زاهدیان نژاد با بیان اینکه پرونده شهر جهانی منبت تکمیل شده است، افزود: مرحله پایانی بررسی این پرونده آبان ماه خواهد بود و احتمال اینکه تا دو سه ماه دیگر این پرونده در فهرست یونسکو به ثبت برسد، وجود دارد.
به گفته معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، ثبت شهرهای جهانی در حوزه صنایع دستی مطابق یک برنامه زمانبندی شده در سراسر کشور می باشد.
وی ادامه داد: منبت شهر آباده گواهینامه سازمان بین المللی مالکیت فکری (وایپو) و نشان جغرافیا را دریافت کرد که این نشان، راه را برای جهانی شدن شهر آباده به عنوان شهر جهانی منبت کوتاه کرد.
به گفته زاهدیان نژاد اکنون منبت آباده در فهرست آثار ملی میراث ناملموس و معنوی ایران به نام این منطقه به ثبت رسیده است.
زاهدیان نژاد در بخش دیگری از این گفت وگو با اشاره به آماده سازی پرونده ثبت جهانی شهر خاتم، گفت: با برنامه ریزی های صورت گرفته، سال آینده شیراز به عنوان شهر جهانی خاتم معرفی خواهد شد.
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس ادامه داد: پرونده شهر جهانی خاتم در حال آماده سازی است و تکمیل آن نیازمند همکاری دیگر دستگاه ها و نهادهای دولتی و خصوصی است.
وی ادامه داد: برای ثبت جهانی شهرها باید یکسری اقدامات اولیه شامل المان سازی شهری در شیراز صورت بگیرد.
زاهدیان نژاد با تاکید بر اینکه استفاده از این المان های شهری یک ضرورت است، افزود: می طلبد در میادین شهر از المان های صنایع دستی و مرتبط با ثبت جهانی شهرها در این حوزه استفاده گردد.
معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی با اشاره به اینکه عنوان شهر جهانی گبه نیز به شهر فیروزآباد خواهد رسید، افزود: پرونده ثبت جهانی این شهر نیز در دست تهیه است.
بنا بر این گزارش نامورمطلق معاون صنایع دستی کشورنیز چندی قبل در این رابطه گفت: اگرما بتوانیم ۴۰ شهر در فهرست جهانی ثبت کنیم و بهطور جدی به آن بپردازیم وارد مرحله جدیدی از صادرات صنایع دستی خواهیم شد. به گفته وی، انتخاب شهرهای جهانی، بهانه و فرصت خوبی برای تعامل با کشورهای دیگر و داد و ستد با آنهاست و ما تاکنون توانستهایم شش شهر را به عنوان شهرهای جهانی و یک روستا را به ثبت برسانیم. اما این کافی نیست و لازم است همه نهادها و سازمانهای مرتبط، کنار هم قرار گیرند و زمینه را برای معرفی و توسعه صنایع دستی فراهم آورند.
بنا بر این گزارش مراحل ثبت یک شهر یا روستا در فهرست یونسکو سه مرحله دارد ،در مرحله اول پرونده تهیه و به شورای جهانی صنایعدستی ارسال میشود، در مرحله دوم ارزیابها به شهرهای نامزدشده سفر میکنند و در مرحله سوم رأیگیری برای ثبتجهانی این مکانها انجام میشود .
گفتنی است تا کنون مشهد به عنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی، تبریز شهر جهانی فرش، لالجین شهر جهانی سفال، اصفهان شهر جهانی صنایع دستی، سیرجان شهر جهانی گلیم و مریوان به خاطر داشتن کلاش؛ گونه ای پاپوش سنتی یا همان گیوه در فهرست جهانی ثبت شده اند. روستای کلپورگان در استان سیستان و بلوچستان هم بهعنوان دهکده جهانی سفال به ثبت رسیده است.
به گزارش خبرنگار ما منبت یکی از هنرها و صنایع دستی است که با توجه به اسناد و مدارک موجود پیشینه هنر منبت کاری در ایران به بیش از یک هزار و 500 سال قبل باز می گردد.در این هنر که از چوب استفاده می شود، نقش ها به صورت نقش برجسته بر روی زمینه کار قرار می گیرند.
هنر منبت کاری در استان فارس بیشتر در شهرهای آباده و شیراز رواج دارد و هنرمندان بیشماری در خدمت این هنر و صنعت بوده اند و امروزه در بسیاری از موزههای جهانی آثار هنری منبت کاران فارس وجود دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 744131
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.