رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در نشست هم اندیشی معاونین و شهرداران مناطق با اعضای شورای پنجم با اعلام این مطلب گفت: طبق وظایف و قانون، شورا در عزل و نصب هیچ کدام از مدیران و پرسنل شهرداری دخالت نمی کند اما ما بر کار آنها نظارت می کنیم و اگر شاهد نارضایتی مردم در بخشی باشیم به طور قطع تذکر میدهیم و از حقوق قانونی خود در راه دفاع از حقوق مردم استفاده خواهیم کرد.
سید احمد رضا دستغیب افزود: اعتقاد داریم که 3 بخش در یک شهر می توانند موجب پیشرفت و توسعه شهر شوند که شامل کارشناسان به عنوان بدنه تصمیم ساز شهر، نیروهای اجرایی شهرداری که کارهای شهر را انجام می دهند و در نهایت شورای شهر است که همگی باید در کنار هم برای توسعه شهر به کار گرفته شوند.
وی اضافه کرد: یکی از مواردی که باید در شهر مورد توجه قرار گیرد تکریم ارباب رجوع است و این تنها با تعارف بیسکویت و چای انجام نمی شود بلکه پیگیری امور مردم با دقت و سرعت، بهترین تکریم ارباب رجوع است.
دستغیب از انتقال پادگان ها و استفاده از فضای آنها به عنوان یکی از ضرورت های شهر یاد کرد و افزود: شیراز همواره به شهر گل و بلبل مشهور بوده اما امروز من از وضعیت گلکاری و فضای سبز شهر راضی نیستم.
وی خواستار توجه بیشتر به حفظ بافت تاریخی و فرهنگی شهر به عنوان گنجینه ای برای آیندگان شد.
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: در حوزه آموزش شهروندی نیز باید توجه ویژهای را شاهد باشیم و این زیبنده نیست که برخی فرق میان عبور از چراغ سبز و قرمز را نمی دانند. باید در حوزه آموزش حقوق شهروندی و فرهنگ شهروندی کارهای گسترده تری صورت گیرد.
سرپرست شهرداری شیراز هم گفت: تا روزی که در شهرداری شیراز هستیم خود را خادم مردم می دانیم اما شهرداری ها از جمله شهرداری شیراز دست تنها هستند و هیچ یاور و حامی ندارند. تنها حامی آنها شوراها هستند؛ از طرفی روز به روز عرصه بر مدیریت شهری تنگ تر می شود.
محمد حسن اسدی از مدیریت واحد شهری به عنوان پاشنه آشیل شهرداری شیراز یاد کرد و افزود: امروز نبود مدیریت واحد شهری تبدیل به پاشنه آشیل شهرداری شده و هرکسی در شهر ساز خود را می زند، در صورتی که تصویب لایحه مدیریت واحد شهری باید تبدیل به مطالبه اصلی شود.
وی با اشاره به وظایف 300 گانه شهرداریها، اضافه کرد: شهردار در شهرها 300 وظیفه اساسی دارد که از او ساقط نمی شود. در کنار مدیریت شهری یکی از مسایلی که باید مورد توجه شوراها قرار گیرد بحث لایحه درآمدهای پایدار است در حالی که امسال طی این مدت نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل شاهد 40 درصد کاهش ساخت وساز از نظر متراژ و تعداد پروانه و در نتیجه کاهش درآمدهای این بخش هستیم که تنها موردی که شاید بتواند این کاستی ها را جبران کند، اجرایی شدن این لایحه توسط دولت است.
معاون اجرایی شهرداری شیراز هم گفت: یکی از مشکلات شهر شیراز، عدم اجرای تصفیه خانه شماره 2 شیراز است. امروز در حالی که 1600 کیلومتر از عملیات خط انتقال فاضلاب شیراز انجام شده و 1500 کیلومتر دیگر باقی مانده اما هنوز تصفیه خانه شماره 2 تمام نشده و خروجی تصفیه خانه شماره یک تنها 200 لیتر بر ثانیه است. از طرفی 70 درصد فاضلاب شهر رها میشود و باعث ایجاد بوی نامطبوع و مشکلات بهداشتی در بخش هایی از شهر به ویژه ورودی شرق شیراز شده است.
رمضان امینی، نبود مدیریت شهری را به عنوان مشکل دیگر شهر مطرح کرد و افزود: امروز نبود مدیریت واحد شهری هزینه های زیادی روی دست شهر گذاشته که یکی از اقداماتی که شاید بتوان در این خلاء انجام داد بحث ایجاد کانالهای مشترک تاسیسات شهری است به گونه ای که حداقل می توان در مرکز شهر این کانال ها را ایجاد کرد تا از حفاری های وقت و بی وقت دستگاه های خدمات رسان جلوگیری شود.
