مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی ایران در این مراسم خبر از فعالیت بالغ بر 1500 صندوق قرض الحسنه غیرمجاز در سطح کشور داد و گفت: لازم است مردم قبل از سپرده گذاری در هر صندوق قرض الحسنهای ابتدا از طریق سامانه این سازمان نسبت به مجاز بودن آن صندوق اطلاع حاصل کرده و سپرده گذاری کنند.
عبدا... فرجی با بیان اینکه نام تمامی صندوقهای قرض الحسنه مجاز در سامانه سازمان اقتصاد اسلامی ایران به تفکیک استانها درج شده است، افزود: در کل کشور 2500 صندوق قرض الحسنه فعال است که حدود هزار صندوق مجاز بوده که البته تعدادی از آنها در حال تکمیل مدارک برای قرار گرفتن تحت پوشش سازمان اقتصاد اسلامی ایران هستند و مابقی که 1500 صندوق است که غیرمجاز هستند.
وی با بیان اینکه سازمان اقتصاد اسلامی ایران قصد ایجاد صندوق های قرضالحسنه جدید ندارد، افزود: برنامه ما حمایتی از صندوقهای قرض الحسنه مجاز فعلی است و بعد از آن قصد ساماندهی صندوق های غیرمجاز فعلی را داریم و فعلا برنامه ای برای ایجاد صندوق قرض الحسنه جدید در دست اجرا نیست.
فرجی با بیان اینکه 80 صندوق مجاز در فارس فعال است، افزود: از ابتدای سال جاری نظارت بر صندوق های قرض الحسنه به سازمان اقتصاد اسلامی ایران که تحت حمایت مقام معظم رهبری است سپرده شد. این در حالی است که تا قبل از سال 88 مجوز صندوقهای قرض الحسنه که به نوعی خیریه محسوب میشدند توسط نیروی انتظامی صادر می شد که از سال 88 این کار با تصویب آیین نامه قانون بازار غیرمتشکل پولی به بانک مرکزی سپرده شد.
مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی ایران با بیان اینکه رسالت اصلی صندوقهای قرضالحسنه توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی قرض الحسنه است، افزود: این صندوقها تا سقف 10 میلیون تومان می توانند به هر نفر تسهیلات قرض الحسنه پرداخت کنند و حق آنکه بخواهند برای متقاضی شروطی همچون سپرده گذاری قرار دهند را ندارند.
وی با بیان اینکه گذاشتن این شرط خلاف مقررات است، افزود: مردم چنانچه برای نیازهای ضروری همچون ازدواج یا درمان بیماری، مسکن و... به صندوق های مذکور مراجعه و با شرط سپردهگذاری در آن صندوق ها روبرو شدند، مراتب را به سازمان اقتصاد اسلامی از طریق سایت این سازمان اطلاع دهند تا با صندوقهای متخلف برخورد شود.
فرجی با بیان اینکه مردم فارس در شش ماهه اول امسال از طریق 80 صندوق قرض الحسنه فعال در سطح استان 106میلیاردتومان تسهیلات دریافت کردند، افزود: به تمامی صندوق ها اعلام کرده ایم که چنانچه مازاد بر منابع بانکی با درخواست مردم برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه مواجه بودند مراتب را به این سازمان اطلاع دهند تا با اعطای تسهیلات قرض الحسنه به هر صندوق، کمبود منابع آنها را تامین نماییم.
وی با بیان اینکه عمده منابع صندوقهای قرض الحسنه از طریق خیرین و مردم نیکوکار تامین می شود، افزود: علاوه بر این سازمان اقتصاد اسلامی ایران هم با سرمایه ثبتی 500 میلیارد تومانی بخشی از منابع مورد نیاز این صندوق ها را تامین می کند.
فرجی با ارزیابی مثبت از فعالیت صندوقهای قرض الحسنه مجاز، گفت: در پایان سال گذشته، مانده سپرده های مردم در این صندوق 3 هزار میلیارد تومان و مانده تسهیلات اعطایی 2 هزار و 400 میلیارد تومان بوده است.
وی با تاکید بر اینکه مردم به صندوقهای قرض الحسنه مجاز دارای مجوز از سازمان اقتصاد اسلامی ایران اعتماد کامل داشته باشند، افزود: تمامی صندوق های مجاز تحت حمایت کامل این سازمان هستند و چنانچه در ادامه فعالیت خود دچار مشکلی شوند سازمان اقتصاد اسلامی ایران مکلف به برگرداندن پول مردم است.مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی ایران در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به مدیران صندوق های قرض الحسنه دارای مجوز از این سازمان، گفت: با توجه به سپرده شدن نظارت بر صندوق های مذکور به این سازمان، لازم است مدیران صندوقها تمامی مقررات اعلام شده به آنها و به خصوص به پرداخت وام قرض الحسنه بدون قید هیچ شرطی توجه لازم را داشته باشند چرا که عده ای به دنبال پیداکردن بهانه از صندوق های قرض الحسنه هستند و نباید به دست آنها بهانه ای داد.
وی همچنین از منتفی شدن دریافت مالیات بر ارزش افزوده از کارمزد تسهیلات قرض الحسنه صندوق ها خبر داد و گفت: کارمزد، سود سپرده گذاری صندوق ها در بانک ها و سود اوراق مشارکت از مالیات بر ارزش افزوده معاف است. مدیرعامل سازمان اقتصاد اسلامی ایران با بیان اینکه معافیت مذکور فقط شامل صندوقهای قرض الحسنه مجاز زیر نظر سازمان اقتصاد اسلامی ایران می شود، افزود: تا پیش از این تعدادی از این صندوق ها مشمول مالیات بر ارزش افزوده شدند که با رایزنی صورت گرفته، دیگر هیچ صندوقی از محل های مذکور مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست، البته این امر در گرو تکمیل صحیح اظهارنامههای مالیاتی است.وی همچنین به مدیران این صندوق ها توصیه کرد چنانچه ملکی برای دفتر صندوق تحت مدیریت خود خریداری کرده و یا قصد سپرده گذاری منابع خود در بانک ها دارند حتما این اقدامات را به نام صندوق قرض الحسنه انجام داده و از خرید ملک و یا افتتاح حساب به نام هیات مدیره صندوق ها جداً خودداری کنند در غیر این صورت شدیداً با متخلفان برخورد میشود.
فرجی گفت: چند مدت قبل مدیر یکی از صندوق های قرض الحسنه، ملکی را از محل منابع صندوق به نام خودش خریداری کرده بود که پس از مدتی فوت کرد، حالا ورثه این مدیر که یک دختر و پسر هستند حاضر نمی شوند ملک را به صندوق بازگردانند و معتقدند این ملک باید به جای حقوق سال ها کار پدرشان در آن صندوق به ورثه تعلق بگیرد. وی اظهار امیدواری کرد با عمل به قانون و مقررات صندوقهای قرض الحسنه، جلوی بروز مشکلات این چنینی گرفته شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 806457
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.