهوری در سفر سال 1394 به شیراز قول مساعد داد تا این موضوع را پیگیری کند و ردیف بودجه برای احیای دریاچه بختگان اختصاص یابد که در قانون بودجه سال 1395 ردیف بودجه ای برای آن در نظر گرفته شد.
امیری با بیان اینکه در احیای دریاچه بختگان مردم و کشاورزان نقش دارند و شرایط اقلیمی نیز مهم است اظهارکرد: برای احیای بختگان انتظاری که می توان از دولت داشت این است که در ردیف های اعتباری از احیای این دریاچه حمایت کند.
وی اضافه کرد:درحال حاضر طرح مطالعاتی دریاچه بختگان رو به اتمام است و باید به شورای عالی آب برود و در آنجا بررسی شود.
شهرستان نی ریز در فاصله 192 کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.
معاون اول رئیس جمهوری صبح امروز(شنبه) پس از ورود به شهر شیراز در جلسه مجمع سازمان های مردم نهاد جوانان حضور یافت.
افتتاح پروژه احیای کارخانه فولاد غدیر و بخش توسعه کارخانه رینگ اسپرت نی ریز از دیگر برنامه های جهانگیری در سفر به استان فارس است.
وی در این سفر یک روزه عصر امروز نیز در جلسه شورای اداری استان فارس حضور می یابد و مسایل و مشکلات پیش روی استان با حضور او بررسی می شود.
9254 / 1876
خبرنگار: سجاد خسروانیان ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.