دکتر سید علی اکبر صفوی، شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:در شرایط فعلی آقای غلامی هم در سطح کشور و هم در سطح وزارت علوم مورد حمایت بسیاری از بزرگان است و ما آماده ایم تا از نخستین روز آغاز فعالیتش در وزارت علوم به او و دولت کمک کنیم چرا که برای بهبود کشور راهی هم جز این نیست.
او ادامه داد: هر کسی درک کوچکی از مفهوم توسعه و مفاهیم دانش وعصر اطلاعات داشته باشد، مهمترین وزارتخانه کشور در توسعه بلند مدت، زنده نگه داشتن صنعت، تحلیل صحیح از شرایط جامعه و در آموزش تخصصی و دانش محور نیروی انسانی را وزارت علوم می داند.
وی درخصوص مطالبات دانشگاهیان از وزارت علوم هم گفت: ایجاد محیط علمی سرشار از نشاط، پویایی، امنیت فکر و اندیشه با حداقل های لازم از نظر امکانات، تسهیلات و اختیارات و بهترین تعاملات بین المللی، از حداقل های مطالبات دانشگاهیان است تا بتوانند به وظایف خود در زمینه استقلال و توسعه کشور و حل مشکلات بزرگ و پیچیده کشور عمل کنند.
قائم مقام دانشگاه شیراز افزود: بی شک فشارهای وارده بر وزارت علوم و رئیس جمهوری در بحث انتخاب وزیر علوم و همچنین در جهت محدود کردن اختیارات این وزارتخانه و محروم کردن مردم و وزارت از خدمات بسیاری از افراد توانمند، گامی واپس گرایانه و در خلاف مسیر حرکت علمی است و خواست دانشگاهیان نیست.
صفوی ادامه داد: از سوی دیگر، وزیر علوم باید کاملا با این فضا آشنا بوده و خود از جنس نخبگان و دنیا دیدگان حوزه علم و فناوری باشد.
او ادامه داد: همچنین با توجه به وظایف سخت وزارت و نیز سختی و پیچیدگی مدیریت و همراهی نخبگان برجسته کشور در جهت مطالبات و انعطاف پذیری های منطقی آنها، وزیر این وزارتخانه باید تجارب مدیریتی بسیار خوبی در فضاهای دانشگاهی داشته باشد و در عین حال مقبول این قشرهای دانشگاهی باشد.
وی افزود: وزیر پیشنهادی علوم از بسیاری از این ویژگی ها برخوردار است و با درایت و تجربه بسیار بالایی که در سطح مدیریت دانشگاه دارد می تواند بسیاری از دغدغه های دانشگاهیان را کاهش دهد و موج پویایی علمی و امید به آینده را در دانشگاه ها احیا کند.
صفوی اظهار کرد: با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی علوم سال های بسیاری در این وزارتخانه حضور نداشته و اغلب دانشجویان شناخت چندانی از وی ندارند، بنابراین باید به سال های مدیریت دانشگاه وی و همچنین طی کردن دوران دکتری در یکی از بهترین دانشگاه های جهان و سایر تجارب ارزشمند او اشاره کرد و توجه داشت.
او ادامه داد: قطعا در کشور استعدادهای فراوانی برای مدیریت های وزارت علوم وجود دارند اما چون فرصت هنرنمایی نداشته اند هنوز شناخت خوبی از آنها نیست و آقای غلامی چون سال های زیادی بعنوان رئیس دانشگاه خدمت موفق داشته، هم با فضای دانشگاهیان آشنایی خوبی دارد و هم با بسیاری از مدیران موفق سابق و فعلی وزارت علوم و دانشگاه های کشور در ارتباط بوده و می تواند از همکاری و مشورت بسیاری از آنها بهره ببرد.
منصور غلامی دکترای رشته باغبانی و رئیس فعلی دانشگاه بوعلی سینای همدان نخستین گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی پست وزارت علوم دولت دوازدهم است که باید رای اعتماد مجلس را کسب کند.
او متولد 1333 همدان و فارغ التحصیل رشته کشاورزی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بوعلی سینای همدان و مقطع دکتری در دانشگاه آدلاید استرالیا است. وی در دوران مختلف در دانشگاه همدان سمت های مدیریتی داشته است.
هفدهم مرداد ماه امسال لیست 17 نفره وزرای دولت دوازدهم از سوی رییس‌جمهوری به مجلس معرفی شد که در آن نام وزرای علوم و نیرو خالی بود. حجت الاسلام حسن روحانی برای اداره وزارت علوم سید ضیا هاشمی استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران و معاون فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه را به عنوان سرپرست منصوب کرد تا در مهلت قانونی بتواند گزینه مورد نظر خود برای وزارت را به مجلس معرفی کند.
جلسه اخذ رای اعتماد وزیر علوم یکشنبه هفته جاری (فردا) در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.
مصاحبه :‌سارنگ عبداللهی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6122/ 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.