به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی شهر کتاب، همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، روز پنجشنبه،2 مارس (12 اسفند) با سخنان پروفسور روبرتو وککی رئیس دپارتمان زبان ادبیات و فرهنگ مدرن و اکبر قولی رایزن فرهنگی ایران افتتاح می شود.
این همایش سومین سال است که در اسفندماه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه ایتالیا در سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مهمان ویژه است، موضوع امسال این همایش به ادبیات تطبیقی ایران و ایتالیا اختصاص دارد.
در همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، شانزده تن از صاحب‌نظران و استادان 2 کشور درباره‌ مقایسه‌ آثار ادبی و هنری ایران و ایتالیا سخن می‌گویند.
درروزنخست این همایش ، علی اصغر محمدخانی معاون فرهنگی و بین الملل موسسه شهر کتاب با موضوع «اگر سنائی و دانته نبود»،کارلو ساککونه از دانشگاه بولونیا با موضوع «شاعران در مقابل قدرت. دانته و سنائی مشاوران شاهزاده»، جان پیترو باسللو از موسسه شرق شناسی دانشگاه ناپل با موضوع «تصاویر پادشاهان باستانی ایران در پرده های نقش دار مجموعه باگاتتی والسکی میلان»، سیمونه کریستوفورتتی از دانشگاه ونیز با دانشگاه «شاهنامه فردوسی میان زبانشناسی و زبان شعر: رویکردی گسترده» سخنرانی می کنند.
همچنین دراین روز همایش «قرابت‌های ناهمسان، مقایسه‌ عناصر ادبی و هنری در فرهنگ ایران و ایتالیا»، رافائله میلانی از دانشگاه بولونیا با موضوع «عناصری چند برای یک زیبایی شناسی تطبیقی»، آدونه براندالئزه از دانشگاه پادووا با موضوع «دیدار و رویای ایران در ادبیات قرن بیستم ایتالیا»، امیرعلی نجومیان از دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «متنیت تاریخ و تاریخیت متن در داستان‌های امبرتو اکو و ابوتراب خسروی»، نسرین فقیه ملک مرزبان از دانشگاه الزهرا(س) با موضوع «تفاوت گفتمان عشق در ادبیات فارسی و ادبیات ایتالیایی»، الساندرو گروساتو از دانشگاه پادووا با موضوع «فرش ایرانی در نقاشی های ایتالیایی دوره رنسانس» سخنرانی می کنند.
براساس این گزارش، جمعه، سوم مارس (سیزدهم اسفند)، جان روبرتو اسکارچیا از دانشگاه ونیز با موضوع «مقایسه هنر کمدی در ایتالیا و ایران»، ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا با موضوع «زنان جنگجو در شعر فارسی و در اشعار تورکواتو تاسوم، ماتتئو کمپاراتی از دانشکده هنر دانشگاه رنمین چین با موضوع «تصاویر گورگونیک در هلنیسم و ایران کهن»، فائزه مردانی از دانشگاه بولونیا با موضوع «جنون، مرگ و شعر درآثار آلدا مرینی و فروغ فرخزاد» سخنرانی خواهند کرد.
این همایش به همت دانشگاه بولونیا، مرکز فرهنگی شهر کتاب، موسسه‌ نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رم، روزهای پنجشنبه و جمعه(دوازدهم و سیزدهم اسفندماه)(دوم و سوم مارس)، برگزار می شود.
مرکز فرهنگی شهر کتاب در سال جاری، نشست‌ها و همایش‌های مختلفی را با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز ادبی 2 کشور در تهران و شهرهای رم، فلورانس و بولونیا برگزار کرده و گفت‌وگوهای فرهنگی و ادبی میان نخبگان، نویسندگان، محققان و شاعران 2کشور را پیگیری می کند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی انتشاردهنده: موسی فعالیان
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.