در این مطلب به قلم فرزاد وثوقی آمده است: 12 سال از آغاز پروژه خلیج فارس گذشت . بزرگترین نماد سرمایه گذاری در شیراز چونان اسکلت ناموفقی از یک حرکت بزرگ در غرب این کلانشهر خودنمایی می کند . شورای چهارم با بی اعتنایی از کنار موضوع عبورکرد وبه دوره چهار ساله خود پایان داد ، حالا باید دید موضع شورای پنجم نسبت به داستان سرمایه گذاری در شیراز چگونه است و سناریوی سرمایه گذاری در شیراز با پرچم مجتمع خلیج فارس را به کدام سو هدایت خواهند نمود .
مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس سال 1384 کار های اجرای خودرا شروع کرد ودولتی ها با ابراز رضایت از این سرمایه گذاری آنرا موفقیتی در کارنامه خود برای جذب سرمایه گذار قلمداد کردند . سال 1391 اما این مجتمع نیمه تمام ، فازهای نخست خودرا به بهره برداری رساند . سال 1391 دولتی ها با ابراز رضایت از روند تنها حرکت انجام شده در شیراز مرکز استان فارس این حرکت را نتیجه تعامل مثبت خود با سرمایه گذاران قلمداد کردند وبا قیچی افتخار روبان ها را بریدند .
چهار سال پس از بریدن روبان ها اما حرکتی در جهت تکمیل فاز های بعدی این مجتمع بزرگ انجام نشد که هیچ آگهی مزایده مجتمع خلیج فارس برای چاپ به رسانه ها ارسال شد . با این اوصاف دست اندرکاران داستان ، رسما شکست سرمایه گذاری در استان فارس را اعلام کرده بودند . اما خیلی ها مخالف این اعلام ودرج مزایده به نفع یکی از بانک های استان بودند . بانکی که تسهیلاتی را دراختیار سرمایه گذاران قرار داده بود و حالا طلب خود را مطالبه می کرد .
بانک مذکور اما از حق وحقوق خود کوتاه نیامد و با جدیت موضوع را دنبال می کرد . اما یکباره وبا همان شتابی که همه موضوع مجتمع تجاری تفریحی خلیج فارس را مطرح کرده بودند پیگیری ها خاموش شد ویا چراغ پیگیری ها را خاموش کردن تا در اصطلاح موضوع را خودمانی حل کنند .
اعضای شورای چهارم که سینه خود را سپر منافع مردم کرده بودن مخالف اصلی درج مزایده مجتمع خلیج فارس بودندو انتظار داشتند تا وصول مطالبات شهر باید از درج مزایده خودداری نمود . کارشناسان در مراحل کارشناسی خود قیمت این ملک را حدود یک هزار و 492 میلیارد و 195 میلیون تومان گذاشته بودند و مدعی شدند که حدود 800میلیارد تومان آنرا مالک اصلی در قالب فروش فوری به خریداران جدید واگذار کرده است .
کارشناسان بانک درآن تاریخ گفته بودند اگر مالک ( سرمایه گذار ) میلی به پرداخت بدهی خود به بانک داشت از محل فروش این اراضی ، بدهی خود را پرداخت می کرد . داستان ساخت هتل ، سینما ، آمفی تاتر و مجمعه های گردشگری دراین 500هزار متر مربع به یک رویا برای شیراز تبدیل شد و حالا فقط شاهد فعالیت بزرگترین سوپرمارکت شیراز دراین محیط هستیم . سوپرمارکتی بزرگ با نام جدید و فانتزی هایپر مارکت .
ضلع شمالی این سرمایه گذاری ابتر ، اسکلت یک هتل 35 طبقه است که از چند کیلومتری هم قابل رویت است . در واقع پس از ابتر ماندن پروژه برج های دوقلو در خیابان قصر دشت شیراز این دومین نماد ابتر سرمایه گذاری در شیراز است .
حال این سوال مطرح است که دولتی ها با کار شکنی های خود باعث ابتر شدن این سرمایه گذاری شدند یا سرمایه گذار مربوطه خیلی قدر نبود تا چنین وزنه سنگین را بلند کند ؟
با این اوصاف بعید به نظر می رسد سرمایه گذار سومی از راه برسد و قصد انجام کاری در شیراز را داشته باشد چراکه در جریان سرمایه گذاری چند سال پیش استاندار وقت جناب احمدی دست یک سرمایه گذار بزرگ را گرفت تا در باغ فرزانه در بولوار زند روبروی هلال احمر یک برج 25 طبقه با قابلیت های مناسب بسازد اما عده ای ، گروهی دانشجوی جوان را واسطه کردند تا با ایجاد زنجیره انسانی از این باغ دفاع کنند و سرمایه گذار مربوطه وقتی با این واکنش ها مواجه شد از سرمایه گذاری صرف نظر کرد واز آن تاریخ تاکنون چنین سرمایه گذاران قدرتمندی آدرس دفتر سرمایه گذاری استان فارس را نه از مسئولان مربوطه گرفته ، نه از مردم شیراز ، چراکه کار سرمایه گذاری دراین شهر کاری پر تنش وپر زحمت است . از این روست که شاعر فرموده است شکوه تاج سلطانی که بیم جان در او درج است ، کلاهی دلکش است اما به ترک سر نمی‌ارزد.
نقطه سر خط - به نظر می رسد باید فکری اساسی به حال روند سرمایه گذاری در شیراز کرد . چرا سرمایه گذاری در شیراز و یا فارس با این موانع همراه می شود. پروژه ای بزرگ که غرق در بدهکاری است و اولین طلبکار آن شهرداری شیراز است. به نظر می رسد مزایده هم دردی از دردهای این قبیل سرمایه گذاری های ناموفق دوا نکند. چرا که باید از ابتدا فکری به حال سیر سرمایه گذاری کرد .
6113/ 2027
دریافت: نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.