دکتر سید مرتضی موسوی در همایش «دختران سرزمین من، حمایت های روانی، اجتماعی،‌ توسعه پایدار» که در شیراز برگزار شد افزود:‌ این وضعیت به نحوی است که هم سن ازدواج بالا رفته و هم تمایل به فرزنددار شدن کاهش یافته و درصدی از دختران می گویند اگر مرد خوب سراغ دارید ما قبول می کنیم و به نوعی عدم اعتماد به همسران آینده باعث شده برخی دختران ترجیح دهند مجرد باشند.
وی گفت: ‌آسیب های اجتماعی و از جمله اعتیاد نیز باعث شده که سن ازدواج بالا رود‌ به طوری که طبق آمارهای موجود میانگین سن ازدواج در دختران کشور به 25 و در پسران به 27 سال رسیده و این میزان در بین دختران فارس 27 سال و پسران 29 سال می باشد؛ 5 درصد دختران ما در تجرد قطعی به سر می برند یعنی بالای 40 سال سن دارند و ازدواج نکرده اند و آمار تجرد قطعی افزایش یافته که این موضوع نگران کننده است.
دکتر موسوی ادامه داد: بیشترین آمار دختران مجرد ما مربوط به متولدین دهه 60 است و این مساله به دلیل نرخ رشد جمعیت در آن سال ها است که پسران دم بخت کمتر از دختران بودند و سیاستگذاری درستی در خصوص هرم جمعیتی نداشتیم؛ عدم اعتماد به مردان،‌ فقر و بیکاری آن ها نیز از جمله دلایل افزایش دختران مجرد طی سال های اخیر است.
وی عنوان کرد: ‌دختران در دنیای امروزی نقش عمده ای دارند و نقش زنان به عنوان نیمی از جمعیت انکار ناپذیر است و اگر می خواهیم در آینده جامعه ای سالمی داشته باشیم باید دختران سالمی را چه از نظر جسمی و چه روانی تربیت کنیم.
رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز نیز گفت: پیشرفت جامعه مرهون وجود دختران و زنان شایسته بوده و در سخنان ائمه، پیشوایان دینی و قرآن کریم مطالب بسیار جالب و بدیع در رابطه با بانوان و دختران وجود دارد.
رشید رشیدی ادامه داد:‌ در قانون پیش بینی شده که اگر زوجین جدا از هم زندگی می کنند و راجع به حضانت دختر با هم توافق ندارند دادگاه تعیین تکلیف کند و تا سن 7 سالگی اولویت با مادر است.
وی یادآور شد: اما در مورد والدینی که جدا نشده اند و از فرزند به خوبی مراقبت نمی کنند و بد سرپرست هستند قانون تعیین تکلیف نکرده و این ضعفی است که باید به آن پرداخته شود.
رشیدی عنوان کرد:‌ الزام پدر به پرداخت نفقه از دیگر حقوق دختران ما است و در صورت عدم رعایت از نظر قانونی مجازات دارد.
وی گفت: در خصوص دریافت مهریه تا 110 سکه و یا معادل آن از نظر ریالی از زنان حمایت مطلق می کنیم و پشتیبان حقوق آن ها هستیم و به طور کلی و در حالت عادی هم زن می تواند تا زمان پرداخت مهریه از وظایف و تکالیفی که در مقابل مرد دارد امتناع کند.
رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز یادآور شد: از دیگر حمایت هایی که از زنان در قوانین ما می شود حمایت از آن ها در بحث هزینه های دادرسی است؛ زنان همچنین می توانند قبل از ابلاغ پرداخت مهریه به شوهر از سوی دادگاه، اموال و دارایی های او را توقیف کنند تا مرد اقدام به انتقال اموال به دیگران قبل از انجام بررسی ها برای پرداخت مهریه نکند.
رشیدی گفت: پشتوانه اصلی مردان زنان بوده اند و هر جا در تاریخ مرد شجاعی پیدا شده‌، در کنار آن زن شجاع تری بوده؛ هر جا که نشاط و طراوتی وجود دارد حضور یک همسر، مادر و یا دختر خوب تاثیر گذار بوده است.
رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز یادآور شد: من به شخصه خدای متعال را به خاطر همسر و دختر خوب ستایش کرده و می کنم و از همه مردان خواستارم تصمیم بگیرند خدای متعال را به خاطر این نعمت و حسنات سپاسگزار باشند و به طور مثال یک روز به اداره نرویم و کارهای خانه را انجام دهیم.
