به گزارش ایرنا محمد حسنی عصر یکشنبه در نشست خبری در محل فرهنگسرای مجتمع مس سرچشمه کرمان افزود: سالانه 770 میلیارد تومان بابت هزینه های دولتی از جمله حق آلایندگی، پول بیمه ،مالیات و حقوق دولتی در استان کرمان هزینه از سوی مس صرف می شود.
وی اظهار کرد: شروع فعالیتهای معدنی مس در کشور در دهه 50 از مس سرچشمه بود که در دنیا ذخیره ارزشمندی دارد و معدن مس یکی از منابع طبیعی و هدیه الهی است و در 120 کیلومتری مس سرچشمه معادن میدوک و چاه فیروزه و دره آلو وجود دارند.
مدیر مس منطقه کرمان افزود: معادن دره آلو و چاه فیروزه نیز پنج سال دیگر استخراج کنستانتره هم خواهند داشت که باراه اندازی آنها تولید سالانه 350 هزار تن کنستانتره را به ظرفیت قبلی اضافه تولید خواهد داشت، در حال حاضر در معادن مس میدوک خاتون آباد و مس سرچشمه سالانه 800 هزارتن کنستانتره تولید می شود.
وی گفت: کارخانه اسید 600 هزار تنی کوچک هم در دست اجرا است که در آینده بهره برداری می شود.
حسنی با اشاره به حمایت از برنامه های اجتماعی هم گفت: سال گذشته 220 میلیارد تومان از شهربابک تا رفسنجان هزینه ساخت جاده شد که پرداخت کردیم.
وی با اشاره به مولفه های توسعه پایدار بیان کرد: علاوه بر معادن سرمایه های دیگری همچون نیروهای انسانی در قالب 16 هزار نفر در استان مشغولند و از این نیروی انسانی در راستای صیانت از انرژی و منابع و محیط زیست باید استفاده کنیم تا توسعه پایدار به وجود آید، زیرا غفلت از سرمایه های انسانی ، دارایی ها و غیره تولید پایدار را نمی تواند تضمین کند.
مدیر مس منطقه کرمان تاکید کرد: سالانه یکهزار میلیارد تومان حقوق به 16 هزار نفر کارمندان معاون مس استان کرمان اعطا می شود خرج شدن این پول موجب می شود چرخه اقتصادی کشور بچرخد.
وی بیان کرد: وظیفه خود می دانیم که بعد از صیانت از معادن، محیط زیست، سرمایه های انسانی و غیره حداکثر نفع را به ذینفعانمان برسانیم و این مهم از طریق کاهش هزینه های تولید و فعالتر کردن چرخه اقتصادی، توجه به بومی سازی و تشویق سرمایه گذاران جهت ایجاد صنایع مولد و پایین دستی در استان قابل تحقق است تا نفع به جامعه برسد.
حسنی با اشاره به طرح انتقال آب از خلیج فارس گفت: این طرح در سال 90 مطرح شد آنزمان مس و چادرملو و گل گهر بنا به نیازشان به آب این طرح را مطرح کردند کارهای زیرساختی آن که در حال انجام است در هر سه فاز مطالعه شده است.
وی اظهار کرد: بالغ بر 6 میلیارد تومان هزینه فاز اول این طرح است در این طرح 140 میلیون متر مکعب انتقال می یابد که 35 میلیون متر مکعب متعلق به مس سرچشمه است و از طریق پاریز و سرچشمه به چادرملو می رود اگر این اب انتقال یابد برای رونق معدن دره الو کمک بزرگی است.
مدیر مس منطقه کرمان گفت: در شرکت مس هر پروژه ای که راه اندازی می شود از دهه 70 تا 90 همه پروژه هایش گرین فیلد بودند.
وی افزود: پروژه فلش در مس سرچشمه تنها پروژه ای بود که با وجود کارخانه ذوب که تا 20 مرداد تولید آند را داشتیم قرار بود از آن پس تولید آند مسی با روش جدید داشته باشیم بخشی از این روند از سنتی و قدیمی بودن به جدید تغییر یافت.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 70 درصد مس دنیا از طریق فلش تولید می شود گفت: جذب آلاینده ها، کاهش قیمت تمام شده و تولید محصول بیشتر از مزایای کوره فلش است.
حسنی بیان کرد: در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت داریم اعم از آموزشهای کلاسیک، مثلا برای تغییر تکنولوژی تعدادی نیروی مان به کشور فنلاند جهت یادگیری کار با این تجهیزات آموزشهای لازم را دیدند .
وی خاطرنشان کرد: برگزاری سمینارها و ارایه مقاله در مجامع بین المللی و قرار دادهای تحقیقاتی و پژوهشی زیادی داریم که به توانمند شدن و بروز تر شدن نیروها کمک شایانی می کند.
مدیر مس منطقه کرمان بیان کرد: قیمت تمام شده در شرکت های تولیدی مس در شیلی بالاتر از ایران است در ایران در سال 94 این قیمت بیش از چهار هزار و 300 دلار بوده که پارسال بیش از پنج هزار دلار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: میزان تولید مس 44 تن به ازای هر نفر نیرو در کشورهای خارجی است این در حالی است که در ایران میزان تولید مس 14 تن به ازای هر نفر است.
وی عنوان کرد: منطقه کرمان با 16 هزار نفر نیرو اداره می شود و اگر می خواستیم با استاندارد جهانی پیش رویم باید هشت هزار نیرو داشته باشیم اما ایجاد اشتغال کرده ایم.
وی بیان کرد: طرح گردشگری و بوم گردی از طرحهایی است که مطالعات آن توسط شرکت مس به عنوان محور گردشگری از انار به رفسنجان و شهربابک شروع شده است.
حسنی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی نیز در بحث حمایت از تولید فیروزه در شهربابک، دامداری در شهربابک مس دخیل است ضمن اینکه با بانک رسالت نیز تفاهم نامه ای جهت ارایه تسهیلات کارآفرینی امضا شده است.
معدن مس سرچشمه یکی از بزرگترین مجتمع‌های صنعتی معدنی جهان محسوب شده و بزرگ‌ترین تولیدکننده مس ایران است و بخش‌های تولیدی مجتمع مس سرچشمه عبارت از معدن، تغلیظ، ذوب، پالایشگاه و ریخته‌گری‌ها و لیچینگ است.
این معدن یکی از بزرگترین معادن روباز جهان به شمار می‌رود و ذخیره زمین‌شناسی آن، بالغ بر یک میلیارد و 200 میلیون تن سنگ سولفوری با عیار متوسط هفت دهم درصد برآورد شده‌ است.
خبرنگار:مریم رضایی**انتشار : بهنام احمدی *
7433/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.