به گزارش ایرنا، کاظم موسوی بجنوردی روز چهارشنبه در آیین آغاز به کار همایش بین‌المللی تاریخی فرهنگی جنوب ایران (فارس تاریخی) در شیراز افزود: نقش برجسته ایرانیان در شکوفایی تمدن اسلامی، به دلیل نزدیکی جهان‌بینی ما با جهان‌بینی اسلامی است.
وی اظهار کرد: ایرانیان همواره ملتی موحد بوده‌اند و چون اسلام امتداد طبیعی اندیشه ایرانی است، نقش اول را در شکوفایی تمدن اسلامی ایفا کرده‌ایم و اگر بدین گونه به موضوع بنگریم می‌توان وحدت را تقویت داد.
رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی در ادامه با بیان اینکه فارس دارای سابقه‌ غنی فرهنگی و تاریخی است، برگزاری همایش بین‌المللی فارس تاریخی را الگویی برای دیگر استان‌ها دانست و گفت: به بارور شدن و گسترش دایرة‌المعارف‌نویسی در هر نقطه ایران یاری می‌رسانیم.
موسوی بجنوردی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی منتشر می ‌شود، افزود: این دانشنامه به زبان فارسی در 22 جلد، به عربی در 9 جلد و به انگلیسی در پنج جلد با عنوان اسلامیکا منتشر می‌شود.
وی افزود: بررسی وجوه دیرینگی تاریخ و فرهنگ ایران در صدر برنامه‌های دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی است و در این راستا دانشنامه ایران باستان در حال تدوین است.
رئیس مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: پژوهش‌ها برای تهیه دانشنامه زبان‌ها و گویش‌های ایرانی،‌ دانشنامه هنر ایران و دانشنامه خلیج فارس آغاز شده و دانشنامه فولکلور ایران نیز تحت عنوان دانشنامه فرهنگ مردم ایران در 4 مجلد به چاپ رسیده است.
وی یکی از اقدام های مهم دایرةالمعارف بزرگ اسلامی یکی از اقدامات مهم این مرکز را نگارش تاریخ جامع ایران در 20 مجلد عنوان کرد و گفت: این مجموعه در مجموعه پژوهش‌‌های تاریخی درباره ایران بی‌نظیر است و آماده‌سازی آن با همت 170 استاد برجسته تاریخ 14 سال به‌طول انجامید.
** اوج و پایان شعر ملی در کلام حافظ
عضو شورای عالی علمی و رئیس بخش فلسفه دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی نیز در سخنانی در این آیین انتقال اندیشه‌ ایرانی را از بیان مفهومی به بیان استعاری، دلیل ظهور حافظ در تاریخ ادبی ایران دانست و بیان داشت: فردوسی آگاهی ملی ـ‌تاریخی به زبان فارسی دمید و اطلاق عنوان شاعر ملی را برازنده او است؛ اما اوج و پایان جریان شعر ملی با حافظ و در فارس رخ می‌دهد.
‌سید جواد طباطبایی افزود:حافظ مهم است؛ زیرا او تمام آنچه دیگر نتوانستیم بیان کنیم، در زبان استعاره‌ها بیان کرده و به همین دلیل، اهمیتی بیش از شعرای دیگر می‌یابد. حافظ ادامه جریانی است که از قرن چهارم و پنجم هجری آغاز شد و آن ظهور فردوسی به مثابه بنیانگذار پایه‌های تجدید ادبیات ایران است.
عضو شورای عالی علمی دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی، همچنین، ایران را مرکز تحولات تاریخی منطقه خواند و گفت:تاریخ دیگر کشور‌های منطقه را می‌توان با شناخت تاریخ ایران درک کرد.
وی با انتقاد از فقدان نظریه‌پردازی در تاریخ‌پژوهی بیان کرد: نظریه‌پردازی می‌تواند بخشی از زوایای پنهان تاریخ ایران را مشخص کند و پیگیری بحث‌های تاریخی به این شیوه که امروز مطرح می‌شود، راه به جایی نمی‌برد.
طباطبایی ایران را بخشی از سرزمین‌های اسلامی دانست که خود، به‌صورت مستقل و خارج از حوزه سرزمین‌های اسلامی، دارای تمدن و تاریخ است.
این صاحب نظر در رشته فلسفه ادامه داد: با مطالعه منابع اندیشه اسلامی، می‌توان دریافت جایگاه خاص ایرانیان در تاریخ مبتنی بر نظریه اندیشه سیاسی آنان است و ایران جایگاه رنسانس اسلامی است.
طباطبایی افزود: بررسی رنسانس ایران بسیار پیچیده است؛ زیرا ایران کشوری است که رنسانس آن، پیش از آغاز قرون وسطایش رخ داد؛ بنابراین باید مطالعات موردی بسیاری درباره تاریخ ایران صورت گیرد کرد تا بتوانیم به فلسفه تاریخ این سرزمین دست یابیم.
وی همچنین نوزایی در ایران را استثنایی خواند و تصریح کرد: کشور‌هایی مثل چین با آغاز قرون وسطی از تاریخ محو شدند و دوباره با استعمار بازگشتند؛‌ اما این مقاطع تاریخی هیچگاه به معنای پایان ایران نبود.
نخستین همایش بین‌المللی تاریخی‌فرهنگی جنوب ایران (فارس تاریخی) به مدت دو روز با حضور برجسته‌ترین اساتید و پژوهشگرانی از داخل و خارج کشور در تالار حافظ شیراز در حال برگزاری است.
این همایش به بررسی تاریخ فارس از دوران پارینه‌سنگی تا عصر حاضر در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، باستان‌شناسی، ادبیات، زبان و فرهنگ مردم، هنر، معماری و علوم در محدوده جغرافیایی فارس تاریخی و خلیج فارس(فارس تاریخی شامل استان‌های فارس، هرمزگان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، برخی جزایر و بنادر شمالی و جنوبی خلیج فارس) می‌پردازد.
در همایش بین المللی تاریخی فرهنگی جنوب ایران که به همت مرکز دایرة‌المعارف بزرگ اسلامی (مرکز پژوهش‌های ایرانی و اسلامی) در حال برگزاری است، قرار است از دکتر احمد اقتداری و دکتر عبدالمجید ارفعی از پژوهشگران برتر حوزه ایران‌شناسی تجلیل شود.
به گفته دبیر اجرایی همایش بین‌المللی تاریخی‌فرهنگی جنوب ایران، 300 مقاله تا 25 شهریورماه امسال به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از میان آنها 85 مقاله پذیرفته شدند.
مجید دهقانی افزود: بیشتر این مقالات به قلم اعضای هیات علمی در حوزه باستان‌شناسی و تاریخ اسلام، زبان‌های ایران باستان، گویش‌شناسی و فرهنگ عامه بوده است.
2027
خبرنگار: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.