در این یادداشت به قلم مهدی آماده سردبیر این روزنامه آمده است: مقوله حضور بانوان در مشاغل مختلف و افزایش سهم آنها در زمینه توسعه و رشد کشور، موضوع مهمی است که یکی از شعارهای دولت تدبیر و امید نیز بوده است.
حتی این مهم در انتخابات اردیبهشت سال جاری نیز مدنظر کاندیداهای ریاست جمهوری بود و دکتر روحانی سخنانی در افزایش سهم بانوان ایرانی در پست‌های اصلی مدیریت کشور مطرح کرد.
بدین ترتیب پس از پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ریاست جمهوری، جامعه انتظار داشت یک یا دو وزیر از بین بانوان در لیست وزرای پیشنهادی به مجلس دیده شود و امروز با توجه به رأی اعتماد نگرفتن وزیر نیرو و عدم معرفی فردی برای وزارت علوم هنوز این امید وجود دارد که یکی از هزاران زن شایسته ایرانی حداقل برای پست وزارت علوم معرفی شود که به احتمال زیاد مجلس نیز رأی اعتماد خواهد داد.
در کشورمان هستند بانوانی که توانایی و تجربه استانداری را دارند و دولت دوازدهم اگر در عمل به توانایی بانوان باور دارد بایستی چند استاندار زن را در استان‌های مختلف معرفی کند و به سایر استانداران نیز تأکید شود که در بخش مدیریت‌های میانی استان ها، مدیر کل هایی از بین بانوان انتخاب کنند.
در واقع اگر قرار است جامعه ایرانی به سمت رشد و توسعه واقعی حرکت کند، تنها راه آن شایسته سالاری در مدیریت‌هاست و اگر این شایسته سالاری در عمل اجرا نشود کشورمان هرگز یک کشور توسعه یافته نخواهد شد
به همین دلیل در مسیر شایسته سالاری در بسیاری مواقع برخی از مدیران جامعه بانوان شایسته تر از مدیران مرد هستند، اما هرگز به آنها اعتماد نمی شود و به عبارت ساده تر به آنها اجازه رشد و اول بودن در یک مجموعه داده نمی شود.
اما این یک واقعیت انکارناپذیر است و تجربه آن را اثبات کرده که در شرایط مساوی مدیران زن موفق تر از مدیران مرد هستند، چون بانوان تعهد بیشتری به کار دارند و در کشورهای مختلف توسعه‌یافته که فرصت‌های مدیریتی بانوان و آقایان برابر است آمار تخلف‌های مدیریتی، رانت خواری و اشتباه‌های فاحش بین مدیران زن به مراتب کمتر از مدیران مرد است.
بنابراین اگر قرار است شایسته سالاری در کشور ترویج شود، باید در عمل به مدیران زن بیشتر بهاء داد و به آنها فرصت مدیریت‌های کلان داده شود نه اینکه در بهترین شرایط در بعضی از مجموعه‌ها آنها را نفر دوم قرار داد.
به همین دلیل نخبگان جامعه منتظر بودند تا برای یک یا دو وزارتخانه از بین مدیران زن، نفراتی به مجلس معرفی شوند که هنوز هم این امکان وجود دارد و امیدواریم دکتر روحانی در این زمینه به وعده هایی که داد عمل کند و در ادامه چند استان ( نه یک استان به صورت نمادین) دارای استاندار زن شود و دولت دوازدهم زمینه ساز تحولی در این عرصه باشد.
جامعه ایرانی نیاز به باور بیشتر مدیران زن دارد و دولت دوازدهم می‌تواند زمینه ساز ایجاد این باور شود و اینگونه تاریخ در خصوص این دولت و اقدمی که انجام داد به نیکی یاد خواهد کرد. همانگونه که دولت اولِ اصلاحات، زمینه ساز شکل گیری شوراها شد، مهمی که در قانون اساسی دیده شده بود؛ اما با پیگیری دولت اصلاحات در سال 1378 عملیاتی شد و اولین دوره شوراهای شهر و روستا که گام بسیار بلندی در زمینه افزایش دموکراسی در مدیریت شهرها و روستاها و رفع مشکلات بود. مطمئن باشید بانوان به خوبی پاسخ اعتمادی که قرار است به آنها بشود را خواهند داد و یک وزیر زن، یک استاندار زن، یک مدیرکل زن و... اگر بهتر از یک وزیر یا استاندار مرد نباشد از آنها کمتر هم نیست؛ این روند شایسته‌سالاری، فرصت های بیشتری برای ایفای نقش به بانوان داده می‌شود.
6114/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.