به گزارش ایرنا اسکیت در 6 رشته تخصصی سرعت، فری استایل،اسکیت هاکی، نمایشی، رول بال و اسکیت بورد در استان فعال است.
رییس هیات اسکیت استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال جاری برای نخستین بار تیم قزوین در رشته هاکی به عنوان قهرمانی مسابقات باشگاهی جوانان ایران در تبریز دست یافت و برای دومین بار مسابقات کشوری رولبال دختران را در تاکستان برگزار کردیم.
مصطفی گنجه ها با اشاره به درخشش اسکیت بازان استان در رقابت های کشوری،افزود: برای دومین سال پیاپی در لیگ های دختران و پسران سرعت در رده های سنی نوجوانان و جوانان حضور یافتیم و درنتیجه اسکیت سرعت استان که از بین رفته بود در کمتر از 2 سال احیاء شد.

**قزوین جزو 2 استان برتر کشور در حوزه زیربنایی اسکیت
گنجه ها ادامه داد: قزوین در حوزه زیر بنایی اسکیت جزو 2 استان برتر کشور است و در همه رشته های اسکیت در حوزه دختران و پسران تیم های نونهال فعال هستند.
وی افزود: در حوزه زیرساخت های آموزشی تا قبل از سال 94 حدود سه پیست به محوریت قزوین در حال فعالیت بودند اما امروزه از شهر آوج در غربی ترین نقطه تا شهر آبیک در شرقی ترین نقطه استان قزوین پیست آموزشی داریم و اسکیت در آنها زنده و فعال است.
وی با بیان اینکه در مجموع وضعیت مناسبی از نظر زیرساخت های اسکیت در استان داریم،ادامه داد: پیست های اسکیت خوبی در شهرستان های استان ساخته شده و با اقدام های صورت گرفته در سال های اخیر هم اکنون بیش از 15 پیست اسکیت در سطح استان وجود دارد.

**فعالیت یک هزار اسکیت باز در استان قزوین
گنجه ها با اشاره به رشد آماری ورزشکاران اسکیت استان قزوین در سال های اخیر،گفت: این رشته در استان قزوین در 2 سال اخیر از توسعه مطلوبی برخوردار بوده و هم اکنون حدود یک هزار اسکیت باز بیمه شده در استان فعالیت می کنند.
وی افزود: با سرمایه گذاری در رده سنی پایه، اسکیت قزوین به زودی ملی پوشان زیادی را به کشور معرفی خواهد کرد.
رییس هیات اسکیت استان قزوین اظهار امیدواری کرد با حمایت مسئولان بتوان این رشته مهیج و جذاب را بیش از پیش فراگیر کرد.

***اسکیت بانوان قزوین فعالیت بسیار خوبی دارد
مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان شهرستان قزوین به عنوان فعال ترین شهرستان استان در این رشته نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رشته اسکیت در میان بانوان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است و همیشه بانوان بیمه شده این رشته به ویژه در اسکیت نمایشی از آقایان بیشتر بوده اند.
زهرا فرزانه سیاهکل افزود: اکنون رشته اسکیت در شهرمحمودآباد نمونه فعال است و به زودی در شهر اقبالیه نیز راه اندازی می شود ولی در روستاهای شهرستان به دلیل فقدان زیرساخت ها و امکانات لازم؛ این رشته توسعه مطلوبی نداشته است.
وی اضافه کرد: اسکیت رشته نوپایی در استان قزوین به شمار می رود و با وجود محدودیت ها و کمبودهای موجود از توسعه خوبی در سطح استان و شهرستان قزوین برخودار شده است.
فرزانه سیاهکل افزود: امیدواریم با فراهم شدن امکانات و زیرساخت ها، تجهیز سالن های ورزشی و اختصاص سالن به این رشته شاهد توسعه بیشتر اسکیت در قزوین و معرفی چهره های جدید این رشته به ورزش کشور باشیم.

** رفع مشکلات زیرساختی اسکیت قزوین
یکی از اسکیت بازان قزوینی در رشته هاکی سرعت نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هیات اسکیت استان در 2 سال اخیر رشد چشمگیری در ابعاد مختلف زیرساختی،آموزشی و تعداد اسکیت بازان داشته و به عنوان یکی از هیات های برتر استان معرفی شده است.
مهیار آقابیگی با بیان اینکه طی سال های اخیر مشکلات زیرساختی اسکیت قزوین مرتفع شده است،افزود: در سال های اخیر فعالیت اسکیت استان در رشته های رولبال و سرعت بیشتر شد و در بخش آموزش و مربیگری اقدامات بسیار مطلوبی صورت گرفت.
وی افزود:اکنون به لحاظ امکانات و زیرساخت مشکل خاصی در سطح استان وجود ندارد و اسکیت در همه شهرهای استان از شریفیه تا آوج مستقر شده است.
آقابیگی با اشاره به رشد جامعه اسکیت استان،افزود: استقبال بسیار خوبی از رشته اسکیت در سالهای اخیر صورت گرفته و آمار بیمه شدگان رسمی این رشته از مرز هزار نفر گذشته است.
یکی دیگر از اسکیت بازان استان که سابقه دعوت به تیم ملی در رشته رولبال را نیز دارد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در چند سال اخیر اتفاقات بسیار خوبی برای اسکیت استان رقم خورده و کسب مقام های برون و درون مرزی در سبک های مختلف این رشته موجب درخشش در ورزش استان شده است.
امیر خوئینی ها افزود: به عنوان نمونه الهه خوئینی ها در رشته هنری مسابقات اوپن کاپ فرانسه به مقام اولی جهان دست یافت و تیم هنری استان قزوین در همین رقابت ها مقام دوم جهان را از آن خود کرد.
وی افزود: در این سالها اسکیت بازان زیادی از استان از قبیل محسن کاظمی، پیام و سینا کریمی،امیر خوئینی ها و فاطمه رستم زاده به تیم ملی دعوت شدند که نشان دهنده رشد و بلوغ رشته اسکیت در قزوین است.
وی با اشاره به استقبال از رشته اسکیت در سال های اخیر گفت: در گذشته از این رشته به دلیل ناشناخته بودن، کمبود امکانات و زیرساخت ها استقبال چندانی صورت نمی گرفت اما در سالهای اخیر با توجه به اطلاع رسانی مناسب از برنامه ها و فعالیت ها، کسب عنوان ها و مقام های قهرمانی و درخشش اسکیت بازان استان در 2 بخش بانوان و مردان، زمینه توسعه و رشد این رشته در قزوین فراهم شده است.
استان قزوین بیش از هزار اسکیت باز بیمه شده دارد.
اسکیت از زمانی که کفش آن در سال 1763 توسط یک بلژیکی به نام ژوزف مرلین به ثبت رسید تا سال 1991 با رشد 512 درصدی به یکی از ورزش های مطرح دنیا تبدیل شد.
6101*3013
خبرنگار:هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.