شهرام رهبر با بیان اینکه پرونده های مرمتی در مجموعه جهانی تخت جمشید هیچ گاه بسته نمی شود، افزود: مرمت آثار سنگی در این مجموعه جهانی مطابق استانداردها و با همکاری کارشناسان بین الملل انجام می شود و تغییرات آب و هوایی تاثیر مستقیمی بر کندی فعالیت های مرمتی دارد.
به گفته وی، طبق جدول استانداردها در برخی مواقع که دمای هوا به 15 درجه می رسد ممکن است چند ساعتی کارگاه ها به صورت غیرفعال درآید.رهبر در ادامه افزود: در مرمت بناهای سنگی مجموعه جهانی تخت جمشید از جدیدترین روش های روز دنیا استفاده می شود، به طور مثال برای استحکام بخشی بعد از وصل کردن سنگ های شکسته از فیبر کربن، پلی اتیلن و یا پله های شیشه ای بهره می بریم.
مسئول گروه حفاظت و مرمت مجموعه جهانی تخت جمشید در ادامه گفت: یکی از پروژه های مرمتی بسیار مهم در این مجموعه جهانی، مرمت یک گل ستون در کاخ صدستون است که مرمت آن از 3 ماه قبل تاکنون آغاز شده و طبق برنامه ریزی ها تا دوماه دیگر به پایان می رسد و در معرض دید عموم بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت.
رهبر با بیان اینکه مرمت این گل ستون با اتصال 600 قطعه سنگ انجام شده است، افزود: حدود 100 قطعه سنگ بزرگ و مابقی سنگ های کوچکی هستند که در محوطه کاخ صدستون پیدا شده اند.
وی اضافه کرد: ابعاد این گل ستون به یک متر و نیم می رسد و از ارزشمندترین بناهای دوره هخامنشی است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه گل ستون بخشی از یک ستون در مجموعه جهانی تخت جمشید است، افزود: عموما ستون ها به ترتیب از زیر، ته، شال، قلمه، گل و قسمت انتهای (سرستون) تشکیل شده که در واقع گل ستون شباهت بسیاری به گلدان و یا گل دارد. البته نمونه طوماری آن نیز وجود دارد که در سرستون ها در درون آن قرار می گیرد.
رهبر با بیان اینکه پیداکردن، تشخیص و متصل کردن قطعات این ستون ها کار بسیار دشواری است، گفت: نصب این آثار به یکدیگر نیز با دقت، ظرافت و حساسیت ویژه ای همراه است که چنین اقدامی از سوی کارشناسان و متخصصین مجموعه جهانی تخت جمشید انجام می شود.
وی با اشاره به اینکه در این پروژه تخصصی 5 استادکار و کارشناس حوزه مرمت مشارکت داشتند، افزود: در واقع چنین اقدامی (کارگاه) جنبه آموزشی دارد و کارشناسان جوان می توانند آموزش های لازم را از استادکاران که در حال بازنشستگی هستند، فرا گیرند.
رهبر در ادامه بر لزوم مرمت آثار سنگی و احیای دوباره آنها تاکید کرد و گفت: بی شک با این نوع مرمت ها، گردشگران از نزدیک با چگونگی و سختی کار آشنا می شوند.
بنابر این گزارش، کاخ صدستون یکی از کاخ های موجود در مجموعه جهانی تخت جمشید است که تالار تخت، تختگاه و تالار بارعام خشایارشاه نیز نامیده می شود. این کاخ نزدیک به 4 هزار و 700 مترمربع وسعت دارد و ارتفاع ستون های آن به 14 مترمربع رسیده است. وجود صد ستون در تالار مرکزی مربع شکل این کاخ موجب شده که آن را تالار یا کاخ صدستون بنامند.براساس تحقیقات صورت گرفته، بنای این کاخ در زمان خشایارشاه در حدود سال 470 قبل از میلاد آغاز شد و در زمان فرزند او اردشیر اول در حدود سال 450 قبل از میلاد به پایان رسیده است. در هر ضلع این کاخ، دو ورودی وجود دارد که درگاه آنها با نقش برجسته هایی تزئین شده است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 823425
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.