دکتر محمد منفرد افزود: از اول آبان امسال طی نامهای که به تمامی داروخانههای استان ارسال شد، افراد تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی تنها از خدمات دولتی درمانی میتوانند بهره مند شوند و در غیر این صورت هزینههای آنها پرداخت نمیشود.
وی یادآور شد: این وضعیت به نحوی است که حتی نسخی که در مراکز غیردولتی برای بیماران تحت پوشش این بیمه صادر میشود، اعتباری برای ارائه داروها به آنها با بهرهمندی از خدمات بیمه ای ندارد.
عضو هیات مدیره انجمن داروسازان ایران، گفت: این موضوع طی چند روز گذشته منجر به سردرگمی بیماران و بروز مشکلاتی برای آنها شده، به طوری که افراد تحت پوشش فقط می توانند در مراکز دولتی و دانشگاهی ویزیت شده و در غیر این صورت هزینه ها از جیب بیمار پرداخت میشود. دکتر منفرد ادامه داد: در این خصوص سازمان بیمه خدمات درمانی، بسترسازیهای لازم را انجام نداده و بسیاری از مراکز دولتی که اقدام به نوشتن نسخه میکنند عنوان دولتی بودن در مهر مربوطه برای داروخانهها غیرقابل تشخیص است و همین مسئله، داروخانهها را نیز برای تشخیص دولتی و یا خصوصی بودن، بلاتکلیف گذاشته است.
این مقام مسئول انجمن داروسازان فارس گفت: این مسئله ممکن است باعث تشخیص اشتباه دولتی و یا خصوصی بودن مرکز خدمت دهنده به بیمار شود به نوعی که حق بیمار و یا داروخانه زیر سوال برود.
دکتر منفرد ادامه داد: ما خواستاریم که بیمه سلامت فارس، اسامی مراکز و درمانگاههای دولتی را به داروخانهها ارائه دهد که اگر در مهر آنها عنوان دولتی قید نشده، تصمیم گیری برای ما آسان تر گردد و حق کسی هم ضایع نشود.
مدیرکل بیمه سلامت فارس نیز گفت: این اقدام جزو بند "الف" تبصره 17 قانون بودجه امسال بوده و مصوبه هیات دولت است که به مراکز مربوطه و داروخانهها هم ابلاغ شده و با توجه به اینکه حدود 80 درصد افراد تحت پوشش بیمه سلامت همگانی از قشر آسیب پذیر هستند، با مراجعه به مراکز دولتی، هزینه های کمتری از جیب آنها پرداخت می شود.
دکتر ممتحن نیز در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» افزود: مجبور به اجرای قانون برخورداری افراد تحت پوشش بیمه سلامت همگانی از خدمات دولتی بوده و سرپیچی از آن برای ما امکان پذیر نیست.
وی یادآور شد: خدمات بیمهای سازمان بیمه سلامت شامل کارکنان دولت، روستائیان و عشایر، سایر اقشار و صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان است که قانون یادشده تنها شامل افراد تحت پوشش بیمه سلامت همگانی رایگان بوده و در مورد بقیه هیچ تغییری در خدمات رسانی صورت نمیگیرد.
دکتر ممتحن گفت: یک میلیون و 800 هزار نفر در فارس تحت پوشش صندوق بیمه روستائیان و عشایر، 120 هزار نفر سایر اقشار و 420 هزار نفر هم مشمول صندوق بیمه کارکنان دولت هستند که در مورد آنها هیچ تغییری صورت نمیگیرد و تنها برای 410 هزار نفر تحت پوشش صندوق بیمه سلامت همگانی رایگان به استناد قانون کشوری، خدمات به مراکز دولتی و دانشگاهی سوق داده شده، البته در استان فارس با توجه به وجود برنامه پزشک خانواده، افرادی که در سطوح اولیه از بخش خصوصی بهره مند بودند می توانند همچنان خدمات را مانند قبل دریافت کنند و نیازی به تغییر پزشک خانواده خود ندارند.
وی درخصوص نسخههای ممهوری که دولتی یا خصوصی بودن آنها مشخص نیست نیز توضیح داد: قرار است که مهر مراکز دولتی به غیر از مهر پزشک، پائین نسخه بیمار زده شود که در صورت عدم رفع مشکل، برای حذف نواقص حتی در صورت لزوم، مهر تغییر می یابد تا عنوان دولتی و یا غیر آن کاملا مشخص باشد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 775390
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.