به گزارش ایرنا حمیدرضا شریف، دوشنبه در سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف در شیراز افزود: همچنین این مطالعات به شناسایی الگوهای گذشته در حوزه فرش دستباف و حفظ و احیای آنها نیز کمک خواهد کرد و منجر به این خواهد شد که خودمان در کشور صنعت فرش را در دست بگیریم.
وی ادامه داد: یکی از دغدغه هایی که همواره در زمینه حفظ هنرهای سنتی و صنایع دستی وجود داشت بحث چگونگی حفظ این هنرها و انتقال آنها به نسل های بعد بود.
او گفت: شیوه آموزش هنرهای مختلف در گذشته، استاد شاگردی بود و هنرها به این شکل از نسلی به نسل دیگر و از استاد به شاگرد منتقل می شد.
رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز افزود: دانشگاه شیراز برای نجات هنرهای مختلف کشور و استان فارس و جلوگیری از نابودی آنها، در کنار رشته های معماری و شهرسازی، رشته هنر را با گرایش های طراحی فرش، طراحی گرافیک و صنایع دستی راه اندازی کرد تا این هنرها زنده نگه داشته شوند.
دبیر علمی سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف هم گفت: در این سمینار از سخنرانی استادان رشته فرش دانشگاه مرمره استانبول ترکیه و همچنین دانشکده هنر و معماری دانشگاه شیراز بهره مند خواهیم شد.
اشکان رحمانی افزود: از آنجا که کشور ترکیه در زمینه فرش دستباف و صادرات آن از جایگاه خوبی برخوردار است به همین دلیل از استادان دانشگاه مرمره استانبول دعوت کرده ایم تا در این سمینار حضور یابند و تجربیات و دانش خود را در اختیار سایر مدعوین قرار دهند.
وی ادامه داد: همچنین در این سمینار استادان دانشگاه با گرایش های مختلف رشته فرش از جمله رنگرزی سنتی، طراحی نقوش و تحلیل تکنیک های فرش نیز حضور دارند.
سمینار روش های تحلیل علمی در مطالعه و توسعه فرش دستباف روزهای بیست و یکم و بیست و دوم آذرماه جاری (سه شنبه و چهارشنبه) با برگزاری کارگاه آموزشی رنگرزی سنتی و نشست های تخصصی ادامه خواهد یافت.
قدیمترین فرش دستبافت ایرانی در سال 1949میلادی در دومین مرحله کاوش های باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد.
در زمان تسلط مغول ها (قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی) قالی بافی به سطح بسیار رفیعی از زیبایی و تکنیک رسید. شکوفایی این صنعت شاید با حکومت غازان خان (1307-1295 میلادی) مصادف بود.
اما اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی (1722-1499 میلادی) به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول (1587-1524 میلادی) و شاه عباس (1629-1587 میلادی) ثبت کرده اند.
از این دوران حدود سه هزار تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.