وی گفت: امروز اوضاع به گونه ای شده که برای آنکه یک سیم برق جرقه نزند به جای جابه جایی کابل های برق، سر درختان شیراز را قطع می کنند.
امینی خواستار اجرایی شدن مصوبه سال 89 شورای شهر و انتقال پادگان های سطح شهر به خارج از شهر و تبدیل این مکانها به فضاهای سبز شد.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات شهر شیراز، افزایش روزافزون حاشیه نشینی است. اوضاع به گونه ای شده که در برخی نقاط شهر، نرخ مهاجرپذیری به بالای 14 درصد رسیده است. این حاشیه نشینی ها باعث ایجاد برخی مشاغل مزاحم از جمله وانت بارهای فروش میوه و تره بار میشود که امروز علی رغم ساماندهی 540 وانت و توقیف 1500 وانت بار، باز هم این مشکل رفع نشده است.
معاون اجرایی شهرداری شیراز از ساختمانهای فرسوده به عنوان یکی از تهدیدهای اساسی شهر یاد کرد و گفت: ساختمان های فرسوده خصوصی، دولتی و به ویژه ساختمان های فرسوده میراثی در بافت تاریخی و فرهنگی یکی از تهدیدهای شهر است که حتی امکان دارد برخی از این ساختمانها با یک حرکت فرو بریزند و عمده مشکلات ما در این زمینه با ساختمان های میراثی است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: ما در موضوع حمل ونقل به حمل ونقل انسان محور و سبز نیاز داریم.
ناصر شمس با اشاره به تعاملات این حوزه با دانشگاه ها، گفت: در این زمینه یکی از مواردی که همواره مورد توجه ماست، توسعه حمل ونقل عمومی است که به این منظور حمل ونقل عمومی را در 7 بند تعریف کرده ایم و در صورت اجازه شورا، این موارد را ارائه می دهیم.
وی از توسعه شبکه فیبرنوری شهرداری شیراز خبر داد و افزود: در همه جا فیبرنوری متعلق به شهر است و اپراتورها تنها با استفاده از این شبکه، تبادل دیتا می کنند.
همتی بوشهری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز هم ضمن ارائه گزارشی از فعالیتهای این حوزه گفت: یکی از کلانشهرهایی که طی چندسال گذشته در حوزه فرهنگی و ورزشی بسیار خوب درخشیده، شیراز است که در آن اقدامات مهم و اساسی در حوزه فرهنگی صورت گرفته است.
اسماعیلی، شهردار منطقه یک شیراز هم گفت: من دو پیشنهاد دارم که می تواند تا حدود زیادی به شهر کمک کند که یکی تشکیل کارگروه ویژه هماهنگی میان دستگاه های خدمات رسان و دوم تشکیل کارگروهی برای حفظ و احیای باغ های قصردشت است که ایجاد این دو کارگروه می تواند باعث حل بسیاری از مشکلات شهر شود.
اکبری، شهردار منطقه 2 شیراز هم با اشاره به نابسامانی یکی از بولوارهای قدیمی شهر گفت: بولوار مدرس به طول 7 کیلومتر در گذشته به عنوان یکی از زیباترین بولوارهای شهر در مسیر ورودی فرودگاه قرار داشت اما ساخت وسازهای مترو باعث شده که زیبایی این بولوار از میان برود که جا دارد فکری به حال ساماندهی و زیباسازی آن شود.
شهردار منطقه 6 شهرداری شیراز هم گفت: من نمی دانم چرا شهرداری که از بدو تولد یک فرد تا خاکسپاری او خدمات ارائه می دهد باید مورد نامهربانی برخی قرار گیرد و ما هنوز باید شاهد تخریب تاسیسات شهری توسط برخی باشیم!
شیلا جهان جاه تنها شهردار زن مناطق شیراز افزود: یکی از مباحثی که جا دارد مدیریت شهر در آینده به دنبال آن باشد، بازنگری در گروه بندی باغهای قصردشت است چرا که ما امروز شاهد هستیم برخی باغ ها در پهنه بندی گروه یک قرار دارند که حتی یک درخت هم در آنها وجود ندارد و اجازه تغییر کاربری هم نمی دهند، اما در عوض در گروه 5 باغ هایی قرار دارد که مملو از درخت است اما اجازه تغییر کاربری و ساخت وساز را دارند.
مسعودی شهردار منطقه 7 شیراز هم گفت: یکی از مشکلات شهر شیراز، بحث حاشیه نشینی و پیوستن مناطق روستایی اطراف به شهر است که جز افزایش گرفتاری های شهر چیزی
به دنبال ندارد.
شهدوست، شهردار منطقه 5 شیراز نیز تنها راه نجات و پیشرفت شهر را توجه به حوزه گردشگری دانست و گفت: از این راه می توانیم شیراز را به جایگاه اصلی خود برسانیم. البته هم اکنون نیز 150 پروژه گردشگری در شهر در حال ساخت است.
