به گزارش ایرنا حمید کارگر، عصر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز افزود: ظرف 10 ماه گذشته چهار هزار و 400 تن فرش دستباف ایران به ارزش 275 میلیون دلار به آمریکا صادر شد.
او ادامه داد: صادرات فرش در مدت یاد شده از نظر ارزش 19درصد و به لحاظ وزن 10 درصد نسبت به مدت مشابه سال 94 افزایش داشته است.
وی، با اشاره به صادرات سالانه 300 میلیون دلار فرش دستباف بیان کرد: در دهه های گذشته سالانه 500 میلیون دلار فرش صادر می شد که بنا به دلایلی این روند دچار کاهش شد.
کارگر افزود: تولید و عرضه کفپوش ها، فرش های صنعتی و پرداخت یارانه مستقیم به خانواده های تولید کننده فرش و خروج آنها از دایره تولید کننده فرش و همچنین تحریم ها از مهمترین دلایل کاهش میزان صادرات فرش نسبت به دهه های گذشته است.
رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در دوران تحریم به دلیل دشواری های نقل و انتقال ارز، عدم امکان بیمه محموله های صادراتی و مشکلات حمل و نقل، روند صادرات فرش به شدت کاهش یافته بود.
کارگر در مورد ثبت ملی مناطق تولید کننده فرش در کشور نیز گفت: تاکنون40 منطقه تولید کننده فرش در کشوربه ثبت ملی رسیده که 29 منطقه آن علاوه بر ثبت ملی به ثبت جهانی هم رسیده اند.
وی ادامه داد: در استان فارس، تولیداتی مانند گبه فارس، لری فارس، قشقایی، آباده، کشکولی و عرب فارس به ثبت ملی رسیده که در این میان گبه و قشقایی ثبت جهانی شده اند.
او ادامه داد: علاوه بر این، مهارت فرش بافی فارس نیز در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسیده است.
برجام یا برنامه جامع اقدام مشترک (Join Comprehensive Plan of Action)، در 23 تیر 1394 پس از 20 ماه مذاکرات فشرده و سخت که از آن به عنوان مذاکرات قرن نام برده می شود، بین ایران و کشورهای 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به امضا رسید.
این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویبت قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب، 6 قطعنامه قبلی این شورا علیه ایران را لغو کرد. اتحادیه اروپا نیز در همان روز برجام را تایید کرد.
این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای، با برچیده شدن همه تحریم های ایران مرتبط با موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.
6122 /6118
خبرنگار: سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.