جمال رازقی در مراسم تقدیر از فعالان رسانه ای همکار با اتاق بازرگانی شیراز گفت: از برخی مقامات دولتی از جمله معاون اقتصادی استانداری، مدیر کل دفتر اقتصادی استانداری، مدیر کل امور مالیاتی، تامین اجتماعی، دادگستری و سازمان صنعت و معدن به واسطه ارتباط تنگاتنگ با اتاق بازرگانی و تلاش برای رفع دغدغه فعالان اقتصادی تشکر می کنم اما شدیداً از نمایندگان مردم فارس در مجلس گلایه دارم که علی رغم انتظاری که از این 18 نماینده می رفت، حضورشان در اتاق بسیار کمرنگ بوده و به جرات می گویم 10 نماینده مردم فارس در این دو سال حتی یک بار هم پایشان را در اتاق بازرگانی نگذاشته اند.
وی با اشاره به این که اولویت اول کشور، رفع مشکلات اقتصادی است، افزود: انتظار می رود نمایندگان مردم در مجلس به جای حضور در مسجد روستاها و دیدار چهره به چهره، به اتاق بازرگانی بیایند چرا که در صورت حل مشکلات اقتصادی استان، مزایای آن شامل حال روستائیان نیز خواهد شد.
رازقی با بیان این که حتی حاضر شدیم برای نمایندگان مجلس دفتر جداگانه ای در اتاق بازرگانی اختصاص دهیم، ادامه داد: با وجود همه این تلاش ها، نمایندگان فارس حاضر نشدند به اتاق بازرگانی بیایند و هیچ وقت آن ها را با هم در اتاق بازرگانی ندیدیم، نامه هم که می زنیم و دعوت رسمی می کنیم حداکثر سه نماینده می آیند که گاهی هم دیر به جلسه می رسند و زود هم می روند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان داشت: در کشور موضوعی مهم تر از اقتصاد نداریم و سوال این است که اگر نماینده ای حل مشکلات اقتصادی استان برایش دغدغه نیست، پس دغدغه اش چیست؟
رازقی تصریح کرد: متاسفانه گاهی نمایندگان نه تنها همراهی نمی کنند بلکه علیه بخش خصوصی هم جبهه می گیرند، نمونه واضح آن آقای زارع نماینده مردم آباده در مجلس است که از تریبون در اختیارش، اتهامات شدیدی را به بخش خصوصی زد و وقتی اعتراض اتاق بازرگانی ایران را دید، مجبور به عذرخواهی شد. این معضل از دو منظر قابل بررسی است؛ اول آن که چرا یک نماینده حرفی بزند که بعد مجبور به عذرخواهی شود، دوم آن که حرف هایش در یک مقطعی تاثیر سوء بر فعالیت بخش خصوصی داشت و با وجود عذرخواهی اش، چگونه می خواهد این تاثیر سوء را برطرف کند؟
وی یادآور شد: در استان هایی که توسعه صنعتی پیدا کرده اند همچون استان کرمان، نمایندگان آن استان حضور مستمر در اتاق بازرگانی مربوطه دارند اما در فارس باید گفت که نمایندگان شیراز و استان ظاهراً دغدغه اقتصاد ندارند و این خیلی بد است که مساله اول کشور اقتصاد باشد اما نمایندگان فارس با بزرگ ترین تشکل اقتصادی استان ارتباطی نداشته باشند.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز در بخش دیگری از سخنان خود، خواستار توجه به تولید پایدار در حوزه کالا و خدمات به جای پرداختن صرف به اشتغال شد و افزود: سال هاست به جای حمایت از تولید پایدار به سمت اشتغال پایدار رفته ایم، این در حالی است که تا تولید پایدار نباشد اشتغال پایدار هم اتفاق نخواهد افتاد.
وی بیان داشت: فراهم شدن فضا برای تولید پایدار در گرو بهبود فضای کسب و کار است و شاید اگر به بندهای قانون فضای کسب و کار که اجرایی نشده و یا ناقص اجرا شده، توجه می کردیم، بهبود واقعی فضای کسب و کار اتفاق می افتاد، بهبودی که وظیفه ارکان نظام و همراه کردن مردم در این مسیر سخت است.
رازقی با تاکید بر این که اقتصاد کشور نیاز به جراحی عمیق دارد، ادامه داد: همگی باید آمادگی درد ناشی از این جراحی را داشته باشیم.
وی از جمله این جراحی ها را ساماندهی وضعیت پولی کشور دانست و گفت: 8600 تا 8700 بانک و موسسه اعتباری در کشور مسابقه جذب سپرده ها با هم گذاشته اند و گرچه شاید دیگر اثری از وعده و وعیدهای آن ها در پشت شیشه بانک ها نباشد اما در عمل با وعده های آن چنانی کاری کرده اند که 85 درصد منابع بانک ها تبدیل به سپرده های بلند مدت شده است که این یک فاجعه است.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز تصریح کرد: اسفبار آنجاست که عده ای از بانک های خارجی با نرخ سود 2 تا 3 درصد وام می گیرند و با تبدیل آن به ریال، آن را با نرخ 23 تا 25 درصد در بانک های ایران سپرده گذاری کرده و سر هر ماه سود آن را تبدیل به ارز کرده و از کشور خارج می کنند و در حقیقت به همین راحتی منابع پولی کشور را از دست می دهیم.
