دکترمحمد جعفر ناظم السادات با بیان اینکه دولتمردان و برنامه ریزان بایدبرای مقابله بااین چالش برنامه کارشناسی داشته باشند،شنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:در جهان امروز با افزایش جمعیت و کم شدن دسترسی به آب و منابع آب شیرین ، دشواری های کمبود این ماده زندگی ساز در شکل درگیری های گوناگون از خانوادگی، شهری، کشوری، منطقه ای تا جهانی هر روز گسترش بیشتری می یابد.
این استاد دانشگاه شیراز برخی از راهبردها برای کاهش گزند های آتی و پیش رو ناشی از کم آبی را یاد آور شد و گفت: منابع آبی کشور ما در شرایط کنونی به گونه ای نیست که بتواند افزایش جمعیتی ایران را پاسخگو باشد،آب ما برای همین جمعیت نیز پاسخگو نیست، باید با همکاری بخشهای گوناگون تخصصی و به دور از شعارزدگی راه هایی برای ثابت شدن جمعیت و نگهداری درست هرم جمعیتی پیدا کرد.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز درادامه تاکید کرد : نیاز است تا جایگاه جهانی ایران را در مجامع جهانی بالا ببریم تا بتوانیم از حق خود در برخورداری از آبهای مرزی و برون مرزی دفاع کنیم. در شرایط کنونی حقوق ما پایمال می شود و کسی هم پاسخگو نیست.
استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد:نیاز است تا همه توان ملی و تخصصی کشور را برای گسترش جنگل ها و مراتع به کار گیریم تا تولید آب را افزایش دهیم. نمی توان به آبهای فرامرزی و فرا شهری برای آب دادن به مردم یک کشور یا یک شهر اعتماد کرد.
وی در ادامه گفت : چرا به پمپاژ آب سدها برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی می اندیشیم ولی برای بهبود جنگل ها و مراتع در سرشاخه های رودهایی مانند درودزن ، سیوند ، قره قاچ و مُند ندایی بلند نمی شود؟
به گفته ناظم السادات نیاز است تا در فرآوری پسماندها دیدگاه های نو و اندیشمندانه را به کار بندیم. هر کیلو پسماند را که به دور می ریزیم ده ها کیلو آب را به هدر می دهیم. باید پسماند از هر خانه به کمترین اندازه ممکن برسد.
رئیس مرکز پژوهش‌های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز گسترش کلانشهرها را اشتباه دانست و گفت: باید مردم را تشویق کرد تا در شهر و روستای خود بمانند و جلو مهاجرت های ناخواسته گرفته شود.
ناظم السادات ادامه داد:برای تشویق مردم به ماندن در زادگاه های خود باید قیمت کالاهایی مانند سوخت، آب، برق، درمان، آموزش و پرورش و مخابرات در روستاها کمتر از کلانشهرها باشد.
وی ادامه داد:کلانشهرهای ما روزی در زیر بار کم آبی و آلودگی هوا و آب با شکست روبرو خواهند شد‌. از هم اکنون باید چاره اندیشی کرد و به انتقال آب میان حوزه ای دلخوش نباشیم .
مصاحبه : نیکنام خشنودی ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.