در این نمایشگاه 39 اثر از 14 نقاش به نمایش درآمده که تکنیک اجرایی عمده آن ها پاستل، فوتوآرت، ترکیب مواد، نقاشی خط، آکرولیک و دوخت و دوز میباشد.
یکی از ویژگیهای این نمایشگاه اما این است که گروهی از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد رشته هنر و معماری دانشگاه آزاد تهران دور هم جمع شدهاند و یک گروه به نام «آرکادیا» را تشکیل داده اند؛ گروهی که دومین تجربه نمایشگاهی خود را در شیراز تجربه میکند و اردیبهشت سال قبل نیز اولین نمایشگاه نقاشی خود را در شیراز برپا کرده بود.
این گروه متشکل از 14 نقاش به نامهای احمد میرزاده، الهام کلاشک، حامد کلاشک، دلارام قائمی، ژینوس شهیدی، شادی داوری، شعله خلج، لیلا زرین ترنج، نیوشا نیوژپور و یسنا عسکری همگی از تهران، لیلا فرامرزی از کرمانشاه، محمدرضا احمدزاده از کرج، هدیس اولاد از اهواز و علی خوبیار از شیراز می باشد که تصمیم دارند نقاشیهایی با استفاده از نگاره ها و نمادهای ایرانی را در قالب های پست مدرن برای مخاطب بیافرینند.
آن گونه که شادی داوری یکی از اعضای این گروه 14 نفره به خبرنگار ما می گوید؛ «آرکادیا» یک گروه هنری نقاشی است که نام خود را از یک تابلوی دوران رنسانس به نام «ما در آرکادیا هستیم» گرفته است.
به گفته این هنرمند نقاش، آرکادیا به معنای اتوپیا یا مدینه فاضله نقاشان است و همین وجه تسمیه نام گروه را مشخص می کند.
وی یکی از ویژگی های قابل توجه گروه آرکادیا را حضور هنرمندانی از شهرهای مختلف کشور می داند و ادامه می دهد: شعار محوری گروه ما این است که «همه ایران سرای من است» و بر همین اساس تصمیم گرفتیم در گروه، هنرمندانی از شهرهای مختلف کشور حضور داشته باشند.
داوری در ادامه سخنان خود به سابقه فعالیت این گروه اشاره می کند و می گوید: گروه آرکادیا 4 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده و تلاش میکند با برگزاری نمایشگاهها و کارگاههای آموزشی مختلف، هنر مدرن را به میان توده مردم ببرد و آنها را با ویژگی های این هنر
آشنا کند.
وی با بیان اینکه گروه آرکادیا در طول دوران فعالیت خود تغییر و تحولات بسیاری را تجربه کرده و برخی اعضا از گروه جدا و اعضای دیگر جایگزین شده اند، ادامه می دهد: به رغم همه این اتفاق ها، گروه ماهیت و هدف اصلی خود را حفظ کرده و با تقسیم وظایف میان اعضا و انجام کارهای مشارکتی و گروهی تلاش می کند به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد.
داوری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به اینکه این نمایشگاه دارای چه ویژگیهایی است و چه حرف تازه ای را برای مخاطبان خود دارد نیز میگوید: از آنجا که جهان ما در عصر پست مدرن قرار دارد و ما در ایران در ابتدای این مسیر حرکت می کنیم، هنرمندان این گروه سعی کرده اند با استفاده از نمادها، نگاره ها و موتیوهای ایرانی، نقاشی ها و آثار پست مدرنی را ایجاد کنند که تلفیقی از هنر روز و نمادهای سنتی باشد.
وی در تشریح بیشتر این موضوع می گوید: به عنوان مثال در یکی از آثار الهام کلاشک میبینیم که این هنرمند، صنایع دستی و پارچه های قلم زنی را با فضای پست مدرن ترکیب کرده و یا ژینوس شهیدی تلاش کرده فضای گرم شهر کرمان را به شکل پست مدرن با استفاده از رنگ های تند و گرم نشان دهد و یا نیوشا نیوژپور نقش های فرش ایرانی را استریلیزه کرده و با ترکیب آنها در فضایی مدرن، اثر هنری متفاوتی را خلق کرده
است.
داوری به ویژگی آثار خودش در این نمایشگاه هم اشاره می کند و می گوید: در خلق آثار خودم از تکنیک اجرایی دوخت و دوز استفاده کرده ام و چون به نقاشی های ایرانی علاقه دارم از نقش مایه ها و موتیوهای ایرانی در فضای مدرن بهره برده ام.
این هنرمند در پایان سخنان خود تاکید میکند که گروه آرکادیا تمام تلاشش این است که هنر را کاربردی کند و مخاطب عام را جذب هنرهای مدرن نماید.
گفتنی است نمایشگاه گروهی نقاشی از روز جمعه 31 شهریورماه در نگارخانه تاروپود شیراز کار خود را آغاز کرده و به صورت رسمی تا روز پنجشنبه هفته جاری ادامه دارد، اما آن گونه که مسئولان این نگارخانه میگویند با توجه به قرارگرفتن در ماه محرم، تمدید این نمایشگاه نیز دور از انتظار نیست.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 750012
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.