به گزارش خبرنگار ایرنا احمد رحمانیان، سه شنبه در همایش شمیم پاکی که با حضور مددجویان رها یافته از دام اعتیاد در شیراز برگزار شد، افزود: نکته کلیدی در حوزه پیشگیری از اعتیاد، بحث اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم است و باید در زمینه آگاه سازی مردم از پیامدها و تبعات مصرف مواد مخدر، دانش آموزان و خانواده ها به صورت ویژه مد نظر قرار داده شوند.
وی بیان داشت: اگر چه در حوزه اعتیاد به مواد مخدر، گروه های سنی مختلف در گیر این مساله هستند اما مهم ترین گروه سنی، نوجوانان و جوانانند.
رحمانیان ادامه داد: باید به این موضوع نیز توجه داشت که هم سختگیری بیش از اندازه و هم سهل انگاری والدین نسبت به فرزندان، پیشگیری از اعتیاد را با مشکل مواجه می کند.
رحمانیان ادامه داد: در زمینه پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر، مبارزه با این مواد افیونی و برخورد با گروه های عرضه کننده مواد باید از همه امکانات دستگاه های مختلف بهره گرفت.
این مقام قضایی افزود: مشکل اعتیاد و مواد مخدر یک معضل فراگیر و بین المللی است که تمام کشورها با آن مواجه هستند و مشکلاتی را در زمینه های مختلف اجتماعی، بهداشتی و قضایی ایجاد کرده است.

** کمپ های غیر مجاز ترک اعتیاد در فارس تعطیل شدند
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس هم در این همایش گفت: برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر همه دستگاه های دولتی باید در این زمینه ورود و با رویکردی مسئولانه تلاش کنند.
محمد رضا ابراهیمی افزود: در حوزه درمان و حمایت های اجتماعی در سال های گذشته اتفاقات خوبی در این استان صورت گرفته است از جمله اینکه، مرکز مناسبی با همت مسئولان راه اندازی و معتادان حاد و پُرخطر در شیراز ساماندهی شدند.
وی، فارس را در حوزه درمان در کشور پیشرو دانست و گفت: کمپ های ترک اعتیاد غیر مجاز و زیر زمینی در این استان تعطیل شدند و هم اینک 115 کمپ ترک اعتیاد مجاز در فارس فعال است.
ابراهیمی به شمار کمپ های غیر مجاز تعطیل شده در فارس اشاره ای نکرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس ، همچنین بیان کرد: به زودی 45 تُن انواع مواد مخدر که در این استان کشف شده، امحا خواهد شد.
ابرهیمی، در قسمت دیگری از مطالب خود اظهار داشت: یکی از جدی ترین آسیب های اجتماعی، بحث مواد مخدر و روان گردان هاست و می توان گفت این موضوع به یکی از ابزارهای سیاسی در معادلات جهانی تبدیل شده است.
او افزود: تغییر مواد مخدر سنتی به صنعتی، چالش بزرگی در دنیا ایجاد کرده است به گونه ای که بسیاری از قتل ها، خشونت ها و طلاق ها بر اثر مصرف مواد مخدر صنعتی اتفاق می افتد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان فارس، بیان کرد: مواد مخدر با توجه به گردش مالی زیاد، بسیار قدرتمند است و امروزه با رنگین کمانی از مواد مخدر صنعتی مواجه هستیم و عمده ترین موضوعی که در ستاد مبارزه با مواد مخدر دنبال می شود، بحث کاهش تقاضاست.
ابراهیمی اضافه کرد: از ابتدای انقلاب تا کنون بیش از 53 هزار نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر جان باخته اند، 55 درصد طلاق های به ثبت رسیده در ارتباط با موضوع اعتیاد به مواد مخدر بوده و بیش از چهار هزار نفر در راه مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیده اند.

** بیش از 15 هزار نفر در مراکز ترک اعتیاد فارس تحت درمان هستند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این همایش اظهار داشت: باید جوانان و نوجوانان را نسبت به سوء برداشت هایی که از مصرف روان گردان ها و مواد مخدر می شود، آگاه کرد زیرا برخی از سوء برداشت ها و پندارهای نادرست موجب گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر می شود.
محمد هادی ایمانیه گفت: نوجوانی دوره حساس و مهمی در سیر تکامل فیزیکی و احساسی این مقطع سنی است، مغز نوجوانان در حال رشد به تاثیر مضر مواد مخدر، بسیار حساس است و باید توجه داشت که برخی از اثرات مواد مخدر موقتی است، اما آسیب های دیگر ممکن است تاثیر طولانی مدتی بر رفتار، احساس و عملکرد نوجوان وجوان داشته باشد.
وی ادامه داد:
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، شمار مراکز ترک اعتیاد دولتی در فارس را 6 مرکز اعلام کرد و بیان داشت: 130 مرکز بخش خصوصی نیز در این زمینه ایجاد شده است و هم اکنون بیش از 15 هزار نفر در این مراکز در حال ترک اعتیاد هستند و نتایج خوبی به دست آمده است.
ایمانیه افزود: در چند ماه گذشته نیز در این زمینه اردوگاه مناسبی با ظرفیت 100 نفر در شیراز راه اندازی شد که در حال حاضر ظرفیت آن به 400 نفر رسیده است و قابلیت افزایش تا 700 نفر را دارد.
او گفت: اگر چه اعتبارات لازم برای این اردوگاه تامین نشده است اما دانشگاه علوم پزشکی شیراز از سایر منابع اعتباری این دانشگاه برای این اردوگاه هزینه کرده و افزون بر این در زمینه پزشکی و پرستاری نیز کمک ویژه ای به این اردوگاه انجام داده است.
ایمانیه اظهار کرد: در این اردوگاه، معتادان متجاهر به اعتیاد اسکان داده شده اند و کارهای آموزشی و درمانی برای آنها انجام می شود.
وی افزود: بیش از 600 نفر در این اردوگاه از سوی واحدهای حرفه ای و فناوری، آموزش های لازم را فرا می گیرند و به جامعه بازمی گردند.
خبرنگار: نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: پرویندخت پاردسویی شیرازی
6113 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.