سید امیرسامع عصر دوشنبه دردویست و سی و نهمین جلسه رسمی این شورا با ارایه گزارشی از روند اجرایی ساخت شهرک یاد شده افزود: در این شهرک کلیه خدمات خودرویی لازم و مورد نیاز شهروندان پیش بینی شده است.
وی مساحت این طرح را 30 هکتار و متشکل از 6 فاز دانست، و افزود: هر بخش آن دارای سه بلوک 240 واحدی است، و حدود هزار و 500 واحد صنفی و خدماتی داخل این شهرک ایجاد می شود.
شهرک خودرویی قم با زیربنای 150 هزار مترمربع در راستای اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها در بلوار شهید رجایی و در مجاورت میدان میوه و تره بار قم در حال احداث است.
در این شهرک تمام خدمات مرتبط با خودروهای سبک ارائه می‌شود و خدمات مختلف موجود در شهر از جمله خدمات بانکی، رستوران، مسجد، پاساژ و خدمات عمومی در آن پیش بینی شده است.
احداث 66 نمایشگاه و 218 تعمیرگاه درفاز نخست این شهرک پیش بینی شده است اما طرح شهرک کاملا باز بوده و امکان تغییرات وجود دارد.
سامع با تاکید بر اینکه پیمانکار و سرمایه گذار باید طبق برنامه زمان بندی شده کار را انجام دهد، اضافه کرد: 57 درصد سهم متعلق به مشارکت کننده است و 33 درصد آن نیز سهم شهرداری محسوب می شود.
وی اذعان داشت: طبق پیش بینی صورت گرفته در قرارداد، درصورت انجام پیش فروش ، مبلغ مورد نظر در صندوقی ذخیره شده و 33 درصد آن توسط شهرداری برداشت، 47 درصد آن به سرمایه گذار واگذار، و 10 درصد نیز به عنوان ضمانت تا تکمیل کامل طرح در صندوق باقی می ماند.
معاون شهردار قم همچنین با اشاره به پایان یافتن کارهای مربوط به نازک کاری بلوک شماره یک این شهرک که از 100 واحد صنفی تشکیل شده، اضافه کرد: فاز 2 نیز در مرحله ایجاد سقف و ستون است و کل طرح خاکبرداری شده و قرار است تا پایان سال جاری 2 بلوک دیگر را از سرمایه گذار تحویل بگیریم.
سامع شهرک خدمات خودرویی را یک طرح اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ذکر، و با اشاره به پیش بینی ایجاد یک کمیته راهبردی به همین منظور، افزود: با توجه به ضرورت برخورد با صنوف مزاحم ، این حرکت از سوی شهرداری قم آغاز شده و اصناف مرتبط شناسنامه دار می شوند.
وی با اشاره به تلاش های انجام شده جهت اطلاع رسانی و فرهنگ سازی و همچنین ایجاد جذابیت در درون شهرک افزود: دقیقا طوری برنامه ریزی شده که فقط کسانی که جزو اصناف مزاحم هستند واحدها را خریداری کنند.
وی با اشاره به برنامه ریزی برای پیش فروش واحدها در هر مرحله ، از آماده سازی نخستین مرحله آن ، و انجام اطلاع رسانی و تبلیغات شهری خبر داد، و گفت: با توجه به اینکه مقرر شده سرمایه گذار ورودی شهرک و اطراف بلوک یک را کاملا آماده سازی کند، احتمال می رود اوایل سال 97 بتوانیم یک سری خدمات مرتبط با خودرو را ارایه کنیم.
صورتجلسه قرار داد ساخت شهرک خودرویی و اخذ تعهد از طرف دوم قرار داد درخصوص انجام زیر ساخت ها از لوایح مطرح شده در این جلسه بود که به پیشنهاد شهردار و بیشتر اعضاء برای بررسی بیشتر به کمیسیون های خدمات شهری و تلفیق ارجاع داده شد.

** شهردار قم نیز در پایان این جلسه صنوف مزاحم را یکی از عارضه های شهر قم توصیف و با ضروری خواندن جمع آوری آنها، گفت: ساماندهی صنوف مزاحم از وظایف شهرداری است و در صورت عدم جذب سرمایه های بخش خصوصی، شهرداری باید در این زمینه سرمایه گذاری کند.
سید مرتضی سقائیان نژاد با بیان اینکه رویکردمان به برخی طرح های عمرانی کسب سود نباشد، افزود: نباید در مورد این لایحه وارد جزئیات شویم بلکه باید برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارسال و خدماتی بودن این طرح بیش از هر چیز دیگر مد نظر قرار گیرد.

** دراین جلسه همچنین اعضا ضمن موافقت با مطرح شدن 2 فوریتی لایحه اخذ مجوز خرید و واگذاری 260 میلیارد ریال میل گرد به پیمانکاران طرح های مختلف عمران شهری ، به اتفاق آراء آن را تصویب کردند.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم دراین رابطه اظهار داشت: شهرداری قم در راستای صرفه و صلاح خود و کاهش هزینه های طرح های عمرانی و تسریع در اجرای آنها در نظر دارد نسبت به خرید و واگذاری میل گرد در اندازه های 12 الی 42 متری از محل ردیف های پیش بینی شده برای پیمانکاران اقدام کند.
حسن بختیاری با بیان اینکه 20 میلیارد ریال از این مبلغ برای احداث رمپ و لوپ پل 9 دی است، افزود: 150 میلیارد ریال آن نیز برای طراحی و احداث تقاطع غیر همسطح بلوار امام علی (ع) با اتوبان خلیج فارس و همچنین تقاطع غیر همسطح بلوار شهید کریمی با بلوار پیامبر اعظم ، تقاطع غیر همسطح ولی عصر (عج) با بلوار آیت الله بروجردی (ره) و احداث ورودی پارکینگ زائر هر کدام به میزان 20 میلیارد ریال و در نهایت احداث پارکینگ طبقاتی نیز 30 میلیارد ریال از کل این مبلغ را به خود اختصاص می دهد.
علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیر بنایی شهرداری قم نیز مشکلات مالی موجود در طرح های عمرانی و تغییر نرخ و افزایش روز افزون میل گرد را از جمله علل طرح 2 فوریتی این لایحه عنوان کرد.

**اخذ مجوز گشایش حساب فاینانس نزد بانک سپه به منظور خرید ناوگان قطار شهری نیز از دیگر لوایح تصویبی این جلسه بود.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است که در مرحله نخست مسیر قلعه کامکار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌ شود.
7403 / 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.