به گزارش خبرنگار ایرنا ، هر سال به این مناسبت شاهد برگزاری نشست های تخصصی پیرامون بررسی مسایل و چالش های توسعه روستایی هستیم ، توجه به داشته های اقتصادی و فرهنگی شاه کلید اصلی توسعه روستایی است که مورد توجه مسئولان و کارشناسان قرار می گیرد.
بسیاری از توانمندی های کشور و افتخاراتی که برگ زرینی بر داشته های ملی و میهنی و اسلامی ماست برگرفته از ایثارگری ها و رشادت های روستاییان است.
بسیاری از بزرگان، شعرا، فلاسفه، عالمان، مراجع تقلید و بزرگان سیاسی در دوران مشروطه و انقلاب اسلامی اهل روستا بودند، روستا تنها ذخیره برای بخش کشاورزی یا مواد غذایی و امثال آن نیست بلکه در روستاها ذخایر فرهنگی، میراث فرهنگی و آداب و سنن قوی ایرانی و اسلامی نهفته است.
اقدامات روستاییان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بسیار چشمگیر است در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد تلاش روستاییان بودیم و امروز نیز باید نقش آنان را در توسعه کشور ببینیم.
جامعه روستایی به رغم همه مشکلاتی که با آن روبرو است هنوز بخش عمده ای ازجمعیت مولد را درخود جا داده و نقشی قابل توجه درتامین امنیت غذایی و تولید ایفا می کند و به نیازهای مصرف بازار در حدود توانایی خود پاسخ می دهد و با تولید ماده اولیه لازم می تواند چرخ های صتایع وابسته به بخش کشاورزی را فراهم کند.
از این رو اقتصاد مقاومتی نیز در روستاها موضوعیت می یابد ، اقتصاد مقاومتی برای مقابله با هرنوع تهدید و فشارهای موجود و احتمالی آینده بسیار موثر خواهد بود چرا که با اقتصاد مقاومتی است که می توان در برابر تحریم ها مقاومت و ایستادگی کرد.
اقتصاد مقاومتی فرصتی طلایی برای صنعت و تولید ملی است . بدون تردید نقش روستا‌ها در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و افزایش اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقشی محوری است و اگر فرآیند پیشرفت جامعه با محوریت روستا‌ها انجام گیرد اولاً موجب جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهر‌ها می‌شود و ثانیاً بسیاری از مشکلات جامعه با تلاش روستائیان و تامین نیازهای شهر نشینان در حوزه کشاورزی، دامداری و… برطرف می‌شود .
هر چه اقتصاد روستا پویا‌تر و شکوفا‌تر باشد فرایند توسعه و پیشرفت آن کشور مناسب‌تر خواهد بود و دقیقا ًبه همین علت است که در برنامه‌های توسعه‌محور اغلب کشور‌ها، روستا‌ها از ارکان مهم در توسعه پایدار بشمار می‌آیند. قدر مسلم روستا‌ها ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای نقش‌آفرینی در شتاب دادن به توسعه کشور دارند و اگر به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در روستا‌ها توجه جدی شود قطعاً مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها شکل خواهد گرفت. نکته مهم اینکه برنامه‌های جامع توسعه روستائی باید با رویکرد علمی‌و کار‌شناسی در دستور کار قرار گیرد. توجه یکطرفه در نظام برنامه‌ریزی توسعه‌ای به شهر‌ها و غفلت از نقش و جایگاه روستا‌ها در فرآیند توسعه می‌تواند آسیب‌های جدی متوجه جامعه می کند .
مهندس عطاالله زمانی مدیرکل بنیاد مسکن استان فارس با گرامیداشت روزروستا و نیمه مهر ماه فعالیت های جهادی برای رسیدن به توسعه روستایی و توجه به اقتصاد مقاومتی را از اصول اصلی برنامه ریزیها در این حوزه دانست.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی،راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سرو سامان دادن به وضعیت اقتصادی ارائه شده است بیان داشت : این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده قرارمی گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی درتغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهانبینی و اهداف دارد.
زمانی اضافه کرد:در مورد اقتصاد روستایی می توان گفت اقتصادی است که مسائل روستایی را در سطح روستا مطرح می کند. این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیت های فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تآمین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد مربوط است.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اضافه کرد: اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل خود جزئی از اقتصاد ملی است . هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود این سطح از اقتصاد به منابع محیطی و اقتصادی مردمی وابسته است که این مهم همان پیروی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است .
زمانی با بیان اینکه استان فارس قابلیت های شگرف در توسعه روستایی دارد گفت : این موضوع از محورهای اصلی کارکرد بنیاد مسکن در روستاها شناخته شده که در مسیر توسعه اقتصادی توام با کار جهادی فعالیت های توسعه شکل گیرد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس اظهار امیدواری کرد که پرداختن به آموزه های اقتصاد مقاومتی و فعالیت های جهادی و توجه به داشته های فرهنگی ،اجتماعی و اقتصادی روستاها زمینه ساز توسعه بیشتر مناطق محروم و روستایی فارس باشد.
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس با اشاره به اجرای طرح های عمرانی دراستان فارس گفت : به مناسبت روز روستا یک هزار و 612 پروژه بهسازی مسکن روستایی با برخورداری از 230 میلیارد و 516 میلیون ریال تسهیلات بانکی و به همین میزان آورده متقاضیان و در 29 شهرستان استان فارس به بهره برداری می رسد ، یک هزار و 612 خانوار روستایی از مزایای اجرای این طرح ها بهره مند می شوند .
مهندس زمانی اضافه کرد : همچنین به مناسبت روز روستا امسال 12 پروژه و طرح هادی روستایی با بهره مندی از 85 میلیارد و 313 میلیون ریال اعتبارات استانی در 9 شهرستان استان فارس به بهره رداری می رسد و یک هزار و 568 خانوار روستایی از مزایای این طرح ها بهره مند می شوند .
زمانی همچنین با یاد آوری عملکرد بنیاد مسکن در سال گذشته و با بیان اینکه امسال جشن پایان تهیه طرح های هادی روستایی دراستان فارس برگزار می شود گفت : مهم‌ترین فعالیت بنیاد مسکن در زمینه توسعه روستاها تهیه طرح هادی است و بنیاد مسکن استان فارس باید حدود 2 هزار و 400 روستای بالای 20 خانوار این استان طرح هادی تهیه کند که تهیه همه این طرح ها به پایاین رسیده است .
مدیر کل بنیاد مسکن استان فارس گفت : در سال گذشته طرح هادی در 664 روستای استان فارس عملیاتی شده است و در مجموع از ابتدا تا کنون در بیش از یک هزار و 30 روستای بالای 20 خانوار استان فارس این طرح ها اجرا شده است.
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.