به گزارش ایرنا،دراین نشریه عبدالرحمان مجاهدنقی درباره صادق همایونی نوشته است:‌همایونی زیباترین لالایی های ایران را متعلق به آذربایجان می دانست و آن ها را فوق العاده لطیف،رویایی و زیبا برآورد می کرد، برخی از ترانه های ترکمن ها را در زمره بهترین ترانه های ایران برمی شمرد و ترانه های مازندرانی را بهترین ترانه ها از لحاظ یادکرد قهرمانان ملی و محلی معرفی می کرد.
مجاهد نقی از اینکه نتوانسته درزمینه نوشتن زندگینامه صادق همایونی مجال داشته باشد اظهار تاسف کرده و افزوده است:افسوس حاصل از عدم تکمیل مصاحبه با استاد همایونی بخشی از دریغ من است.
این نویسنده همچنین در مطلب دیگری به کتاب ترانه های محلی صادق همایونی پرداخته است.
نشریه آبان همچنین مصاحبه ای با کوروش کمالی سروستانی رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس چاپ کرده و از قول او نوشته است:‌صادق همایونی دغدغه اش ثبت فرهنگ مردم بود.
کمالی سروستانی گفته است:‌یکی از بنیانگذاران مطالعات علمی در زمینه تعزیه پژوهی ، استاد صادق همایونی است.
سرمقاله این نشریه درباره انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستاست که نویسنده معتقد است: رای مردم به اصلاح طلبان برای مدیریت شهری به معنای این است که مردم خواستار تغییر نگرش در زمینه مدیریت شهری هستند.
نویسنده ، مطالبات فرهنگی مردم در شهرها مانند ساخت کتابخانه، سینما و دیگر سازه های فرهنگی را مهم ارزیابی کرده و از جمله پرسیده است:‌آیا شایسته هنرمندان شهر شیراز است که هنوز یک سالن تئاتر با حداقل استانداردها نداشته باشند؟ انتخابات 29 اردیبهشت مطالبه این پرسش ها بود.
در صفحه کیوسک نشریه آبان اخبار مربوط به هنرمندان فارس درج شده است از جمله انتشار رمان همزاد از قاسم شکری، نوید انتشار کتاب تازه ای از احمد اکبرپور‌ و جایزه گرفتن طیبه گوهری برای رمان گلوگاه.
مقاله ای با عنوان «فوتبال؛ اسطوره ها در پایین» به قلم برناردمولینو با ترجمه محمد کریمی پور در نشریه آبان چاپ شده که نویسنده دلایل جذابیت فوتبال را برشمرده است.
او معتقد است:‌امروزه بازیکنان فوتبال در ذهن مردم به صورت هنرپیشگانی خیالی درآمده اند؛ اگر تا دیروز رویای جیمز دین و مارلو براندو شدن در خیال مردم بود امروز ماجراجویی ها و اراده قهرمانی بازیکنان فوتبال در خیال مردم است.
اگر چه لحن ترجمه این مقاله که سوابق نویسنده اش ذکر نشده است از نظر فنی و رعایت امانت در برگردان واژگان، تا حدی ‌قابل دفاع است اما برای مخاطبان ورزش در ایران، تصنعی جلوه می کند و گاهی مبهم است مثل این جمله :یک تکان دیداری بود.
در مطلبی با نثری نسبتا سنگین، دکتر فرشید سادات شریفی و فاطمه طاهری به بررسی 6 شعر مهدی اخوان ثالث پرداخته اند که بررسی آنان حکایت از روحیه اعتراضی، تنهایی، رنج و آرمانخواهی شاعر دارد.
نشریه آبان نوشته است: ‌آبان دخت بخش جدید این نشریه است که به بررسی آثار زنان جوان و خوش آتیه فارس می پردازد و نخستین شماره آن به مریم هاشم پور اختصاص دارد.
شعرهای این خانم را هرمزعلی پور شاعر اهوازی بررسی کرده و نوشته است:شعر مریم هاشم پور، شعری موفق و قابل اعتناست می توانم دلایل گوناگونی با ذکر نمونه برای این ادعایم مطرح کنم اما این را بی گمان مخاطب و خواننده آگاه و با انصاف در کار او خواهد دید.
نشریه آبان دو شعر بدون عنوان با شماره های 1 و 2 از مریم هاشم پور چاپ کرده است که فضایی رمانتیک و احساسی دارند.
بررسی نشریه یاران یکشنبه و گزارش تصویری از ترتیل خوانی ماه مبارک رمضان در حافظیه و حرم شاهچراغ(ع) در صفحات دیگر نشریه آبان به چشم می خورد.
صفحه آخر نشریه آبان به یاد غلامحسن اولاد شاعر تازه درگذشته فارس، شعری با قالب کهن از عارف عسکری را چاپ کرده که شاعر از نشانه هایی مانند علامت سوال و علامت تعجب در این شعر استفاده کرده است.
مطلبی با عنوان «تاملی در باب روزه از منظر فلسفه لویناس» نوشته دکتر علی غزالی فر در صفحه آخر نشریه آبان چاپ شده که نویسنده معتقد است:‌گرسنگی و تشنگی سوژه(فرد) را به ریشه های خود باز می گرداند و اصل اورا به یادش می آورد بنابراین نوعی خودشناسی و خود آگاهی و معرفت نفس نیز هست.
1876/ 2027
تنظیم : غلامرضا مالک زاده ** انتشار: سیداحمد نجفی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.