نایب رئیس شورای شهر شیراز هم در این جلسه گفت: بهترین سرمایه هر سازمان، سرمایه انسانی است. مدیران میانی نقش مهمی در زمینه موفقیت سازمان ها دارند و رویکرد شورای پنجم در به کارگیری مدیران میانی شهرداری مثبت است. در این زمینه به مدیران رده های مختلف شهرداری که در حال فعالیت هستند اطمینان میدهیم. همچنین امنیت شغلی مدیران میانی می تواند به شهر کمک کند.
صبوری افزود: یکی دیگر از مباحثی که در شهر باید برای کاهش هزینه ها به دنبال آن باشیم ایجاد کانال مشترک تاسیسات شهری است و باید در شورای پنجم یک بار برای همیشه این مشکل را حل کنیم.
سیروس پاک فطرت دیگر عضو شورای شهر شیراز هم گفت: تکریم ارباب رجوع و توجه به حقوق کارکنان دستگاه ها از مهم ترین مواردی است که شورای شهر باید مدنظر داشته باشد و در کنار آن باید جلوی شایعات درخصوص تغییر و تحولات گسترده در شهرداری نیز گرفته شود تا مدیران شهرداری در آرامش به خدمت رسانی به مردم کمک کنند.
نواب قائدی دیگر عضو شورای شهر نیز برخورد مناسب مدیران با کارکنان شهرداری را باعث برخورد مناسب کارکنان با مردم و تکریم ارباب رجوع دانست.
عبدالرزاق موسوی عضو شورا هم گفت: کار در سیستم اداری ما بسیار سخت است چرا که فعالیت های این سیستم به خوبی تعریف نشده و همه خود را طلبکار می دانند. ما و شهرداری خود را یکی می دانیم و همه یک هدف را دنبال می کنیم و باید حفظ قانون و اخلاق و در کنار آن پاسخگویی به مردم در اولویت فعالیت های ما باشد.
عضو دیگر شورا هم اظهارداشت: ما زمانی می توانیم از طرح جامع و یکپارچه شدن امور در خارج حوزه شهرداری سخن بگوییم که ابتدا این یکپارچگی را در سیستم خود و در شهرداری ایجاد کنیم و بعد از دیگران برای یکپارچه شدن سیستم دعوت کنیم.
حاجتی افزود: رویکرد شورای شهر شیراز در حوزه حمل ونقل، رفتن به سمت حمل ونقل عمومی است و باید از انجام هرگونه اقدامی به ویژه در نقاط مرکزی شهر که باعث ایجاد انگیزه برای حضور افراد با خودرو در این محل ها می شود، خودداری شود.
سولماز دهقانی عضو دیگر شورای شهر نیز گفت: یکی از مسایلی که باید در آینده به آن توجه شود ایجاد یک سیستم رفاهی برای کارکنان شهرداری و در کنار آن به روز کردن دانش پرسنل شهرداری است.
نوذر امامی دیگر عضو شورای پنجم هم بیان کرد: ما نمایندگان مردم شیراز هستیم و در جایگاهی قرار داریم که باید از حق مردم دفاع کنیم. در این زمینه باید در راه انجام وظایف خود، شفاف سازی نماییم چرا که ما زبان گویای مردم هستیم.
عضو شورای شهر شیراز ادامه داد: اولویت اصلی ما در این دوره باید جذب سرمایه گذار باشد و در کنار آن با توجه به ظرفیت شیراز، بودجه شهر حتی می تواند بیشتر از بودجه فعلی باشد.
وی با اشاره به سهم بالای شهرداری در پرونده های دادگستری گفت: در این رابطه بهتر است پرسنل شهرداری رابطه خود را با مردم بهتر کنند. این در حالی است که به گفته یکی از مسئولین دادگستری، هم اکنون 1700 پرونده برای شهرداری شیراز تشکیل شده است.
سخنگوی شورای شهر شیراز هم گفت: حفظ کرامت انسانی باید به دور از قانون شکنی باشد اما متاسفانه در برخی مواقع بعضی افراد، تکریم ارباب رجوع را با قانون شکنی و دورزدن قانون اشتباه می گیرند.
علی ناصری خطاب به مدیران شهرداری شیراز گفت: از هر طریقی اجازه ندهید در باتلاق شایعات گرفتار شوید. عده ای می خواهند از این آب گل آلود ماهی بگیرند. وی خواستار توجه به تحقق بودجه امسال شد.
مقیمی عضو دیگر شورا هم گفت: باید دید نقش معاونین و مدیران در تصمیمات گذشته شهردار کجاست و آنها تنها مجری بوده اند یا در تصمیم گیری ها هم نقش داشته اند؟

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 731316
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.