مدیرکل میراث فرهنگی شیراز از مرمت خانه‌های قاجاری "توجه" و "آموزگار" واقع در بافت قدیمی این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایلنا،  مصیب امیری در خصوص مهمترین ویژگی‌های معماری این دو خانه تاریخی اظهار داشت: خانه آموزگار دارای سقف چوبی نقاشی شده، مقرنس‌کاری روی تاقچه‌های تالار و رف‌ها و یک بخاری گچبری شده است که یادآور هنر دوران صفویه و زندیه است.
 
امیری افزود: از ویژگی‌های شاخص خانه تاریخی توجه می‌توان به ایوان ستون‌دار این خانه که با تلفیقی از آجر و کاشی‌کار شده‌اند، درک‌های ارسی و ازاره‌های سنگی، ویژگی‌های هنری از جمله تزئینات گچبری با نقوش گیاهی بر سر درها و لبه طاق‌های ما بین ستون‌ها نام برد که یادآور زندگی مردمان دوره قاجار است.
 
مدیر کل میراث فرهنگی فارس درپایان به بخش‌های مرمتی این دوخانه و میزان اعتبار تخصیص یافته آن اشاره و خاطر نشان کرد: مرمت این دو خانه ثبتی، با عملیات خاکبرداری، مرمت در کف‌سازی و کف‌فرش حیاط، انجام زیر ساخت تاسیساتی مورد نیاز بنا و مرمت ازاره‌های حیاط، با اعتباری بالغ بر 800 میلیون ریال از در دست اجرا است.
 
خانه تاریخی آموزگار متعلق به دوره قاجار به شماره 4678 در دی ماه80 و خانه تاریخی توجه متعلق به دوره قاجار به شماره 31124 در شهریور ماه93 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.