از طراحی و نصب بیش از 50 تابلوی راهنما و تعریف مسیرهای گردشگری گرفته تا فنس کشی کاخ هزار و 700 ساله سروستان و شهر ساسانی گور و همکاری ایتالیایی ها به ارزش یک میلیارد تومان تنها بخشی از فعالیت های در حال انجام برای ثبت جهانی پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس است. این گفته علیرضا چاوردی مدیر محور ساسانی فیروزآباد و سروستان است.وی گفت: پرونده ثبت جهانی منظر باستان شناسی ساسانی فارس تکمیل شده است که در این پرونده آثاری چون قلعه دختر، کاخ اردشیر، شهر گور و نقوش برجسته ساسانی در شهرستان فیروزآباد، کاخ ساسانی سروستان و همچنین شهر بیشاپور و تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون وجود دارد.
در حال حاضر با همکاری یک گروه از باستان شناسان و مرمتگران ایتالیایی اقدامات حفاظتی، مرمت و ساماندهی این آثار در حال انجام است. به گفته وی طراحی و نصب 50 تابلو راهنما و تعریف مسیرهای گردشگری در این سایت های تاریخی صورت گرفته است.
مدیر محور ساسانی فیروزآباد و سروستان با بیان اینکه برای نخستین بار فنس کشی شهر گور و کاخ ساسانی سروستان انجام شده، افزود: این دو محوطه تاریخی فاقد حصار بودند و در حال حاضر دورتادور این آثار مهم و ارزشمند دوره ساسانی فنس کشی شده که بی شک بر حفاظت از آن تاثیر بسزایی دارد.
عسکری در ادامه گفت: با همکاری یک گروه از باستان شناسان و کارشناسان ایتالیایی نقوش برجسته این محور تاریخی لیزر اسکن شده و برنامه حفاظتی و مرمت آن نیز تعریف شده است.
عسکری اضافه کرد: بنابر برآوردهای صورت گرفته ارزش کاری فعالیت گروه متخصص و باستان شناس ایتالیایی بالغ بر یک میلیارد تومان می باشد. این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه آماده سازی این محور تاریخی با سرعت در حال انجام است، افزود: عملیات گستردهای در این حوزه تخصصی در حال انجام است، به طوری که می توان به ساماندهی و تعریف مسیرهای گردشگری در سایت های تاریخی فیروزآباد و یا پیاده راه سازی روستای آتشکده و فنس کشی بخش های مرکزی شهر گور و جابه جایی گورستان در حریم کاخ اردشیر اشاره کرد.مدیر محور ساسانی فیروزآباد و سروستان در ادامه بر لزوم ساماندهی این سایت های تاریخی تاکید کرد و گفت: چنین اقداماتی برای دفاع از ثبت پرونده منظر باستان شناسی ساسانی فارس ( که پیش از این به نام محور ساسانی فارس نامگذاری شده بود)ضروری است، چرا که هفته نخست مهرماه استان میزبان کارشناسان و بازرسین یونسکو برای ارزیابی محور است.عسکری گفت: طبق برنامهریزی های صورت گرفته بازرسین یونسکو برای ارزیابی این پرونده تا 10 روز دیگر (سوم مهرماه) به شیراز می آیند و برنامه ارزیابی آنها در این محور یک هفته به طول می انجامد.عسکری در ادامه با تقدیر از حمایت های مسئولین کشوری و استانی به ویژه مسئولین شهرستان های فیروزآباد، سروستان و کازرون، گفت: خوشبختانه مسئولین استان و شهرستان به حساسیت پروژه واقف هستند و تاکنون همکاری ها در این حوزه بسیار خوب بوده است که امیدواریم این پرونده بدون هیچ گونه مشکل در فهرست جهانی به ثبت برسد.
وی ادامه داد: ثبت جهانی این محور تاریخی فارس در واقع برند گردشگری استان محسوب می شود و تاثیر به سزایی در توسعه و رونق اقتصادی و گردشگری استان خواهد داشت.به گفته عسکری از میان تمام مناطق کشور، منطقه فارس بیشترین حجم آثار باستانی دوره ساسانی را در خود جای داده و به حداقل ترین تخمین می توان گفت بیش از سه هزار اثر دوره ساسانی در استان فارس وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بنیان معماری دوره اسلامی ریشه در دوره ساسانی دارد، افزود: نخستین گنبد جهان در فیروزآباد ساخته شده است .این باستان شناس ادامه داد: شاخص ترین آثار باستانی حکومت ساسانی شامل شهرهای مهمی نظیر بیشاپور، فیروزآباد، سروستان و داراب و وجود 30 نقش برجسته و همچنین مهمترین محورهای ارتباطی امروز منطقه فارس، در دوره ساسانی شکل گرفته است. به گفته عسکری وجود شهر بیشاپور در فاصله کمتر از 60 کیلومتر در شمال غربی فیروز آباد، شهر ساسانی سروستان در شمال شرقی آن، شهر دارابگرد و فسا در شرق این محور و فراشبند و میمند در مسیر فیروز آباد به سروستان، همه این شهرها از جمله شهرهایی هستند که در یک طرح جامع در دوره ساسانی طراحی و بنا شدند. امروز هم همین طرح جامع ساسانیان به عنوان دانش بشری در بافت و اقلیم ویژه هر کدام از این دشت ها به عنوان میراث جهانی قابل ارائه به میراث تمدنی جهان است. عسکری ادامه افزود:محدوده مرکزی فارس، محور ساسانی است و در این منطقه نه تنها ده ها شهر دوره ساسانی وجود دارد بلکه باید طرح جامع محور ساسانی این حوزه در چارچوب پلان مدیریتی ارزش های میراث جهانی سه دشت کازرون، فیروزآباد و سروستان در تمام برنامه های آمایش منطقه فارس سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در تمام برنامه ریزی های استانی و ملی لحاظ شوند. وی با بیان اینکه منطقه فیروزآباد، فراشبند، بیشاپور، کازرون، سروستان و داراب در کمربند مرکزی استان فارس، جایگاه ویژه تاریخی دارند، افزود: بی تردید ثبت این آثار در فهرست میراث جهانی در سال 1397 فارس را متحول خواهد کرد.
بنا بر این گزارش پیش از این مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس نیز از اجرای فاز سوم طرح استاندارد سازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور خبر داد و گفت: با توجه به اینکه شهر تاریخی بیشاپور به عنوان مقصد گردشگری جنوب غرب استان همواره پذیرای گسترده گردشگران داخلی و خارجی است، این پروژه در سه فاز برای خدمات رسانی مطلوب و بالا بردن زمان توقف گردشگران در مقاصد گردشگری طراحی شده است .
به گفته مصیب امیری در فاز اول این طرح عملیات استحکام و ایمن سازی، در فاز دوم ایجاد فضای خدمات رفاهی شامل چایخانه سنتی، نمازخانه، سرویس بهداشتی در ورودی بیشاپور وخارج از عرصه این شهر تاریخی ایجاد و اجرا شد و در حال حاضرفاز سوم این پروژه با هدف استاندارد سازی مسیر دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در دست اجرا می باشد.
همچنین در فاز سوم این طرح ایجاد رمپ ، پله و سنگ فرش اجرا می شودکه طبق پیش بینی ها طرح تا پایان شهریور ماه به اتمام میرسد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 742102
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.