بهزاد مریدی عصر پنجشنبه در آیین هفته قلم در آرامگاه حافظ گفت: نشست هایی که تاکنون در این موزه برگزار شده صرفا در حوزه دانش پزشکی بوده است،با تمام احترامی که برای دانشگاه علوم پزشکی قائلیم اما وصیت نورانی وصال و طاهره صفارزاده به عنوان واقف این بوده که این موزه به شعر و ادب اختصاص یابد.
به گزارش دریافتی جمعه ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی فارس، مریدی افزود: حتی اگر این موزه در اختیار دانشگاه علوم پزشکی باشد، اجازه داده شود که به خانه شعرا، ادبا، اهل قلم و مفاخر فرهنگی فارس اختصاص یابد.
وی ادامه داد: اعتقاد داریم دانشگاه علوم پزشکی این مکان را به لحاظ فیزیکی اداره کرده اما به لحاظ مخاطب سازی نیاز به تلاش و همراهی بیشتری دارد.
مریدی با اشاره به اینکه انتظار می رود این موزه محفل ادبا و شعرا باشد از علاقه مندان خاندان نورانی وصال خواستار تبدیل این موزه به محلی برای گردهمایی ادیبان و فرهیختگان شد.
وی ادامه داد: این موزه باید محفلی برای مترجمین، نویسندگان، شعرا، ادبا و فرهنگوران باشد، بنابر این می شود این موزه را به خانه شعر و ادب و موسیقی تبدیل ساخت.
دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با این پرسش که در طول سال چند بار ادیبان و شاعران توانسته اند در موزه نورانی وصال گردهم آیند اضافه کرد: موزه و گنجینه نورانی وصال باید به اهل آن بازگردد اهالی قلم فارس صاحبان اصلی موزه یادشده هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت:این گنجینه ارزشمند به نظر می رسد آنچنان شایسته و بایسته در دستان اهل قلم نیست.
موزه نورانی وصال در خیابان قصردشت شیراز نرسیده به پل معالی آباد قرار دارد.
آیین گرامیداشت روز قلم با حضور چهره هایی نظیر یدالله طارمی، کاووس حسن لی، جمال زیانی و غلامعلی خوشبخت، مرضیه اوجی، غزال وصال و ... برگزار شد.

** لزوم نامگذاری خیابان ها به نام مفاخر فرهنگ و ادب
مریدی هنگام ادای احترام اهالی فرهنگ و هنر به مقام نورالدین رضوی سروستانی، استاد آواز و موسیقی استان که در آرامگاه حافظ آرمیده ، خواستار نامگذاری معابر و خیابان های شهر شیراز به نام مفاخر فارس شد.
رئیس هیات مدیره انجمن قلم فارس گفت: چرا نباید همچنان که شورای شهر شیراز خیابانی را به نام استاد دیرین مزین ساخت، خیابانی به نام استاد رضوی سروستانی و یا دیگر استادانی که در غربت دارالرحمه شیراز قرار دارند، بگذارد؟
مریدی افزود: جا دارد از اعضای جدید شورای شهر شیراز بخواهیم این مهم را به اهالی فرهنگ و هنر و ادب واگذار کنند یا طرف مشورت قرار گیرند. زیرا بسیاری از بزرگان داریم که هویت شهر را می سازند.
وی بیان کرد: در کنار نام نامی شهدای گرانقدر فارس که جان خود را فدای استقلال و امنیت کشور کردند، باید نام بزرگان شعر و ادب و هنر هم یادآوری شود.

** مکان مناسب برای قطعه نام آوران شیراز لازم است
مریدی همچنین خواستار جدی گرفتن قطعه هنرمندان و نام آوران شیراز در مکانی مناسب آنان شد و گفت: تمام هنرمندان به گونه ای آرزو دارند که در جوار آرامگاه حافظ باشند، اما معذوریت هایی اجازه نمی دهد این امکان فراهم شود، بنابراین از شورای جدید شهر شیراز درخواست می کنیم به این موضوع بپردازند تا این قطعه در فضایی مناسبتر فراهم شود. زیرا قطعه ای که در بهشت احمدی شیراز واقع در جاده خرامه در نظر گرفته شده شایسته این مفاخر نیست.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اینکه گردشگران با دیدن مزار شاعری مانند، حمیدی شیرازی به یاد اشعار و سروده های او خواهد افتاد افزود: این مفاخر هویت شیراز و فارس را به جهانیان ارایه می دارند، بنابر این جا دارد آرامگاه هایشان در بهترین و زیباترین نقطه شهر شیراز قرار گیرد.
دریافت خبر: سارنگ عبداللهی ** انتشاردهنده: غلامرضا مالک زاده
6122 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.