رشیدی گفت:‌ در کشور ما بانوان دانشمند و فرهیخته بسیاری وجود دارد و به همین دلیل سرمان در بین جوامع مختلف همیشه بلند بوده است.
عضو هیات علمی و استاد دانشگاه شیراز نیز با بیان این که واقع بینانه باید به مساله دختران در جامعه بنگریم، گفت: ‌متاسفانه در حال حاضر وضعیت دختران را در جامعه داریم جزیره ای بررسی می کنیم و ما دانشگاهیان هم فقط صحبتش را می نماییم.
دکتر البرزی افزود: هر تحولی که در کشورمان رخ می دهد می گوییم برویم با آن بجنگیم،‌ مثلاً به جنگ شبکه های ماهواره ای برویم به جای این که ببینیم چطور باید یاد بگیریم و به دلیل همین برخوردهای غیر منطقی معمولاً شکست می خوریم.
وی یادآور شد:‌ در حالی که دختران در گذشته مادرانی با سواد و با تحصیلات دانشگاهی نداشتند، درصد بالایی از مادران فعلی با وجود این که 60 درصد ورودی های دانشگاه های ما دخترند مادر،‌ همسر و عضو اجتماع خوبی نمی توانند باشند.
دکتر البرزی یاد‌آور شد:‌ در جامعه ای که دختران ما دایم از خود عکس می گیرند و می گذارند تا در اینستاگرام لایک شود باید بر روی این مسایل بیشتر تأمل کرد؛ وقتی که دختران ما توانمند هستند اما فقر حرکتی دارند و نمی دانند که چطور صحیح بر روی صندلی بنشینند من به عنوان دانشگاهی نگران می شوم.
وی گفت: اگر حوالی ساعت 7-6 عصر به بولوار چمران بروید دخترانی را می بینید که دست فروشی می کنند و 80 درصد آن ها هم معتاد هستند و باید بگوییم که بحران هویت مشکلاتی به وجود آورده است و در موارد بسیاری به خصوص در دو دهه گذشته به جای حل کردن مساله، صورت مساله را پاک کردیم و فقط جنگیدیم و شکست خوردیم.
دکتر البرزی عنوان کرد:‌ باید به قضایا واقع بینانه و صادقانه نگاه کنیم، ‌اگر فرهنگسراهای شهرداری برای دستیابی به اهداف مطلوب بنا می شود باید برنامه هایی اصولی هم برای آن ها در نظر گرفت.
وی گفت: وقت های مطب های روانپزشکان دیگر چند ماهه شده است و این عمل کردن های جزیره ای هیچ گاه نتوانسته موفقیت آمیز باشد و بزرگ ترین امر، سرمایه گذاری در نیروی انسانی است.
این استاد دانشگاه شیراز افزود: ‌این که می گوییم دختر رحمت است، ‌برای رحمت بودن آن در جامعه چه کاری شده و آیا این هدیه آسمانی باید تحت خشونت ها به اشکال مختلف قرار گیرد؟!
وی با اشاره به اهمیت هویت یابی از زمان آغاز آموزش های رسمی عنوان کرد:‌ در گذشته گوشت غذا متعلق به آقای خانه بود و آبگوشت آن را مادر میل می کرد و بچه ها فقط نان در آبگوشت می زدند و می خوردند و بسیار هم شاد بودند.
دکتر البرزی گفت: ‌به دلیل مسایل موجود فرزندان یا دچار آزادی مطلق یا محدودیت مطلق شده اند و مگر می شود دختر را با آزادی و یا محدودیت مطلق به نحو مطلوب تربیت کرد؟ متاسفانه وقتی می شنویم خشونت زنان علیه مردان، منِ روانشناس می گویم چه بچه ای از این خانواده تربیت می شود؟ و زمانی که احترام بین زن و شوهر از بین می رود باید منتظر اتفاق های بد بود.
این استاد دانشگاه شیراز بر حمایت های هنری و حرکتی از دختران و رفتن آن ها به سمت فعالیت های هنری و ورزشی تاکید کرد.
آزرمی رییس بهزیستی شهرستان شیراز نیز همه دختران استان را جامعه هدف بهزیستی دانست و افزود:‌ ما آمادگی داریم تا خدمات فرهنگی،‌ آموزشی، پیشگیری،‌ مشاوره، روانشناسی، مددکاری و مشاوره های ژنتیک را به آن ها ارایه دهیم.

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 713821
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.