به گزارش خبرنگار ایرنا ، ماجرای غم انگیز قتل آتنا اصلانی کودک اهل استان اردبیل، سوالات زیادی را درباره مقصر یا مقصران این اتفاق شوم به ذهن متبادر می‌سازد.
آتنا اولین دختری نبود که مورد هجوم یک بیمار پدوفیلی(کودک آزار) قرار گرفت و مطمئنا آخرین دختر هم نخواهد بود، همه کارشناسان و صاحبنظران بر این عقیده بودند که باید سطح آموزش های کودکان و سطح خودمراقبتی در این عرصه افزایش یابد و نقطه اتفاق در دیدگاههای کارشناسی بر این مدار شکل گرفت که کودک نخستین کسی است که می تواند در تنهایی و تاریکی و در چنگال خفاشان پدوفیلی از خود دفاع کند، نخستین حرکت دفاعی باید از کودک شروع شود.
آتنا قربانی ناآگاهی جامعه و طغیان میل اغواگرانه یک منحرف جنسی شد، در خلاء آموزشهای خودمراقبتی و در نبود آموزش های تخصصی آشنایی با آزارهای جنسی آتنای هفت ساله که به خوش زبانی هم معروف بود به جای بازی‌های کودکانه و بهره بردن از دوران شیرین کودکی سر از خانه‌ ابدی در آورد. اتفاقی جگرخراش که تا سال‌ها زخمش نابخشودنی و فراموش نشدنی باقی می‌ماند و درد جانکاهش تا ابد برای پدر و مادر آتنا خواهد ماند.
دانشگاه علوم پزشکی شیراز در اقدامی متناسب با نیاز جامعه ما اقدام به برگزاری دوره های آموزشی آشنایی کودکان و والدین آنها با آزار های جنسی کرده است ، اقدامی که با جمع کردن 200 کودک دور هم و تشریح مقوله آزار جنسی برای آنها کلید خورد.
این آموزش ها با حضور این کودکان شیرازی و والدین آنها در کارگاه آموزشی محافظت از خود و پیشگیری از آزار جنسی به همت کارشناسان مرکز خدمات جامع سلامت یقطین و مرکز بهداشت شهدای والفجر،شیراز برگزار شد.
کارشناس ناظر مرکز خدمات جامع سلامت یقطین شیراز دراین زمینه گفت: با توجه به شیوع مشکلات روحی و روانی و مساله کودک آزاری در جامعه و برای مقابله با آن، ضروری است کودکان و والدین آموزش های لازم برای برخورد با این مشکل را فرا بگیرند.
الهه نجفی افزود: هدف از اجرای این برنامه، آموزش به کودکان برای محافظت از خود و آموزش به والدین برای توجه به رفتارهای کودکان پس از مواجه شدن با آزارهای جنسی است.
او افزود: در این کارگاه مطالب سودمند همراه با پخش فیلم و پرسش و پاسخ از کودکان و اجرای مسابقه، به آنان آموزش داده شد.
پزشک و حقوقدان درمانگاه گلستان شیراز نیز در زمینه نقاط حساس بدن به کودکان آموزش داد که چگونه باید از آنها محافظت کنند و به افرادی که از کودکان خواسته های نابجا در مورد مسایل جنسی و نقاط حساس بدن دارند، 'نه' بگویند.
دکتر محمد جلیل بنایی ادامه داد: اگر کودکان نتوانستند مشکلات خود مانند کودک آزاری و به ویژه مسایل جنسی را به والدین خود بگویند، با شماره 123 اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و کمک بخواهند.
همچنین با پخش اسلاید آموزشی به والدین آموزش داده شد که اگر کودکان با چنین مسایلی مواجه شدند، علاوه بر تماس با شماره 123 می توانند این مشکل را با یک مشاور و یا پزشک مطرح کنند و از این افراد کمک بگیرند.
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مرکز خدمات جامع سلامت یقطین نیز در زمینه آزار جنسی گفت: به هر نوع تماس نامناسب که موجب آسیب جسمی و روحی به کودک شود، آزار جنسی گفته می شود.
مهدیه بهبهانی اضافه کرد: توجه به نشانه های کودک آزاری جنسی شامل پرخاشگری کودک، توجه به نقاشی کودک که قسمت های ناحیه جنسی را سیاه می کند و پنهان شدن کودک در پشت سر والدین در مواجهه با افراد غریبه از سوی والدین بسیار ضروری است.
در این کارگاه، مطالبی مانند آموزش تماس های ایمن و ناایمن، چگونگی محافظت، یاد گرفتن مهارت نه گفتن، برقراری رابطه با والدین و بیان مساله با والدین، به شرکت کنندگان ارایه شد.
این آموزش ها می تواند مقدمه ای باشد برای برخورد با موضوعی که تا کنون قبیح و زشت انگاشته شده اما اکنون چون دملی چرکین سرباز کرده و زمان آن است که جامعه ما چشم در چشم این غده چرکین با بررسی دقیق زوایای قتل آتنا و حوادثی مشابه که در سال‌های اخیر تعدادش هم کم نبوده است نگذاریم قتل دختران و پسران کوچکمان تکرار شود.
آتنا اصلانی دخترک هفت ساله اهل پارس آباد استان اردبیل تیرماه 96 به مدت 20 روز ناپدید شد و جسد او که قربانی آزار جنسی شده بود پس از جست و جوی فراوان در پارکینگ خودرو قاتل پیدا شد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.