به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی، پنجشنبه در همایش منطقه ای صیانت از مقام والای روحانیت در شیراز افزود: اساس کار در دین، باید توجه به خدا و در پرتو آن توجه به مردم و خواسته‌های آنها باشد زیرا مردمداری از شیوه‌های مهم امام (ره) و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.
وی، اجرای دین را همراه با دنیاگرایی و اشرافی‌گری، بسیار خطرناک دانست و گفت: خدمت خالصانه در این عرصه باید فارع از هرگونه اشرافی گری باشد.
رئیسی، سه وظیفه روحانیت را تبلیغ دین، رساندن سخن دین به مردم و اجرای دین برشمرد و اظهار داشت: از حوزه‌های علمیه باید در برابر هرگونه انحراف فکری صیانت شود و افزون بر این مجال طرح مباحث مختلف نیز در آنها فراهم باشد.
نماینده مردم خراسان جنوبی در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: ترس از تهمت و افترا از دیگر آسیب‌هایی است که ممکن است روحانیت به آن دچار شود، روحانیون نباید از ترس استهزاء شدن و آسیب دیدن از اعلام موضع و سخن گفتن در زمان مناسب خودداری کنند.
رئیسی، با اشاره به اینکه امروز وظیفه روحانیت دمیدن روح امید در جامعه است، بیان کرد: تکرار عبارت 'ما کاری نداریم' موجب ایجاد تنش در جامعه می شود، مردم از روحانیت انتظار دارند که وظیفه گفتن، پیام‌ رسانی، اعلام موضع و خطری که جامعه را تهدید می‌کند، به ‌خوبی و به ‌موقع انجام دهند.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: ما معتقد نیستیم که اخلاق باید برای سیاست ذبح شود و هدف را توجیه ‌کننده وسیله نمی‌دانیم بلکه بر این باوریم که اخلاق باید در همه ‌جا و همواره حفظ شود.
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود به جریان روشنفکری پرداخت و بیان داشت: در جامعه امروز لفظ روشنفکر به کسی اطلاق می‌شود که به غرب تمایل و با دین زاویه داشته باشد، درحالیکه روشنفکر واقعی شخصیت‌ها، چهره‌ها و جوانانی هستند که با زمان‌شناسی به‌ موقع، نیاز جامعه را تشخیص می‌دهند و ایفای نقش می‌کنند مانند مدافعان حرم و بزرگان اهل قلمی که مشکلات جامعه را هشدار می‌دهند.
وی، تولد و تداوم جریان روشنفکری را نامناسب و توام با آسیب دانست و گفت: در جریان فتنه 88 برخی از افرادی که باید روشنگری کرده و وظیفه ‌شناسانه عمل می‌کردند، برخورد آنها اینگونه نبود و رهبر معظم انقلاب نیز پس از جریان فتنه در بسیاری از سخنرانی‌های خود به این مقوله اشاره کردند.
او بیان کرد: ایستادگی و سخنان رهبر معظم انقلاب در بر ملا کردن چهره فتنه گران، نمونه‌ای بارز از صیانت از روحانیت در بصیرت‌آفرینی، تبلیغ دین و آشنا کردن جامعه نسبت به وظایف دینی و انقلابی‌شان بود.
این نماینده مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: آنچه دشمن از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون کشیده است، از عمامه به سرها، جایگاه مرجعیت و حوزه‌های علمیه بوده و به همین سبب است که دشمن هیچ‌گاه از توطئه علیه روحانیت دست برنمی‌دارد.
رئیسی، اجتهاد تمدن‌ ساز را زمینه‌ صیانت از روحانیت در جایگاه اجرای دین دانست و اظهار داشت: اجتهاد ما در مقابل هیچ پرسشی در نمی ماند و هیچ بن‌بستی برای اجرای اداره جامعه اسلامی وجود ندارد، چراکه اجتهاد و حوزه‌های علمیه ما می‌توانند جامعه را سعادتمند و برخوردار از مدنیت و معنویت کنند.
وی، با بیان اینکه امام (ره) پرچم سیاست همراه با معنویت را برافراشتند، گفت: سیاست بدون معنویت بیش از 400 سال در مغرب زمین وجود دارد اما این نوع سیاست نتیجه‌ای جز کلاهک‌های هسته‌ای، 70 سال تضییع حقوق ملت فلسطین و بسیاری از ظلم‌ها و تجاوزها علیه مردم دنیا در پی نداشته است.
6118
خبرنگار: سمیرا متین نژاد ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.