دکترمحمد مهدی گویا شامگاه شنبه درهمایش استانی پیشگیری و درمان بیماری سالک به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی فسا، اظهارداشت: سالک بیماری عفونی است که از غرب آسیا ، آفریقا تا شرق اروپا گسترش دارد و تا کنون هیچ کشوری در جهان مدعی کنترل سالک نشده است و در حال حاضر نیز به صورت قطعی برای سالک درمانی ارایه نشده است .
وی با بیان اینکه کنترل سالک بسیار پیچیده است اظهار داشت: کاهش بیماران مبتلا به سالک به صورت مقطعی، کافی نیست و باید به این یقین برسیم که این روند کاهش به صورت پیوسته ادامه پیدا می کند.
گویا تغییرات آب و هوا و عوامل محیطی را یکی از مهمترین عوامل گسترش سالک دانست و گفت : اقداماتی مانند تغییرات الگوی کشت و ایجاد ساختاریهایی مانند سد بدون مطالعه می توانند باعث شیوع سالک در مناطق پاک شود.
وی همکاری درون بخشی بین دانشگاه های علوم پزشکی استان فارس و برون بخشی با سازمانهای دیگر را برای کنترل سالک ضروری دانست و بر آموزش به عامه مردم به خصوص دانش آموزان برای پیشگیری از سالک تاکید کرد.
علی اصغر خالقی رئیس دانشگاه علوم پزشکی فسا در این همایش گفت:فسا هم مثل بسیاری از مناطق کشور متاثر از بیماریهای واگیر است.
وی بیان کرد:هر چند امروز رویکردها به سمت بیماری های غیرواگیر به دلیل فشاری که به سیستم درمانی کشور وارد می کند، است ولی نباید از بیماری های واگیرغافل شویم.
وی گفت:انجام اقدامات اجرایی برای کنترل جوندگان، توزیع دافع حشرات در بین مردم مناطق هدف و ارایه آموزش های لازم همچون آموزش چهره به چهره، آموزش در مدارس و ... باعث شد که شهرستان فسا در مهار بیماری سالک موفق شود به گونه ای که آماریکهزارو 100 نفر در سال 86 مبتلا به سالک به 60 نفر در سال جاری برسد.
خالقی با بیان اینکه با محوریت آموزش به دنبال مهار کامل سالک در شهرستان فسا هستیم ،‌ادامه داد:‌ شهرستان فسا یکی از مناطق مستعد برای بیماری سالک در کشور است که در بعضی روستاها این بیماری ماندگاری زیادی داشت.
شهرستان فسا در فاصله 130کیلومتری جنوب شرقی شیراز واقع شده است.
خبرنگار:‌سهیلا شیبانی نژاد ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
7375/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.