رازقی با بیان این که پول هایی که قبلاً وارد سفته بازی زمین و مسکن و یا قاچاق کالا می شد، وارد سپرده های بلند مدت بانکی به دلیل سود آوری آن می شود، افزود: دلیل این معضل آن است که فضا را برای تولید ایجاد نکرده ایم. در کجای دنیا می توان با نرخ سود 30 درصد بانکی به تولید رقابت پذیر پرداخت، آن هم در شرایطی که عمده درآمد مالیاتی از طریق صنعت قرار است محقق شود؟
وی گفت: درآمد مالیاتی 80 هزار میلیارد تومانی پارسال، امسال به 116 هزار میلیارد تومان رسیده، آن هم در شرایطی که سقف معافیت مالیات بر حقوق افزایش یافته و علاوه بر آن میزان مالیات واحدهای صنفی هم قرار است مطابق پارسال محاسبه شود. در چنین شرایطی آیا غیر این است که این 36 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی اضافه ای که امسال قرار است محقق شود از جیب تولید کننده باید پرداخت شود؟
رازقی با تاکید بر این که تمامی این موارد جزء موانع تولید و کسب و کار است ادامه داد: از دیگر موانع موجود در این زمینه قوانین تامین اجتماعی است که انتظار می رود دولت دوازدهم اصلاح قانون کار را در دستور کار خود قرار دهد.
وی با اشاره به هزینه 19 تا 20 هزار میلیارد تومانی کشور که دولت برای پرداخت حقوق و یارانه تقبل می کند، افزود: آیا از مجموع درآمد فروش نفت و مالیات، رقمی اضاف می آید که قرار باشد برای بهبود فضای کسب و کار، هزینه ایجاد زیرساخت گردد یا این که باید همچنان شاهد فشار تامین هزینه های کشور بر روی تولید در نتیجه بحران قیمت تمام شده باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز با تاکید بر اینکه از دولت آقای روحانی انتظار دولت کار و نه دولت رفاه را داریم افزود: جراحی سنگین دولت حتی باید شامل حال سیاست های حمایتی هم شود، که از جمله آن سیاست حمایت از رونق تولید است که گاهی مانند گریه کردن بر سر قبری است که هیچ مرده ای در آن نیست و با گریه و زاری هم آن مرده زنده نخواهد شد.
وی در توضیح بیشتر گفت: گاهی تسهیلات طرح رونق تولید به واحدی داده می شود که به معنای واقعی از پا افتاده است و هیچ چاره ای برای آن نیست. واحدهای تولیدی به اصطلاح مرده در استان زیاد داریم و با دادن پول این مرده ها زنده نمی شوند و فقط باید گفت: انا ا... و اناالیه راجعون.
رازقی بیان داشت: در همه جای دنیا برخی واحدهای تولید بعد از مدتی از بین می روند و واحدهای دیگر جای آن را می گیرند اما در ایران می خواهیم به زور با پول مرده ای را زنده کرده و در حقیقت واحدهای دارای بدهی را بدهکار تر از قبل می کنیم این در حالی است که این پول باید به واحدهای دارای رونق بدهیم تا موجبات افزایش تولید و اشتغال و به اصطلاح زاد و ولد آن ها را فراهم کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی شیراز بیان داشت: ای کاش مسئولین آماری از اشتغال و تولید از محل 16 هزار میلیارد تومان تسهیلاتی که پارسال پرداخت شد ارایه می دادند، آماری که ما نداریم.
وی گفت: در پرداخت تسهیلات رونق تولید به 4 روش می توانیم عمل کنیم، پرداخت تسهیلات به واحدهایی که به معنای واقعی از بین رفته اند، پرداخت به واحدهای نیمه جانی که امیدی به سرپا شدنشان نیست، پرداخت به واحدهایی که با تزریق نقدینگی از بحران بیرون می آیند و یا پرداخت به واحدهای پویا و سر حالی که می توانند به رونق تولید و اشتغال و به اصطلاح تولید مثل بپردازند که به نظرم این تسهیلات باید به دو دسته آخر پرداخت شود.
رازقی با بیان اینکه رسانه ها در ایجاد رویه صحیح اقتصاد می توانند تاثیر گذار باشند افزود: امیدوارم همه خبرنگاران و اصحاب رسانه به آن درجه از شجاعت و مسئولیت پذیری برسند که در انعکاس واقعیت ها، سالم سازی و ایجاد فضای سالم رقابت موثر تر باشند.
وی یادآور شد: لازمه اقتصاد آزاد، دموکراسی است و این مهم بدون وجود خبرنگاران شجاع امکان پذیر نیست.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718910
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.