در این یادداشت آمده است: در خیلی از کشورهای دنیا علاوه بر یکشنبه، روزهای شنبه هم تعطیل است که این موضوع یعنی دو روز تعطیلی که در ایران اتفاق نمی افتد البته بعضی از ادارات و شرکت ها روزهای پنجشنبه تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که این موضوع بستگی به ساعات کاری ان اداره دارد.
بعضی از ادارات، ساعات کاریشان طی روزهای عادی بیشتر از شرکت های دیگر است. در نتیجه روزهای پنجشنبه تعطیل هستند اما بعضی شرکت های دیگر در روزهای عادی ساعات کاری کمتری دارند و درنتیجه، کارمندان ساعت های باقی مانده را در روز پنجشنبه به صورت نیمه وقت پر می کنند.
گفتنی است در چین برای کارگران علاوه بر تعطیلات آخر هفته در طول سال روزهای دیگری همچون روز سال نو، جشنواره بهار، روز کارگر و روز ملی نیز با به عنوان روزهای تعطیل محاسبه می شود.
همچنین 21 روز تعطیلی برای شغلهای رسمی، 16 روز تعطیلات عمومی در طول سال و دو روز تعطیلات آخر هفته، مجموع تعطیلات ثابت و متغیر را در مصر تشکیل می دهند.
در هند تعطیلات سالیانه به صورت میانگین برای کارمندان شرکت های خصوصی بین 15 تا 20 روز است و شلوغ ترین فصل مسافرت برای شهروندان هندی، تعطیلات تابستانی مدارس در ماه ژوئن است که در ان بسیاری از خانواده ها به سفرها و تقریح های متعدد می پردازند.
شایان ذکر است، جشن عید فطر در آخرین روز ماه مبارک رمضان یکی از برجسته ترین اعیاد و تعطیلات اندونزی محسوب می شود؛ همین طور مرخصی سالانه کارمندان تایلندی 40 روز است که 10 روز آن را تعطیلات، 10 روز را مرخصی های استحقاقی و 20 روز را مرخصی های استعلاجی تشکیل می دهند.
در مراکش هم پیشتر روزهای تعطیل به دو یا سه هفته ماه اوت مربوط است که معمولا با صرف تفریح در کنار سواحل اقیانوسی و مدیترانه ای این کشور می شود.
کارمندان در مالزی معمولا از 14 تا 24 روز مرخصی سالیانه و از 30 روز مرخصی پزشکی بهره می برند؛ همچنین تعطیلات عمومی شیلی 13 روز است و برخی از این تعطیلات با که در روزهای کاری قرار می گیرند، معمولا به یکشنبه ها نزدیک می شوند تا به این وسیله کارمندان از سه روز تعطیلی استفاده کنند.
گفتنی است تابستان نیز مهم ترین زمان برای تعطیلات در ترکیه است و تعطیلات مذهبی نیز یکی دیگر از ایام تعطیل ترکیه محسوب می شوند.
در این میان، بسیاری در ایران بر این باورند که تعطیلات در کشور ما بیشتر از سایر کشورها است. این در شرایطی است که آمارهای رسمی نشان می دهد در ایران تنها 75 روز تعطیلی در سال وجود دارد اما حداقل تعطیلات در اکثر کشورهای جهان حدود 104 روز است.
مدت ها است که قرار است روزهای قرمز تقویم ایرانیان ساماندهی شود. از سال 89 تاکنون طرح های مختلفی برای ساماندهی تعطیلات از سوی مرکز پژوهش های مجلس و کارشناسان برای کاهش یا افزایش تعطیلات رسمی کشور مطرح شده است. ایران از جمله کشورهایی است که تعطیلات رسمی کمتری دارد اما به دلیل تعطیلی های نیمه پنهان، تعداد تعطیلات رسمی در ان زیاد به نظر می رسد.
به اعتقاد برخی از کارشناسان این مساله که تعطیلات ایران زیاد است و به تولید ملی ضربه می زند، تعبیر غلطی است؛ همچنین نبود تعطیلات اخر هفته در کشور علاوه بر کاهش بهره وری، موجب معطل ماندن پتانسیل های گردشگری کشور و هجوم عمومی به جاده ها و تصادفات جبران ناپذیر می شود.
از آن جا که تعطیلات آخر هفته در همه کشورهای جهان وجود دارد و بیشتر کشورها دو روز در هفته تعطیل هستند، ایران نیز باید تعطیلات آخر هفته خود را افزایش دهد، همچنین به گفته آن ها متمرکز کردن تعطیلات باید به گونه ای باشد که تعطیلات وسط هفته حذف شده و به تعطیلاتی که نزدیک به آخر هفته است، افزوده شود چون با این کار هم به اقتصاد کمک می شود و هم امکان مسافرت برای مردم فراهم می شود و امکان برنامه ریزی افزایش پیدا می کند.
به اعتقاد این گروه 6 روز کاری در کشور بهره وری را کاهش می دهد و باید با کاهش ساعات کار در هفته و به سمت افزایش بهره وری در کشور برویم البته در مقابل بسیاری با بیان این که تعطیلات نباید بر اقتصاد کشور تاثیر گذار باشد بر این نظر هستند که در ایران یک روز تعطیلی هم کفایت می کند و افزایش روزهای تعطیل تنها موجب کاهش تولید در کشور می شود، نظری که البته از سوی تحلیلگران چندان علمی به نظر نمی رسد و فرضیه ای اثبات نشده است.
این تحلیل ها در شرایطی از سوی موافقان و مخالفان افزایش تعطیلات رسمی در کشور مطرح می شود که بر اساس تحقیق های صورت گرفته در مقایسه میزان تعطیلات میان ایران و 10 کشور جهان، برزیل با 121 روز تعطیلی در صدر و ایران و با 78 روز تعطیلی در انتهای لیست این کشورها قرار دارد البته یمن نیز تنها از 8 روز تعطیلی رسمی در سال برخوردار است.
6114/ 2027
دریافت : علی اکبر خرامش ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.