رئیس ستاد روحانی در استان فارس درباره ترکیب اصلی شورای منتخب شهر شیراز گفت: با تمام قوا از ۱۲ عضو اصلاح‌طلب شورای شهر حمایت می‌کنیم و معتقدیم شهردار نیز با ۱۲ رأی منسجم همه اعضا انتخاب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از فارس، عبدالحمید معافیان طی نشست خبری به موضوع انتخابات شورای شهر شیراز و انتخاب شهردار و تشکیل کابینه دولت دوازدهم پرداخت.

آفت شورای پنجم در فراکسیونی‌شدن است

معافیان آفت شورا را در فراکسیونی‌شدن دانست و افزود: من به عنوان یک نیروی اصلاح‌طلب علاقمند به این ۱۲ نفر معتقدم همانطور که با هم آمدند با هم خواهند بود و بی‌شک در همه تصمیم‌گیری‌ها همسو و هم‌جهت هستند.

وی خاطرنشان کرد: البته در کنار حمایت قاطع بر عملکرد تک‌تک نیرو‌ها در شورای شهر شیراز نظارت خواهیم کرد تا کوچک‌ترین خطا و لغزشی در عملکردشان نباشد و با هرگونه اشتباهی نیز برخورد می‌کنیم.

معافیان نظارت بر شورای منتخب را به‌ دو صورت نظارت حزبی و کلی خواند و گفت: این افراد از ۱۲ تشکل حزبی به مجموعه شورا راه پیدا کرده‌اند؛ عمدتاً جوان هستند و میانگین سنی آن‌ها ۴۴ سال است. ما در شورای پنجم نیرو‌های جوانی داریم و این افراد سبب می‌شوند نوعی خودنظارتی از درون شورا وجود داشته باشد. شاید شورای پنجم شورایی تخصصی نباشد؛ اما به نظر می‌آید با انتخاب شهردار توانا می‌تواند عملکرد مناسبی ارائه دهد.

وی ضمن تأکید بر اینکه شهردار آینده باید برای تحقق برنامه‌های دولت فعالیت کند، ‌ عنوان کرد: شهردار باید ترجیحاً بومی باشد، سابقه و تجربه کافی برای اداره کلانشهر شیراز را داشته باشد، از سبقه فرهنگی برخوردار باشد، با سیاست‌های دولت همسو بوده و به‌گونه‌ای عمل کند که نتیجه عملکردش عدالت در ارائه خدمات شهری و رفع محرومیت از چهره شهر باشد.

معافیان سازوکار استفاده از مدیران استانی توانمند و بهبود وضع موجود را در دولت جدید تشریح کرد و گفت: حضور مدیران استان فارس در سه سطح وزرا، معاونان و مدیران کل حوزه ستادی و نیز مدیران دستگاه‌های استانی در نظر گرفته شده است.

رئیس ستاد روحانی در فارس با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه‌های اجرایی در انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: بسیاری از دستگاه‌های اجرایی با ما همسویی نکردند و اصلاً با جریان‌های انتخابات همسو نبودند و‌گاه ممانعت‌هایی هم ایجاد می‌کردند. البته انتظار انجام کار خارج از قانون و ضوابط از آن‌ها نداشته و نداریم؛ اما از افرادی که ما برای ادامه فعالیت آن‌ها به صحنه آمده بودیم انتظار همدلی و همراهی داشتیم.

وی افزود: طبیعی است اگر ما نمی‌آمدیم آن‌ها امروز سرکار نبودند و با این حال، عده زیادی از ایشان حاضر به همکاری نبودند. آن‌ها می‌ترسیدند اگر رقیب موفق شود، جایگاه‌شان را از دست بدهند. یکی از دلایل اصلی آرا کم ما در هفت شهرستان استان نیز همین موضوع بود.

جریان اصلاحات انتظار دارد کابینه اصلاح‌طلبانه‌تر انتخاب شود

معافیان درخصوص ضعف در چینش مدیران ناهمسو در دولت آینده گفت: تحلیل چهار سال آینده با آنچه در چهار سال نخست گذشت، متفاوت است. جریان اصلاحات به‌عنوان مسبب پیروزی آقای روحانی می‌خواهد همواره یار و یاور روحانی باشد و انتظار دارد کابینه را اصلاح‌طلبانه‌تر انتخاب کند؛ بنابراین به‌کارگیری مدیرانی را از آقای روحانی مطالبه می‌کنیم که بیشترین همسویی را با دولت دارند.

