این گفته مدیر گردشگری شهرداری شیراز است.
جواد غریب زاده با بیان این که یک سال از یادروز حافظ گذشت اما اتفاق خاصی که منجر به توسعه گردشگری ادبی در شهر شیراز شود نیفتد افزود: با این که یادروزهای مشاهیر می تواند کارکردهای مناسبی در حوزه های اقتصادی و گردشگری یک منطقه داشته باشد اما شیراز از این مقوله بی بهره است و تنها در چنین روزهایی یک سری مراسم کلیشه ای اجرا می شود.
غریب زاده ادامه داد: در عصری زندگی می کنیم که گردشگری صنعت پولسازی است و سهم بزرگی در درآمد بازی می کند اما متاسفانه این صنعت آن طور که شاید و در خور شأن جاذبه های گردشگری شیراز است توسعه نیافته است. مدیر گردشگری شهرداری شیراز در ادامه این گفت و گو با اشاره به نبود ضابطهای مشخص در حوزه میراث فرهنگی برای ثبت آثار تاریخی، فرهنگی و معنوی در مجامع جهانی گفت: چنان چه مراسم آیین بزرگداشت های مشاهیر ایران به خصوص شیراز به صورت بین المللی برگزار شود ثبت این میراث هم در مجامع جهانی آسان تر خواهد شد. بنابراین گزارش، امیرحسین حکمت نیا مدرس و فعال حوزه گردشگری فارس نیز طی سخنانی در حاشیه مراسم شیراز در عصر خواجه راز به خبرنگار ما گفت: درحال حاضر 3 مسیر گردشگری ادبی در شهر شیراز با هدف معرفی هرچه بیشتر حافظ شناسایی شده است. به گفته وی، یکی از این مسیرهای گردشگری از دروازه قرآن به سمت آرامگاه حافظ و مقبره شاه شجاع است که در این مسیر میتوان اتفاقاتی که در زمان زندگی این شاعر نامی رخ داده است را به وضوح مشاهده کرد. حکمت نیا اضافه کرد: یکی از مسیرهای گردشگری ادبی در شیراز زمان حافظ از منظر ابن بطوطه سیاح قرن 8 هجری قمری است که به شناسایی و معرفی مسیری در محله اسحاق بیگ و لب آب در شیراز می پردازد همچنین می توان به مسیرگردشگری محله شیادان (شیدان) تا گود شاهزاده منصور نیز اشاره کرد.
به گفته وی، وجه تسمیه محله شیادان به وجود شیخی به نام شیدان در این محله برمی گردد که به مرور زمان به این نام خوانده می شود و می توان محدوده آن را به نزدیکی بازار شمالی وکیل نسبت داد.
این مدرس دانشگاه با بیان این که تعریف مسیرهای گردشگری به تنهایی کافی نیست افزود: باید زیرساختهای مناسب در شهر فراهم شود تا گردشگران بتوانند در این محوطه های تاریخی حضور یابند.
وی ادامه داد: اجرای تورهای تخصصی در حوزه گردشگری ادبی با توجه به تعریف و شناسایی مسیرهای جدید در شهر شیراز یک ضرورت است.
حکمت نیا همچنین بر لزوم توسعه این تورهای گردشگری در شیراز تاکید کرد و گفت: جا دارد تورهای ویژه ای هم برای رونق بیشتر این نوع گردشگری در شیراز تعریف گردد.
بنابراین گزارش، روز گذشته نشست تخصصی شیراز در عصر خواجه راز با سخنرانی تنی چند از صاحب نظران دانشگاهی به بررسی مسیرهای گردشگری، گردشگری خوراک و بسترهای تاریخی شعر حافظ از سوی مرکز تخصصی گردشگری مذهبی شهرداری شیراز و همکاری صنفی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی فارس برگزار شد.
گفتنی است، در این مراسم ناگفته هایی از معماری آرامگاه حافظ مطرح شد که در این رابطه علی بامداد استاد دانشگاه به ایراد سخن پرداخت و گفت: هنرمندان شیرازی بر اساس طرح معماری آن دوره آرامگاه حافظ را ساختند. همچنین در این نشست بر لزوم توسعه گردشگری خوراک نیز در شیراز تاکید شد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 765794
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.