وی با اشاره به افزایش رأی ۱۳درصدی روحانی در فارس بیان داشت: مردم فارس مطالبه‌ای به‌حق از دولت دارند و این پیام مردم فارس باید توسط دولت شنیده شود؛ بنابراین مدیرانی که همسو با دولت نیستند و نبوده‌اند، باید خودشان کنار بروند.

رئیس ستاد روحانی در فارس ترمیم و بازسازی کابینه را در دولت جدید ضروری دانست و افزود: به‌نظر می‌رسد باید تغییرات اعضای کابینه بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد باشد، اگر این اتفاق رخ ندهد در آینده دچار مشکل خواهیم شد. جوان‌گرایی بحث درستی است و دولت باید به نیروهای جوان اعتماد کرده و از وجود آنان استفاده کند.

محدودکردن توان زنان تنها به حضور در کابینه، ظلم به آنان است

وی همچنین حضور پررنگ زنان را در کابینه لازم دانست و تأکید کرد: هرچند باید از حضور زنان در کابینه استفاده شود، اینکه توان زنان را تنها برای حضور در کابینه محدود کنیم، ظلم به آنان است. یک معاون وزیر زن می‌تواند از شخص وزیر مؤثر‌تر باشد؛ زیرا بخش عمده فعالیت‌های وزیر صرف جنبه مسئولیت عمومی ایشان می‌شود تا مسئولیت تخصصی.

معافیان در ادامه بیان داشت: تجربه نشان داده است تا ساختار مناسب ایجاد نشود صرفاً استفاده از وزیر زن با توفیقی روبه‌رو نخواهد بود؛ اما از وجود زنان فرهیخته کشور در کنار جوانان و در بدنه دولت باید استفاده مؤثرتری شود.

رئیس ستاد روحانی در فارس درخصص کم‌بودن سهم نیروهای این استاندر کابینه و سطح ملی خاطرنشان کرد: ما مردم فارس‌گاه از پذیرش مسئولیت امتناع می‌کنیم و خودمان استقبال نمی‌کنیم. گاهی به عادتی فرهنگی، شیرازی‌ها و فارسی‌ها گوشه‌نشینی و کنار‌نشینی را به پایتخت‌نشینی ترجیح می‌دهند؛ البته این موضوع مؤید نقش کمرنگ فارس در کابینه نیست و یقیناً توسعه استان در گرو حضور نیروهای کارامد ما در سطوح ملی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در دوره‌هایی سهم استان فارس در کابینه مطلوب بوده است، افزود: این سهم و جایگاه رفته‌رفته افول یافت؛ به‌صورتی‌که در چهار سال گذشته فقط یک وزیر از استان فارس در دولت وجود داشت.

معافیان همبستگی فارسی‌های مقیم تهران و نمایندگان مجلس فعلی و بعضی نهاد‌ها و سازمان‌های غیردولتی را در این زمینه مثبت خواند و گفت: مردم استان به دنبال استقبال بی‌نظیر از ریاست جمهوری آقای روحانی در انتخابات، مطالبه به‌حقی در این زمینه دارند و نباید فراموش کنیم مردم فارس پنج درصد بیشتر از میانگین کشوری و معادل هشت استان کوچک کشور به آقای روحانی رأی دادند.

انتظار داریم پنج یا شش نفر از استان فارس در بدنه دولت حضور داشته باشند

رئیس ستاد روحانی در فارس رایزنی‌ها را درخصوص حضور فارسی‌ها در کابینه جدید در حال انجام اعلام کرد و گفت: چهار یا پنج نماینده مجلس از مجمع نمایندگان به مسئولیت آقای انصاری نماینده داراب انتخاب شدند و در کنار آن‌ها، فارسی‌های مقیم تهران فعال شده و بعضی از سازمان‌های مردم‌ نهاد هم فعالیت خود را آغاز کرده‌اند و لیستی ۱۹نفره از شخصیت‌های مطرح استان برای پررنگ‌ترشدن نقش فارس در کابینه پیشنهاد شده است و رایزنی‌ها همچنان ادامه دارد؛ بنا بر اقدامات صورت‌گرفته انتظار داریم پنج یا شش نفر از استان فارس در بدنه دولت حضور داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.